ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" към Министерство на правосъдието
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 2030
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Предмет на обществената поръчка е доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на затвора гр. Бургас, затвора гр. Стара Загора, затвора гр. Пловдив и затвора гр. Пазарджик. Прогнозни количества: Хляб „Добруджа“ - 90 000,00 кг. Хляб „Tипов“- 8100,00 кг. Баничка с извара - 67 600,00 бр. Кифла с мармалад - 54 700,00 бр. Кайма смес - 4 500,00 кг. Кренвирши от птиче месо- 2 300,00 кг. Колбас малотраен – телешки - 4 700,00 кг. Наденица – варено пушена - 7 200,00 кг. Кебапчета - 12 100,00 бр. Кюфтета – 70 000,00 бр. Риба замразена- 12 500,00 кг. Пастет - 2 050,00 кг. Русенско варено - 2 000,00 кг. Рибни консерви - 600,00 кг. Пиле с ориз - 800,00 кг. Боб с наденица - 400,00 кг. Боб с кюфтета - 1 200,00 кг. Мусака - 600,00 кг. Краве кисело мляко 2% - 16 300,00 кг. Сухо частично обезмаслено мляко - 600,00 кг. Сирене бяло саламурено от краве мляко - 7 700,00 кг. Кашкавал от краве мляко - 1 050,00 кг. Извара - 980,00 кг. Червен пипер -250,00 кг. Черен пипер -35 кг. Чубрица суха – ронена - 80,00 кг. Дафинов лист - сух - 2,00 кг. Джоджен сух - 18,00 кг. Чай билков - 1200 кут. Вафли обикновени - 4 700,00 кг. Мармалад- 4200 кг. Слънчогледова тахан халва - 3 700,00 кг. Бисквити обикновени - 100,00 кг. Яйца - 168 000 бр. Картофи- 12 000,00 кг. Домати – 500,00 кг. Краставици - 1300,00 кг. Кромид лук - 2500,00 кг. Моркови - 750,00 кг. Чесън стар - 30,00 кг. Зеле прясно - 2 100,00 кг. Ябълки - 9 500,00 кг. Портокали - 2 000,00 кг.
Прогнозна стойност: 653167.79 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 02030-2018-0006
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № Л-1904 от 20.04.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № Л-1904 от 20.04.2018 г. на Началник на отдел „Финансово-ресурсно осигуряване“ на ГДИН (Възложител по чл. 7, ал. 1 от ЗОП, съгласно заповед № Л-1694/12.04.2018 г. на ВПД Главния директор на ГДИН), в което са изложени мотиви за прилагане на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Според поле IV.7) на решението за откриване прогнозната стойност на поръчката е 653 167,79 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че лицата, до които се изпраща покана за участие в процедурата са: ДЗЗД „ЧЕХ ГРУП”, гр. Велико Търново, „ПАНДА – ИП” ЕООД, гр. София, „Нове Инженеринг“ ЕООД, гр. Свищов и „Стелит 1“ ЕООД, гр. Севлиево.
В подкрепа на мотивите в АОП не са представени доказателства:
Направена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи следното:
- през 2013 г. възложителят Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ е провел процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП (отм.) с предмет: „Доставка на хранителни продукти за нуждите на затвора гр. Бургас по обособени позиции, както следва: Обособена позиция № 1: Месо мляно, колбаси и субпродукти; Обособена позиция № 2: Риба – замразена; Обособена позиция № 3: Месни, рибни и месорастителни консерви; Обособена позиция № 4: Подправки и чай; Обособена позиция № 5: Захарни изделия; Обособена позиция № 6: Яйца”, открита с Решение № Л-3355 от 29.04.2013 г. Изпълнението е възложено на „ПАНДА – ИП” ЕООД с договори от 30.04.2013 г. и срок на изпълнение 18 месеца. В РОП няма данни за изпълнението на договорите. Информация за процедурата се съдържа в Регистъра под уникален номер № 02030-2013-0009.
