ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Водоснабдяване и канализация /В и К/ ООД - Перник
Вид: Секторен
Партиден номер в РОП: 1021
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Към настоящия момент е необходима електрическа енергия за 57 броя обекти, от които: -Обекти присъединени към мрежата на средно напрежение – 1 брой -Обекти присъединени към мрежата на ниско напрежение – 56 броя В прогнозната стойност на обществената поръчка е предвидена възможност за присъединяване на нови обекти на Възложителя, като това обстоятелство да бъде предвидено и в Проекто-договора/ Проекто-договорите. Прогнозно количество на електрическа енергия е в размер на 1400 мегатават часа за 12 месеца.
Прогнозна стойност: 2500000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 01021-2018-0002
Вид на процедурата: Договаряне без предварителна покана за участие
Решение за откриване на процедурата: № 5 от 10.01.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието
на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 5 от 10.01.2018 г. на управителя на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Перник (ВиК ООД гр. Перник) за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1, във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от Закона за обществените поръчки (ЗОП).
Видно от поле IV.7) на решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 2 500 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане  на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), възложителят няма да изпраща покана за участие в процедурата. Визирано е, че ще бъдат сключени договори с "Чез Електро България" АД по обособена позиция 1 "Доставка на електрическа енергия" и с "ЧЕЗ Разпределение България" АД по обособена позиция 2 "Осигуряване на достъп и пренос на електрическа енергия".
В мотивите се твърди, че за територията на ВиК ООД гр. Перник „ЧЕЗ Електро България” АД притежава лицензия за „обществено снабдяване с електрическа енергия“ № Л-135-11/13.08.2004 г., а "ЧЕЗ Разпределение България" АД притежава лицензия за „разпределение на електрическа енергия“ № Л-135-07/13.08.2004 г., издадени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за срок от 35 години.
Доказателства в подкрепа на изложените в решението обстоятелства не са представени, като в поле V.1) е посочено, че лицензиите, издадени от КЕВР на основание Закона за енергетиката (ЗЕ), са видни на интернет страницата на КЕВР: http://www.dker.bg/bg/registri/litsenzii.html.
Извършена справка на страницата на КЕВР установи, че в регистъра на издадените от Комисията лицензии в сектор електроенергетика, фигурира лицензия № Л-135-11/13.08.2004 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“, издадена на „ЧЕЗ Електро България” АД, и лицензия № Л-135-07/13.08.2004 г. за „разпределение на електрическа енергия“, издадена на "ЧЕЗ Разпределение България" АД. Срокът на действие на двете лицензии е до 12.08.2039 г. В Регистъра не е посочен териториалният им обхват.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели доставка, достъп и пренос на електрическа енергия за нуждите на "Водоснабдяване и канализация" ООД, гр. Перник за 56 обекта на ниво ниско напрежение и за един обект на ниво средно напрежение. Процедурата е разделена на две обособени позиции: 1."Доставка на електрическа енергия" за срок 12 месеца от датата на подписването на договора или до избор на доставчик чрез нова публична процедура и 2."Осигуряване на достъп и пренос на електрическата енергия" за срок 24 месеца. Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 9 и т. 13 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа на ниво ниско напрежение, както и за достъп и/или пренос през електроразпределителните мрежи. Според чл. 39, ал. 1, т. 2 и т. 10 от ЗЕ дейностите по пренос, както и по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители подлежат на лицензиране. В съответствие с чл. 43 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Избраното за изпълнител на обособена позиция 1 дружество „ЧЕЗ Електро България” АД, съгласно посочената лицензия № Л-135-11/13.08.2004 г., притежава изключителни права за осъществяване дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“ за обекти на ниво ниско напрежение. Избраното за  изпълнител на обособена позиция 2 дружество "ЧЕЗ Разпределение България" АД, съгласно лицензия № Л-135-07/13.08.2004 г. притежава изключителни права за осигуряване на достъп и пренос на електрическа енергия.
Информация по отношение на териториалния обхват на лицензиите не бе открита, поради което становището се изразява под условие, че лицензионната територия съвпада с местонахождението на обектите на „ВиК“ ООД, гр. Перник.
Посоченото води до извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е законосъобразно прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).