ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 740
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Дейността на Националната система за контрол на качеството на атмосферния въздух /ККАВ/ се регламентира със заповед на Министъра на околната среда и водите №66/28.01.2013 г. В обхвата на заповедта са включени дейностите по ККАВ, изпълнението на които се осъществява чрез използването на пробовземна апаратура, разположена в стационарни и мобилни измервателни автоматични станции, а също така и в OPSIS-системите (разположени по Долен Дунав, Бургас, с.Ръжена, Старозагорска област). За нормалното функциониране на гореописаната апаратура, от значение е осигуряването на сервизно обслужване, включваща и периодичната смяна на консумативи. В инструкциите за работа с отделните видове апарати, производителите правят предписания за видовете консумативи и периодичността на тяхната смяна. Такива изисквания съществуват и в европейските норми, въведени като БДС.
Прогнозна стойност: 283333.33 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00740-2017-0014
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 37 от 29.12.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- Поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини;
- Не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 37 от  29.12.2017 г. на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „б“ от ЗОП.
В решението за откриване на процедурата е отбелязано, че прогнозната стойност на поръчката е 283 333.33 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението, за участие в договарянето се канят TECORA, Франция или оторизирани представители.
В подкрепа на изложените мотиви в АОП са представени копия на следните документи:
- 21 бр. протоколи за приемане на дълготрайни активи в ИАОС, съгласно договор № 176/23.09.2004 г. В тях са описани моделите на закупените пробовземни апарати, техният инвентарен номер и отчетната им стойност. Датата на издаване на протоколите е 13.01.2005 г.;
- два списъка на наличните пробовземни устройства, изготвени от ИАОС, с описани инвентарни номера и балансова стойност;
- Текстов файл с описание на мотивите за избор на процедура, в който се твърди, че апаратурата е производство на TCR TECORA srl, Италия. Описани са договорите, сключени между Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и „Софилко“ ООД (за което се твърди, че е официален представител на производителя), въз основа на които е закупена пробовземната апаратура -  Договори № № 706-2157/13.05.1999 г., 1073-2521/29.06.2000 г., 2868/12.06.2001 г., 3817/28.11.2003 г., 176/23.09.2004, 1019/22.12.2006 г., 1022/22.12.2006 г., 1177/21.12.2007 г., и предоставена на ИАОС. В табличен вид е посочено в кой град какъв модел апарат е доставен.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставката на консумативи за пробовземна апаратура на фирма TCR TECORA srl, Италия, за контрол на качеството на атмосферния въздух и емисионния контрол. В мотивите се посочва, че за обезпечаване дейностите на Националната система за контрол на качеството на атмосферния въздух /ККАВ/, които се осъществяват посредством използването на пробовземна апаратура, разположена в стационарни и мобилни измервателни автоматични станции, както и в OPSIS-системи (разположени по Долен Дунав, Бургас, с. Ръжена, Старозагорска област), е необходимо осигуряването на сервизно обслужване, включващо и периодичната смяна на консумативи. В решението се отбелязва, че за оборудването, произведено от TCR TECORA srl, Италия, е необходимо да бъдат вложени следните резервни части и консумативи: сервизен комплект графитни лопатки с филтър и батерия; сервизен комплект – 5 лопатки с филтър, сервизен комплект – 4 лопатки с филтър и сервизен комплект за налягане; сервизен комплект пневматичен манипулатор за касетния механизъм; сервизен комплект ротаметри за висок; сервизен комплект ротаметри за висок и нисък дебит; кварцов филтър QM-A; индикаторни тръбички за пробонабиране 6х70; индикаторни тръбички за пробонабиране 8х110.
Правното основание по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗОП се прилага, когато поръчката може да бъде изпълнена само от конкретно физическо или юридическо лице поради наличие на технически причини. В решението се изтъква, че за правилното функциониране на внедрената апаратура, от значение е осигуряването и периодичната смяна на резреврните части/консумативи. Излага се тезата, че в инструкциите за работа с отделните видове апарати, производителите дават указания за видовете резрервни части и консумативи и периодичността на тяхната смяна, както и че същите изисквания са регламентирани в европейските норми, въведени като БДС. В тази връзка се твърди, че доставката на оригинални, нови, неупотребявани консумативи от лице, различно от производителя на апаратурата и/или негов официален представител, може да доведе до несъвместимост между придобитата апаратура и резервните части. За обосновано може да се приеме, че с доставката на резервни части и консумативи за пробовземната апаратура, от нейния производител или негов оторизиран представител, ще се елиминира рискът от придобиване на детайли, несъвместими с основното оборудване. В този смисъл може да се приеме, че по технически причини не е налице добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване параметрите на поръчката. Същевременно, в представените документи са посочени модели и инвентарни номера на наличната апаратура, без да се споменава нейният производител. Посочват се договори, сключени между 1999 г. и 2007 г., които не са предоставени, а приложените протоколи към договор № 176/23.09.2004 г. удостоверяват приемането на пробовземни апарати/устройства през м. януари 2005 г., доставени от „Софилко“ ООД. Названието „Текора” фигурира единствено при описанието на апаратурата в мотивите на възложителя. По изложените причини с представените доказателства не може да се удостовери, че TCR TECORA srl, Италия, е производител на апаратурата, за която са предназначени консумативите. Не са предоставени обосновани доводи и относими документи, които да изяснят дали съществува пречка доставките да бъдат осъществявани и от други лица, респ. че производителят или негов оторизиран представител е единствен възможен изпълнител.
Наред с горното, за да е налице законосъобразност в действията на възложителя, е необходимо правата, които служат като основание да се игнорира общият ред за възлагане, да са възникнали при спазване на законодателството, вкл. и в областта на обществените поръчки. От решението за откриване на процедурата става ясно, че в резултат на изпълнени от „Софилко” ООД договори с № № 706-2157/13.05.1999 г., 1073-2521/29.06.2000 г., 2868/12.06.2001 г., 3817/28.11.2003 г., 176/23.09.2004, 1019/22.12.2006 г., 1022/22.12.2006 г., 1177/21.12.2007 г. е закупена пробовземната апаратура. Тези устройства са доставени в различни пунктове на територията на цялата страна, което е видно от приложените като допълнителен файл мотиви за избор на процедурата. Към преписката не са предоставени копия на цитираните от възложителя договори за доставка на апарати за нуждите на ИАОС, сключени между Министерство на околната среда и водите и „Софилко” ООД и в мотивите не се съдържа информация относно обстоятелствата, свързани с начина на придобиване на апаратите, поради което остава неизяснено правното основание, на което те са сключени. По тази причина, от предоставената информация не може да се установи категорично доколко изборът на доставчик е извършен в съответствие с правилата за възлагане на обществени поръчки.
Предвид изложеното, в случая прилагане на избраното основание не може да се приеме за безспорно доказано. За да е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3 ЗОП, възложителят следва да може да докаже, че поканеното лице е единственият възможен изпълнител на предмета на поръчката, т.е. липсва конкуренция по отношение на неговия избор.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).