- през 2013 г., с Решение № Л-3361 от 29.04.2013 г. на възложителя е открита процедура на договаряне без обявление по чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП (отм.) с предмет „Доставка на хранителни продукти за нуждите на затвора гр. Стара Загора по обособени позиции, както следва: Обособена позиция № 1: Закуски; Обособена позиция № 2: Плодове и зеленчуци; Обособена позиция № 3: Захарни изделия; Обособена позиция № 4: Яйца“. Изпълнението е възложено на „ПАНДА – ИП” ЕООД и „С плюс Н“ ООД с договори от 30.04.2013 г. и срок на изпълнение 18 месеца. В РОП няма данни за изпълнението на договорите. Информация за процедурата е вписана в Регистъра под уникален номер № 02030-2013-0006.
- през 2013 г., с Решение № Л-3359 от 29.04.2013 г.  на възложителя е открита процедура на договаряне без обявление по чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП (отм.) с предмет „Доставка на хранителни продукти за нуждите на затвора гр. Пловдив по обособени позиции, както следва: Обособена позиция № 1: Хляб; Обособена позиция № 2: Закуски; Обособена позиция № 3: Месо мляно, колбаси и субпродукти; Обособена позиция № 4: Риба – замразена; Обособена позиция № 5: Месни, рибни и месорастителни консерви; Обособена позиция № 6: Мляко и млечни продукти; Обособена позиция № 7: Захарни изделия; Обособена позиция № 8: Яйца“. Изпълнението е възложено на „СИМИД АГРО“ ЕООД, ЕТ „Нове Инженеринг - Антон Антонов“ и „Стелит 1“ ЕООД с договори от 30.04.2013 г. и срок на изпълнение 19 месеца. В РОП няма данни за изпълнението на договорите. Информация за процедурата е вписана в Регистъра под уникален номер № 02030-2013-0007.
- през 2013 г., с Решение № Л-3357 от 29.04.2013 г.  на възложителя е открита процедура на договаряне без обявление по чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП (отм.) със предмет „Доставка на хранителни продукти за нуждите на затвора гр. Пазарджик по обособени позиции, както следва: Обособена позиция № 1: Хляб; Обособена позиция № 2: Закуски; Обособена позиция № 3: Риба – замразена; Обособена позиция № 4: Месни, рибни и месорастителни консерви; Обособена позиция № 5: Мляко и млечни продукти; Обособена позиция № 6: Захарни изделия“. Изпълнението е възложено на „СИМИД АГРО“ ЕООД, ЕТ „Нове Инженеринг - Антон Антонов“ и „Стелит 1“ ЕООД с договори от 30.04.2013 г. и срок на изпълнение 18 месеца. В РОП няма данни за изпълнението на договорите. Информация за процедурата е вписана в Регистъра под уникален номер № 02030-2013-0008.
- през 2017 г., с Решение № Л-4564 от 09.10.2017 г. възложителят стартира открита процедура по ЗОП с предмет „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на затвора гр. Белене, затвора гр. Ловеч, затвора гр. Пазарджик, затвора гр. Плевен, затвора гр. Пловдив и ЗО „Смолян“, по обособени позиции: Обособена позиция № 1 - „Хляб и хлебни изделия“; Обособена позиция № 2 - „Мляко и млечни изделия“; Обособена позиция № 3 - „Месо и месни продукти“; Обособена позиция № 4 - „Риба – замразена“ Обособена позиция № 5 - „Месни, рибни и месорастителни консерви“ Обособена позиция № 6 - „Плодове и зеленчуци“ Обособена позиция № 7 - „Подправки и чай”; Обособена позиция № 8 - „Яйца кокоши”; Обособена позиция № 9 - „Други хранителни продукти“. На 06.11.2017 г. в РОП е публикувана информация за обжалване на решението за откриване на процедурата. Информация за процедурата се съдържа в Регистъра под уникален номер № 02030-2017-0020;
- през 2017 г. възложителят е провел открита процедура по ЗОП с предмет: „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на затвора гр. Бургас, затвора гр. Варна, затвора гр. Сливен и затвора гр. Стара Загора“, по обособени позиции: Обособена позиция № 1 - „Хляб и хлебни изделия“; Обособена позиция № 2 - „Мляко и млечни изделия“; Обособена позиция № 3 - „Месо и месни продукти“; Обособена позиция № 4 - „Риба – замразена“; Обособена позиция № 5 - „Месни, рибни и месорастителни консерви“; Обособена позиция № 6 - „Плодове и зеленчуци“; Обособена позиция № 7 - „Подправки и чай”; Обособена позиция № 8 - „Яйца кокоши”; Обособена позиция № 9 - „Други хранителни продукти”, открита с Решение № Л-4592 от 12.10.2017 г. На 06.11.2017 г. в РОП е публикувана информация, от която става ясно, че е подадена жалба срещу решението за откриване. Процедурата е вписана в Регистъра под уникален номер 02030-2017-0021.
