ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: ТЕЦ "Марица Изток" 2 ЕАД
Вид: Секторен
Партиден номер в РОП: 246
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Доставка на вода за питейно битови и промишлени нужди, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за срок от три години.
Прогнозна стойност: 978000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00246-2018-0034
Вид на процедурата: Договаряне без предварителна покана за участие
Решение за откриване на процедурата: № 18009-1 от 09.03.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 18009-1 от 09.03.2018 г. на изпълнителния директор на ТЕЦ „Марица изток 2“ ЕАД за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на Решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 978 000 лв. без ДДС.
Според поле V.2), договорът ще бъде сключен с „Водоснабдяване и Канализация” ЕООД, гр. Стара Загора.
В АОП не са представени доказателства относно избора на процедура, но от поле V.1) става ясно, че необходимата информация е публично достъпна на следните интернет - адреси: http://wik-stz.com/bg/ и http://www.dker.bg/bg/vik/spisk-na-vik-operatorite.html.
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ установи, че в раздел ВиК е публикуван списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. Информацията е публикувана на основание Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.), с което са обявени ВиК операторите, обособените им територии на действие и техния обхват и граници. Справката изяснява, че дружество „Водоснабдяване и Канализация” ЕООД, гр. Стара Загора, вписано като ВиК оператор под № 45 от списъка, е с обособена територия на действие, която обхваща община Раднево, където е местонахождението на „ТЕЦ Марица изток 2“ ЕАД.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварителна покана за участие се цели доставка на вода за питейно битови и промишлени нужди, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за нуждите на „ТЕЦ Марица изток 2“ ЕАД, за срок от три години.
Съгласно чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
Видно от посочените в решението мотиви и извършената справка, дружеството „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води на територията на община Раднево, където се намира обектът на възложителя, за чийто нужди се обявява настоящата поръчка. Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното основание в конкретния случай се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).