ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /МВР/ - Сливен
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 3128
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Снабдяване с електрическа енергия на обектите на ОДМВР Сливен, находящи се натериторията на област Сливен.1. Срок на договора за възлагане на обществената поръчка - 3 (три) години. 2. Стойността на договора за възлагане на обществената поръчка не може да бъде предварително определена т.е. не може да се прогнозира реалното потребление на ел.енергия в рамките на срока на договора, както и действащите към съответния период регулярни цени. Прогнозната стойност на поръчката за срок от 3 години, за всеки обект на ОДМВР-Сливен, от доставчик "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД е на стойност 538 000,00 лв. без ДДС, изчислена въз основа на разхода за този вид доставка през предходните 12 (дванадесет) месеца, умножено по три.
Прогнозна стойност: 538000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 03128-2018-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ЗОП-1 от 08.03.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № ЗОП-1 от 08.03.2018 г.  на директора на ОДМВР – Сливен за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
Видно от поле от IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 538 000 лв. без ДДС.
Видно от поле IV.3) от решението, срокът на договора за възлагане на обществената поръчка е 3 (три) години.
В поле V.1) от решението е отбелязано, че ОДМВР - Сливен не възлага обществена поръчка чрез сключване на договор за доставка на електрическа енергия по свободно договорени цени, доколкото не е регистрирана на свободния пазар на електрическа енергия и няма задължения за това.
Според поле V.2) договорът за обществена поръчка ще бъде сключен с „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, тъй като на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки, възложителят няма  да изпраща покана за участие в процедурата.
В АОП не са представени доказателства относно избора на процедура, но в поле VII.1) от решението е указано, че документите по процедурата „Снабдяване с електрическа енергия на обектите на ОДМВР – Сливен, находящи се на територията на област Сливен“, в. т. ч. списък с обектите на ОДМВР – Сливен, които ще се снабдяват с ел. енергия, сканирано копие от лицензия № Л-141-11/13.08.2004 г. на „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД и приложение №1 – карта на обособена територия към лицензия №Л-141-11/13.08.2004 г. са публикувани в профила на купувача на ОДМВР – Сливен на адрес: www.mvr.bg/sliven/дирекцията/профил-на-купувача. 
Извършена справка в публикувания на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) в сектор „Електроенергетика” регистър на издадените лицензии, поддържан на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) установи, че под номер 20 от същия, е вписана лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия”, издадена на „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, за срок до 12.08.2039 г. В регистъра не е уточнен териториалния обхват на лицензията. На профила на купувача е публикувана карта на обособена територия на „ЕВН България Електроснабдяване”  АД, наречена Приложение № 1– карта на обособена територия към лицензия № Л-141-11/13.08.2004 г., от която е видно, че дружеството обслужва следните административни единици: област Пловдив, област Пазарджик, област Стара Загора, област Сливен, област Бургас, област Ямбол, област Хасково, област Кърджали и област Смолян.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели снабдяване с електрическа енергия (ниско напрежение) на обекти на ОДМВР - Сливен, находящи се на територията на област Сливен за период от 3 (три) години. В съответствие с чл. 30, ал. 1, т. 9 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Съгласно чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение”, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. В чл. 97, ал. 1, т. 4 от същия закон е регламентиран и начина на сключване на сделките с електрическа енергия между крайните снабдители и битови и небитови крайни клиенти по регулирани от КЕВР цени. Във връзка с гореизложеното, може да се приеме, че избраното за изпълнител дружество „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, съгласно посочената Лицензия № Л-141-11/29.11.2006 г., осъществява дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” единствено на определената му обособена територия. В регистъра, поддържан от КЕВР, не е уточнено какъв е териториалният обхват на лицензията. Същевременно на профила на купувача е публикувана карта, която показва, че територията обслужвана от дружеството обхваща област Сливен, където са разположени обектите, включени в предмета на настоящата процедура.
Посоченото води до извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание в конкретния случай се приема за законосъобразно. Доколкото крайните клиенти могат да сключват договори за продажба на електрическа енергия и по свободно договорени цени, възложителят следва да разполага с аргументи, че възлагането на договора по регулирани цени е по-ефективно от реализирането на доставката на свободния пазар, в условията на свободна и лоялна конкуренция.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).