ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Радомир
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 535
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Избор на изпълнител за доставка на природен газ за нуждите на обекти собственост на Община Радомир за срок от 24 месеца. Обектите собственост на община Радомир до които ще се доставя природен газ са следните: Дом за стари хора "Св.Иван Рилски" - гр.Радомир; ОУ "Христо Смирненски" - гр.Радомир; СОУ "Св.Св. Кирил и Методий" - гр.Радомир; НУ "Архимандрит Зиновий" - гр.Радомир; ЦДГ "Осми март" - гр.Радомир; ЦДГ "Слънце" - гр.Радомир; ОДЗ "Радомирче" - гр.Радомир; МКИЦ "Европа"; Поликлиника - гр.Радомир и Административна сграда на Община Радомир. Общо прогнозно количество природен газ- 730.000хнм3
Прогнозна стойност: 470000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00535-2018-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 240 от 14.03.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуалната собственост ;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 240 от 14.03.2018 г. на заместник-кмета на община Радомир, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.7) на решението за откриване на разглежданата процедура е записано, че прогнозната стойност на поръчката е 470 000 лв. без ДДС.
От поле V.2) на същото решение става ясно, че на основание чл. 65, ал.1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма изготвя и да изпраща покана за участие в процедурата (чл. 64, ал. 2 и ал. 3 от ППЗОП) и ще сключи договор с „Аресгаз” АД притежаващо изключителни права за разпределение и снабдяване с природен газ от краен снабдител-.
В подкрепа на мотивите са приложени следните документи:
- Лицензия № Л-462-08/18.03.2016 г. за дейността „разпределение на природен газ за обособена територията Запад, със срок на действие до 25.09.2041 г., издадена на дружеството „Аресгаз” АД;
- Лицензия № Л-462-12/18.03.2016 г. за осъществяване на дейността снабдяване с природен газ от краен снабдител за обособена територията Запад, със срок на действие до 26.02.2039 г., издадена в полза на „Аресгаз” АД.
Извършена справка в публичния регистър на издадените лицензии в сектор „Природен газ“, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), потвърждава, че на дружество „Аресгаз” АД, гр. София за обособена територия „Запад“ са издадени визираните лицензии. Видно от информацията в Регистъра, териториалния обхват на обособена територия „Запад” обхваща и община Радомир, където се намират обектите, за нуждите на които се възлагат дейностите, предмет на разглежданото договаряне.
 
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на природен газ за обекти, собственост на община Радомир, за срок от 24 месеца.
В съответствие с чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ, дейностите по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия. Посоченото е основание за извод, че дружество, което притежава лицензия за тези дейности има изключителни права за осъществяването им на съответната територия. В конкретния случай, от изложената фактическа обстановка и приложените доказателства е видно, че поканеното за участие в разглежданата процедура лице - „Аресгаз” АД притежава изключителното право да осъществява дейностите “разпределение на природен газ” и “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, на която се намират обектите, за които са предназначени възлаганите дейности. Правата са придобити в по силата на административен акт -  лицензии, издадени от КЕВР на основание ЗЕ.
С оглед на изложеното, изборът на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП се счита за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).