ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Областна дирекция /ОД/ на Министерство на вътрешните работи /МВР/ - Стара Загора -/правоприемник на Областна Дирекция ПБЗН - Стара Загора/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 2054
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Снабдяване с ел.енергия (ниско напрежение) сградния фонд (обекти), управляван от ОДМВР-Стара Загора 1. Срок на договора за възлагане на обществената поръчка - 3 (три) години. 2. Стойността на договора за възлагане на обществената поръчка не може да бъде предварително определена т.е. не може да се прогнозира реалното потребление на ел.енергия в рамките на срока на договора, както и действащите към съответния период регулярни цени. Прогнозната стойност на поръчката за срок от 3 години, за всеки обект на ОДМВР-Стара Загора, от доставчик "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД е на стойност 915 000,00 лв. без ДДС, изчислена въз основа на разхода за този вид доставка през предходните 12 (дванадесет) месеца, умножено по три.
Прогнозна стойност: 915000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 02054-2018-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 349000-4766 от 20.03.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение №349000-4766 от 20.03.2018 г. на директора на ОДМВР – Стара Загора за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „вˮ ЗОП.
В поле V.2) от решението, е посочено, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки, възложителят няма да прилага чл. 64, ал. 2 и 3 от същия, а договорът за обществена поръчка ще бъде сключен с „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД.
В АОП не са представени доказателства относно избора на процедура.
В поле VII.1) „Допълнителна информация” от решението за откриване, е уточнено, че документите по настоящата процедура в т. ч. списък с обектите на ОДМВР – Стара Загора, които ще се снабдяват с ел. енергия (ниско напрежение), сканирано копие от лицензия №Л-141-11/13.08.2004 г. на „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД и приложение №1 – карта на обособена територия към лицензия №Л-141-11/13.08.2004 г. са публикувани в профила на купувача на ОДМВР – Стара Загора, на адрес, посочен в решението.
Извършена справка в публикувания на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) в сектор „Електроенергетика” регистър на издадените лицензии, поддържан на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) установи, че под номер 20 в списъка е вписана лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия”, издадена на „ЕВН България Електроснабдяване”  ЕАД, за срок до 12.08.2039 г.
В регистъра не е уточнен териториалния обхват на лицензията, но от публикуваното на профила на купувача Приложение №1- карта на обособена територия към лицензия №Л-141-11/13.08.2004 г. е видно, че „ЕВН България Електроснабдяване” АД обслужва следните административни единици: област Пловдив, област Пазарджик, област Стара Загора, област Сливен, област Бургас, област Ямбол, област Хасково, област Кърджали и област Смолян.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели снабдяване с електрическа енергия (ниско напрежение) на сградния фонд (обекти), управляван от ОДМВР – Стара Загора за срок от 3 години.
В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 9 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Съгласно чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение”, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. В чл. 97, ал. 1, т. 4 от същия закон е регламентиран и начинът на сключване на сделките с електрическа енергия между крайните снабдители и битови и небитови крайни клиенти по регулирани от КЕВР цени.
В случая за изпълнител на възлагания договор е избрано дружество „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, което съгласно посочената Лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. има правата да осъществява дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” на определената му обособена територия. В регистъра не е уточнено какъв е териториалния обхват на лицензията, но от публикуваната на профила на купувача информация се потвърждава, че територията на действие на лицензията обхваща област Стара Загора, където са разположени обектите, включени в предмета на настоящата процедура. Посоченото води до извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
Доколкото крайните клиенти могат да сключват договори за продажба на електрическа енергия и по свободно договорени цени, възложителят следва да разполага с аргументи, че възлагането на договора по регулирани цени е по-ефективно от реализирането на доставката на свободния пазар, в условията на свободна и лоялна конкуренция.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).