По отношение процедурата с уникален номер в РОП № 02030-2017-0020, справка в публичния регистър на КЗК установи, че с Решение № 29/18.01.2018 г. отменя като незаконосъобразно Решение № Л-4564/09.10.2017 г. на ВПД Главния директор на ГДИН за откриване на „открита“ по вид процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на затвора гр. Белене, затвора гр. Ловеч, затвора гр. Пазарджик, затвора гр. Плевен, затвора гр. Пловдив и ЗО „Смолян“, по обособени позиции от № 1 до № 9. Производството в Комисията е образувано по преписка № КЗК-967/10.11.2017 г. във връзка с постъпила жалба с вх. № ВХР-2338/03.11.2017 г. от страна на „Гранд Консултс“ ЕООД, гр. София срещу Решение № Л-4564/09.10.2017 г. Комисията намира, че са поставени изисквания, незаконосъобразни и заложени в разрез с предвидените императивни предписания, съдържащи се в чл. 2, ал. 2 от ЗОП. Срещу Решение № 29/18.01.2018 г. на КЗК е образувано производство пред ВАС по административно дело № 2287/2018. Заседанието е насрочено за 21.05.2018 г.
По отношение процедурата с уникален номер в РОП № 02030-2017-0021, справка в публичния регистър на КЗК установи, че срещу Решение № Л-4592/12.10.2017 г. на възложителя е подадена жалба № ВХР-2356/06.11.2017 г. и е образувано производство по преписка № 978/2017 на КЗК. Жалбата е срещу решението за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на затвора гр. Бургас, затвора гр. Варна, затвора гр. Сливен и затвора гр. Стара Загора“ по обособени позиции от № 1 до № 9, както и срещу Разяснение № 10113/19.10.2017 г. на ВПД Главен директор на ГДИН. С Решение № 100/01.02.2018 г., в което Комисията намира за основателни твърденията на жалбоподателя, че са налице незаконосъобразни и заложени в разрез със ЗОП условия и отменя като незаконосъобразно Решение № Л-4592/12.10.2017 г. Срещу решението на КЗК на 14.03.2018 г. е подадена жалба и е образувано производство пред ВАС по административно дело № 3413/2018. ВАС се е произнесъл с Решение № 6350 от 15.05.2018 г., с което оставя в сила решение № 100от 01.02.2018 г. на КЗК.
По отношение на разглежданата процедура на договаряне с уникален номер в РОП № 02030-2018-0006, в КЗК е образувано производство по преписка № 381/2018 по жалба с № ВХР-872/23.04.2018 г. срещу Решение № Л-1904/20.04.18 г. за откриване на процедурата. С Определение № 510 от 03.05.2018 г. КЗК е оставила без резглеждане искането по жалбата за налагане на временна мярка „спиране на процедурата“ за възлагане на обществена поръчка.
