Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 783 от 16.03.2018 г. на началника на Националната служба за охрана (НСО) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на Решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 533 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на Решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, няма да бъде изпращана покана за участие в процедурата, а договори ще се сключат с дружествата – „ЕВН България Електроразпределение“ ЕАД, гр. Пловдив и „ЧЕЗ Електро България” АД, гр. София притежаващи изключителни права за съответната територия по обособените позиции 1 и 2 – гр. София и гр. Пловдив.
В мотивите се посочва, че съгласно разпоредбата на чл. 43, ал. 2, т. 2а от Закона за енергетиката (ЗЕ) за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители. Обектите на НСО се намират на териториите на Софийска област, област София и област Пловдив. Отбелязва се, че за Софийска област и област София "ЧЕЗ Електро България" АД притежава Лицензия за обществено снабдяване с електрическа енергия с № Л-135-11/13.08.2004 г. (http://www.dker.bg/bg/registri/litsenzii.html) за срок до 13.08.2039 г., вписан в публичния регистър под № 101. Уточнява се, че за област Пловдив „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД притежава Лицензия за обществено снабдяване с електрическа енергия № Л-135-07/13.08.2004 г. (http://www.dker.bg/bg/registri/litsenzii.html) за срок от 35 години, вписан в публичния регистър под № 106.
Направена проверка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), в сектор „Електроенергетика“, установи, че на „ЕВН България Електроразпределение“ ЕАД е издадена лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” за срок до 12.08.2039 г. На „ЧЕЗ Електро България“ АД е издадена лицензия № Л-135-11/29.11.2006 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” за срок до 12.08.2039 г. В Регистъра не е посочен териториалният обхват на лицензиите.
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели доставка на електрическа енергия - ниско напрежение за обекти на Националната служба за охрана находящи се на територията на Софийска област и област София, както в стопанство „Кричим“, с. Куртово Конаре, обл. Пловдив, за срок от четири години. В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 9 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Съгласно чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение”, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. В чл. 97, ал. 1, т. 4 от същият закон е регламентиран и начина на сключване на сделките с електрическа енергия между крайните снабдители и битови и небитови крайни клиенти по регулирани от КЕВР цени. Във връзка с гореизложеното, може да се приеме, че избраните дружества "ЧЕЗ Електро България" АД и „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, на основание издадените лицензии могат да осъществяват дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” единствено на определената им обособена територия. Посоченото води до извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП. Информация по отношение на териториалния обхват на лицензиите не се открива, поради което становището се изразява под условие, че лицензионната територия обхваща област София и област Пловдив, където са разположени обектите, включени в предмета на настоящата процедура.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП в конкретния случай се приема за законосъобразно. Доколкото крайните клиенти могат да сключват договори за продажба на електрическа енергия и по свободно договорени цени, възложителят следва да разполага с аргументи, че възлагането на договора по регулирани цени е по-ефективно от реализирането на доставката на свободния пазар, в условията на свободна и лоялна конкуренция. |