ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национален дворец на културата - Конгресен център /НДККЦ/ - София ЕАД
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 2715
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Строителство
Предмет: Предметът на обществената поръчка включва изпълнение на следните дейности: Изграждане на интегрирана система, която да осъществява мониторинг и оповестяване в реално време в случай на терористичен акт, осъществен в рискови зони в централно фоайе от основната сграда на НДК; Изграждане на система за видео-наблюдение, която да осигури покритие на всички точки с необходимост от видеонаблюдение; Изграждане на система за контрол на достъпа; Изграждане на сигнално-охранителна система; Изграждане на пожаро-известителна система; Изграждане на система за аварийно гласово оповестяване; Структурно окабеляване; Осигуряване на интернет и информационна сигурност; Осигуряване на безжична (Wi-Fi) мрежа; Изграждане на локална мрежа за данни (LAN); Обновяване на телефонна система; Изграждане на изчислителна инфраструктура; Подмяна на часовникова система; Обучение на персонал и съвместно обслужване в тестов период, подробно описани в приложената техническа спецификация.
Прогнозна стойност: 9996358.88 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 02715-2017-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 02021 от 16.08.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 02021 от 16.08.2017 г. на изпълнителния директор на „Национален дворец на културата – Конгресен Център (НДК-КЦ) София” ЕАД за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП.
В подкрепа на мотивите са приложени копия на следните документи:
- Становище, рег. № 3286р-43042/03.11.2016 г. изготвено, от Комисия в състав (съгласно Заповед № 8121з-1150/12.10.2016 г.) - Министерство на вътрешните работи (МВР), относно извършена охранителна проверка – оценка на НДК в град София по повод на Българското председателство на Съвета на ЕС (БПСЕС) през 2018 г.;
- Писмо, вх. № 03883/24.11.2016 г. от зам. министър-председателя по европейските фондове и икономическата политика, с което прилага писмо № 2376/10.11.2016 г. със Справка от Националната служба за охрана (НСО), относно констатации и препоръки за повишаване на безопасността и сигурността на основната сграда на НДК по време на БПСЕС през 2018 г.;
- Писмо с вх. № 04156/03.01.2017 г. от министъра на вътрешните работи, в отговор на писмо, изх. № 04156/13.12.2016 г. по описа на „НДК-КЦ” ЕАД с отправена молба за оказване на съдействие за реализация на предложени мерки за сигурност, касаещи сградата на НДК по време на БПСЕС. В писмото се разяснява, че предложените мерки, представени под формата на становища от МВР и НСО, не са взети под внимание при изготвяне на проекта за реконструкция на НДК. Указва се също, че направените препоръки от работната група, описани в Становище с № 3286р-43042/03.11.2016 г. трябва да се приемат като минимални и задължителни изисквания. Допълва се, че приложените към писмото обобщени препоръки е необходимо да се заложат и задължително да се вземат под внимание на съответните етапи в процесите на проектиране и реконструкция на НДК;
- Доклад, рег. № 7284/16.02.2017 г. на ръководителя на работна група „Сигурност на Председателството“, съдържащ допълнителни препоръки по осъществяване на охраната и сигурността на НДК по време на Председателството;
- Доклад с изх. № 781/15.03.2017 г. за резултатите от дейността на подгрупа „НДК“ към група „Сигурност на Председателството“ към 15.03.2017 г., с приложена към доклада Заповед № 8121з-385/07.03.2017 г. на министъра на вътрешните работи относно създаване на подработна група „НДК” към работна група „Сигурност на Председателството”. Към доклада са приложени: „Таблица – остойностяване на дейностите” и „Техническо решение и бюджетни разчети” на обща стойност 12 231 190.08 лв.;
- Протокол с вх. № 01266/16.05.2017 г. за проведена работна среща на подгрупа „НДК“ за оптимизиране на системите за видеонаблюдение, контрол на достъпа и сигнално-охранителна техника;
- Решение № 310 от 09.06.2017 г. на МС на РБ за увеличаване на капитала на „НДК-КЦ София” ЕАД;
- Постановление № 109 от 09.06.2017 г. на МС на РБ за одобряване на промени по бюджета на Министерството за БПСЕС за 2017 г. във връзка с увеличаване капитала на търговско дружество „НДК-КЦ София” ЕАД;
- Постановление № 156 от 03.08.2017 г. на МС на РБ за одобряване на промени по бюджета на Министерството на културата за 2017 г. във връзка с увеличаване капитала на търговско дружество  „НДК-КЦ София” ЕАД;
- Протокол № УРИ:5290р-12558/31.07.2017 г. от проведена среща на представители от ДКИС, ДАНС, СДВР, ГДПБЗН и ГДНП относно становище по предоставена документация от НДК за БПСЕС – 2018 г.