 
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставката на хранителни продукти на едро за нуждите на затвора гр. Бургас, затвора гр. Стара Загора, затвора гр. Пловдив и затвора гр. Пазарджик. В мотивите за избор на процедура се посочва, че действащите към момента договори за доставка на хранителни продукти са със срок до м. април 2018 г. и след този момент възложителят остава без изпълнител на визираните доставки. Изтъква се, че съгласно чл. 84, ал.2, т. 1 от Закон за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/ задължение на възложителя е да осигури на лишените от свобода безплатна храна, достатъчна по химически и калориен състав. Излага се твърдение, че при преустановяване на доставките на хранителни продукти се създава риск за живота и здравето на лицата, настанени в местата за лишаване от свобода. Отбелязва се, че двете решения за откриване на процедури за избор на нови изпълнители, с уникални номера в РОП 02030-2017-0020 и 02030-2017-0021, са обжалвани пред КЗК и ВАС. В решението за откриване на разглежданото договаряне е записано, че ще бъдат сключени договори с досегашните доставчици за периода до приключване на обявените открити процедури, но за срок не по-дълъг от шест месеца. Доколкото съществува риск от възпрепятстване ежедневната доставка на стоки от първа необходимост, каквито са хранителните продукти за настанените в затворите лица, за обосновано се приема твърдението на възложителя, че е необходимо осигуряване на непрекъсваемост на тези доставки. В тази връзка се счита за основателно, че за възложителя са налице предпоставки за предприемане на неотложни действия по осигуряването на изпълнител и нормално изпълнение на нормативноустановените му дейности.
Условие за прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е възникналата ситуация да е била непредвидима за възложителя, настъпването й да не е резултат от негови действия или бездействия, а да е причинено от обстоятелства, появили се извън неговата воля и въпреки положената от него дължима грижа. В решението за откриване на процедурата е споменато, че действието на предходните договори за доставки на хранителни продукти за затворите в градовете Бургас, Стара Загора, Пловдив и Пазарджик приключва през м. април 2018 г., а новите процедури за осигуряване на хранителни продукти са открити през м. октомври 2017 г. Твърди се, че няма законова възможност срокът на договорите да бъде удължен, тъй като е достигнат максималния възможен срок, съгласно чл. 113, ал. 1 от ЗОП. Договорите не са представени като доказателство. Извършената проверка в РОП показва, че за затворите в гр. Бургас, Стара Загора, Пловдив и Пазарджик през 2013 г. са проведени процедури на договаряне без обявление по чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП (отм.), за доставка на хранителни продукти, които са приключили със сключване на договори на 30.04.2013 г. В РОП е налична информация, че срокът за изпълнение на тези договори е 18 месеца. Посочените данни показват, че доставката на хранителни продукти по тези договори е приключила на 30.10.2014 г. След този момент няма информация при какви условия се извършват доставките. Остава неизяснено дали са спазени законовите изисквания в областта на обществените поръчки при удължаване на срока на описаните в мотивите на решението 24 договора. Поради липсата на доказателства в тази насока не може да се прецени дали откритите през месец октомври 2017 г. „открити“  процедури са стартирани навреме, както и в кой момент възложителят е следвало да открие процедурите, така че във всеки момент да разчита на законосъобразно доставяне на хранителни продукти. При откриването на процедура възложителят следва да съобрази всички законоустановени срокове с периода за провеждането й, като отчете обстоятелството, че се касае за осигуряване на доставки с непрекъсваем режим. С оглед на изложеното, за да се приеме, че е положена дължимата грижа за обезпечаването на хранителни продукти за нуждите на местата за лишаване от свобода, възложителят следва да разполага с аргументи, сочещи, че откриването на конкурентна процедура за възлагане на визираните доставки е осъществено в необходимия разумен срок, преди изтичане действието на законосъобразно сключени договори.
Предвид изложеното, изборът на процедура на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП може да се приеме за законосъобразен, ако възложителят разполага с аргументи и доказателства, потвърждаващи, че откриването на обжалваните „открити“ процедури е правилно планирано.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).