ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Медицински център Велинград 2017 ЕООД
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 5608
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация, обучение на персонала и гаранционно поддържане на нов 16-срезов компютърен томограф /скенер/.Продължение от раздел VII.1.Предвид предмета на поръчката, е необходимо да се защити особено важен обществен интерес, изразяващ се в една от основните стратегически политики за осигуряване на висококачествени медицински услуги в България, насочен към жителите от Общината. Също така, следва да се осигури запазването на живота и здравето както на населението в региона, така и на посетителите и на работещия в болницата персонал. От друга страна подготовката на документацията, организирането и провеждането на открита процедура по ЗОП е дълъг и сложен процес, който в най-добрия случая би отнел 6 месеца при условие, че нито едно от решенията на възложителя не бъде обжалвано пред КЗК и ВАС. А дори този минимален срок е време, с което не разполагаме. Поради тази причина и за да бъде защитен обществения интерес, единствената реална алтернатива е да бъде сключен договор по реда на ЗОП и публичните средства да бъдат разходвани прозрачно и законосъобразно, е провеждането на процедура по реда на чл.79, ал.1, т.4 от ЗОП. Настоящата поръчка ще се проведе при условията на чл.65, т.1 от ППЗОП, т.е. без да се прилагат чл.64, ал.2 и ал.3 от ППЗОП, като договорът ще бъде сключен със "Софарма Трейдинг" АД, ЕИК 103267194, със седалище и адрес на управление: гр. София; ул.” Лъчезар Станчев „5 ; Софарма Бизнес Тауърс-сграда А, ет. 2
Прогнозна стойност: 375000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 05608-2018-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 1 от 12.03.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на Закона за обществените поръчки (ЗОП) (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 1 от  12.03.2018 г. на управителя на „Медицински център Велинград 2017“ ЕООД („МЦ Велинград 2017“ ЕООД) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление, на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В поле IV.3) на Решението за откриване е записано, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, покана за участие няма да бъде изпращана, а договорът за осъществяване на дейностите, предмет на настоящата поръчка ще бъде сключен със "Софарма Трейдинг" АД.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 375 000 лв. без ДДС.
В решението са изложени мотиви, свързани с избора на процедура, в подкрепа на които са приложени копия на следните документи:
1. Ценово предложение от 06.04.2017 г. от „Диагонал“ ООД за доставка на 16 срезов КТ Supria16, производство на HITACHI Medical Systems, Япония;
2. Оферта от 19.05.2017 г. от „C&T България“ ЕООД за доставка на нова система за компютърна томография /16-срезов/ скенер производство на Philips Healthcare;
3. Оферта № 1852/24.11.2017 г. от „Софарма Трейдинг” АД за нов компютърен томограф, производство на GE Healthcare;
4. Справка с вх. № 92-00/551/26.02.2018г. относно населението по постоянен  и настоящ адрес на Община Велинград към 15.02.2018 г.;
5. Справка с рег. № 91-00-56/26.02.2018г. относно населението по постоянен  и настоящ адрес на Община Ракитово към 05.02.2018 г.;
6. Справка с изх. № СР-0353/26.02.2018 г., относно населението по постоянен и настоящ адрес на Община Сърница към 05.02.2018 г.;
7. Справка с изх. № 199/28.02.2018 г. относно преминали болни и численост на персонала за 2017 г. на „МБАЛ-Велинград“ ЕООД, гр. Велинград. Преминалите болни в „МБАЛ Велинград“ ЕООД за една година са 6 271 човека;
8. Справка относно числеността на персонала за 2017 г. на „МБАЛ-Велинград“ ЕООД, гр. Велинград;
9. Констативен протокол № BG4747CT01 от 28.02.2018 г. за техническо състояние на медицинска апаратура – Компютърен томограф СТ ProSpeed SX Power, производство на General Electric Healtcare, в „МБАЛ Велинград“ ЕООД. В протокола е записано, че при извършените сервизни дейности на 21.08.2017 г. е установена дефектирала рентгенова тръба. За продължаване на нормалната експлоатация на апарата и изпълнение на задълженията на здравното заведение по клинични пътеки е предоставена рентгенова тръба под наем. Отбелязано е, че през м. септември 2017 г. поради различни дефекти в подсистемите на апарата е генериран престой и неизползване на компютърния томограф за срок от повече от 3 седмици общо. Към текущия момент при използването на компютърния томограф възникват временни смущения. В заключение се посочва следното:
- компютърния томограф CT ProSpeed SX Power е спрян от производство през 2000 година;
- в съответствие с приложимите стандарти фирмата-производител е обявила „Край на Сервизния Живот“ за Модела CT ProSpeed, през 2010 година, което означава че не е задължена да поддържа наличност на резервни части;
- към текущия момент не може да бъде гарантирана складова наличност за повече от 90% от потенциално необходимите за ремонт резервни части;
- за избягване на непредвиден престой и/или невъзможност за възстановяване работата на апаратурата препоръчвам планово извеждане от експлоатация и бракуване на компютърния томограф CT ProSpeed SX Power;