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се възлага изграждането на „Единна хомогенна глобална система за сигурност“, необходима за обезпечаване сигурността на лицата, присъстващи на събитията, които ще се провеждат по време на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г.
В мотивите на възложителя се посочва, че спешната необходимост от изпълнението на дейностите, предмет на разглежданата поръчка е породена от изключително краткият времеви период, в който следва да бъде разработена и внедрена системата за сигурност. Изтъква се, че първите събития във връзка с Председателството ще започнат от 01.11.2017 г., с оглед на което възложителят разполага с период от около 3 месеца, през който да извърши предвидените дейности, в т.ч. доставка и изграждане на системите за видеонаблюдение, пожаро-известяване, система за контрол на достъпа и др. В решението се отбелязва също, че неизпълнението на задълженията за осигуряване на сигурността по време на Председателството поставя под опасност живота и здравето на участващите, във всяко едно от провежданите събития, лица, което може да представлява и непосредствена заплаха за националната сигурност, вкл. съществено да затрудни или да наруши изпълнението на нормативноустановени дейности на възложителя, съгласно Протоколно решение на МС № 37/16.09.2015 г.
Възложителят мотивира избора на разглежданата процедура с наличие на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП. Като основен аргумент в тази насока визира получените предписания от различни институции, ангажирани с подготовката на Председателството, свързани с повишаване на сигурността и безопасността в сградата на НДК (становище от 03.11.2016 г. и писмо от 03.01.2017 г от МВР, със задължителни препоръки по охранителното обезпечаване на сигурността на сградата на НДК; писмо от НСО от 22.11.2016 г. и справка с препоръки за повишаване безопасността и сигурността на основната сграда на НДК; доклад от 16.02.2017 г. на ръководителя на работна група „Сигурност на Председателството“ - с допълнителни препоръки по осъществяване на охраната и сигурността на НДК по време на Председателството). От констатациите и препоръките в цитираните документи се налага изводът, че за спокойното и успешно провеждане на предстоящите събития се изисква нивото на сигурност на сградата да бъде повишено.
Приложените доказателства сочат, че мерките за обезпечаване сигурността по време на БПСЕС са конкретизирани и индивидуализирани в Доклада на подгрупа „НДК“ към група „Сигурност на Председателството“ от 15.03.2017 г. и протоколи с № 01266/16.05.2017 г. и УРИ: 5290р-12558/31.07.2017 г. от работните срещи на различни институции. Предвид продължителните съгласувателни процедури за обосновано се приема, че единната система за сигурност би могло да бъде изградена единствено в спешен порядък, предвид оставащия кратък срок за привеждане в готовност сградата на НДК за нуждите на БПСЕС, а именно 01.11.2017 г. Освен това, според мотивите, за доставката, изпълнението на монтажа и за въвеждането в експлоатация на оборудването, предназначено за изграждане на системата за сигурност е необходимо известно технологично време. В този смисъл, възложителят следва да може да докаже тезата си, че са необходими не по-малко от три месеца за техническото изпълнение на възлаганите дейности, поради което ограниченото време не позволява провеждането на конкурентна процедура при хипотезите на спешно възлагане. В допълнение, неизпълнението или забавата на действията, свързани с обезпечаването на адекватни мерки за сигурност и охрана, ще се разглежда като неизпълнение задълженията на възложителя, да осигури провеждането на Председателството в сградата на НДК. С оглед на изложеното, може да се изведе заключение, че са налице „изключителни“ обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, за преодоляването на които не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в конкретния случай може да се приеме за законосъобразно. Становището е обвързано с условието възложителят да може да докаже, че в изпълнение на Протоколно решение на МС № 37/16.09.2015 г. своевременно е положил дължимата грижа за осигуряване сигурността на сградата на НДК и възникналата ситуация на неотложност да не е резултат от негово действие или бездействие.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).