10. Писмо от „МБАЛ Велинград“ ЕООД до „МЦ Велинград 2017“ ЕООД с вх. № 34-00/32/02.03.2018 г. В писмото се посочва, че възложителят е помолен да вземе спешни мерки относно закупуване на компютърен томограф, защото скенера, който ползва „МБАЛ Велинград“ ЕООД в момента е дефектирал и с влошена диагностика на образа, което може да доведе до диагностични грешки, заплашващи живота и здравето на пациентите, които според фирмата обслужваща скенера не могат да бъдат отстранени за момента. Отбелязва се, че при визита на публичния изпълнител на НАП, който води делото за несъстоятелност на „Вели Медикус“ – собственик на скерена, който ползва под наем болницата, очаква в едноседмичен срок обявяване на публична продан на скенера. Това ще затрудни в максимална степен обслужването на спешните пациенти на три общини, обслужвани от ЦСМП филиал Велинград, за което ЦСМП Пазарджик няма физическа възможност да транспортира тежките случаи до МБАЛ Пазарджик, поради ограничен ресурс и липса на специализиран транспорт. Става въпрос за големите черепно-мозъчни травми, представляващи опасност за живота на пациента. За „МБАЛ Велинград“ ЕООД това би било довело до намаляване на броя на клиничните пътеки по които работи с 83 броя, което ще доведе до редуциране на лимита за закупуване на услуги от „МБАЛ-Велинград“ЕООД, респективно до фалит на лечебното заведение;
11. Писмо с вх. № 220/07.03.2018 г. от НАП относно насрочена за 22.03.2018 г. публична продан на спирален компютърен томограф, закупен през 2009 г, позициониран и монтиран в „МБАЛ Велинград“ ЕООД и Съобщението на публичния изпълнител за продажба чрез търг с тайно наддаване на спирален компютърен томограф.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация, обучение на персонала и гаранционно поддържане на нов 16-срезов компютърен томограф /скенер/. Като причина за необходимостта от прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се сочи повреда в компютърния томограф на „МБАЛ Велинград“ ЕООД както и предстоящата публична продан на скенера, който болницата ползва под наем. Според мотивите в решението за откриване на процедурата, с Решение №19/25.01.2018 г. Общинският съвет гр. Велинград е упълномощил управителя на „МЦ Велинград 2017“ ЕООД да предприеме действия за закупуване на скенер. Твърди се, че до „МБАЛ Велинград“ ЕООД има представени 3 оферти за доставка на нов компютърен томограф, но избраният от възложителя вариант е на „Софарма Трейдинг” АД за скенер, производство на GE Healtcare с технически параметри, които имат следните преимущества пред тези на останалите: в офертата са включени пакети за колоноскопия, бронхоскопия и наличие на пакс система за отдалечен достъп. Пояснява се, че скенерът ще се монтира в помещение на „МБАЛ Велинград“ ЕООД като предходният скенер е на същия производител и в този случай няма да се правят допълнителни разходи за ремонт на помещението, в което ще се постави скенера и няма да има необходимост от изграждане на нова ел. инсталация за функционирането на същия, т.е. за този вид скенер са създадени необходимите условия за монтиране и експлоатиране на новата медицинска апаратура и не е необходимо извършване на допълнителни разходи за това. Доколкото необходимият апарат се използва при диагностициране на определени заболявания и се твърди, че съществува риск от затруднено обслужване на спешни пациенти на три общини, за обосновано се приема твърдението на възложителя, че наличието и функционирането му са от изключителна важност за лечебното заведение и обслужваните пациенти и е обосновано закупуването на нов компютърен томограф.
Законосъобразното прилагане на избраното правно основание изисква настъпилите последици да не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП, включително и при съкращаване на сроковете. В решението за откриване на настоящото договаряне не се посочват конкретни аргументи, каква е причината визираните процедури да не се приложат в случая. Същевременно 3-те оферти за продажба на нов скенер са от април, май и ноември 2017 г., решението на Общинския съвет за за закупуване на скенера е от края на януари 2018 г., а разглежданото възлагане е стартирано едва през месец март 2018 г.
Условие за прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е, обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност да не се дължат на възложителя. От приложения констативен протокол става ясно, че от 2000 г. моделът СТ ProSpeed SX Power е спрян от производство, от 2010 г. не се поддържат резервни части, дефектът на рентгенова тръба е установен на 21.08.2017 г., а различни дефекти в подсистемата на апарата са регистрирани през м. септември 2017 г. Със същия документ е препоръчано планово извеждане от експлоатация и бракуване на модела. Констативният протокол е от 28.02.2018 г., но доколкото събирането на оферти и решението на Общинския съвет са преди тази дата, то може да се направи обоснован извод, че обстоятелствата описани в него са били известни и преди съставянето на протокола. В този смисъл остава неясно кога възложителят е узнал за необходимостта от закупуването на нов апарат и защо по-рано не е предприел необходимите мерки за провеждане на конкурентна процедура. В допълнение от изложеното в мотивите, не става ясно къде се извършват към настоящия момент изследванията на пациентите и на какво основание. В мотивите се коментира, че скенерът се полза от лечебното заведение под наем, както и че предстои публичната му продан. Същевременно не се изяснява за какъв период „МБАЛ Велинград“ ЕООД е можел да разчита да ползва под наем апарата. В допълнение, в мотивите са изложени редица икономически доводи, които не са относими към прилаганата норма.
Предвид изложеното, възлагането на договор на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в разглеждания случай не е безспорно доказано. Възложителят следва да разполага с допълнителни аргументи и доказателства, че са налице изключителни обстоятелства по смисъла на §2, т. 17 от ДР на ЗОП, както и че възлагането на доставката следва да е неотложно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).