ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Областна дирекция /ОД/ на Министерство на вътрешните работи /МВР/ - Монтана
Адрес гр. Монтана 3400, ул. "Александър Стамболийски" № 2
Партиден номер в РОП 2558
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02558-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на природен газ за отопление на сгради на ОДМВР-Монтана за период 2 години от сключване на договора.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 29082 от 26.11.2014 г. на директора на ОДМВР-Монтана за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
В мотивите на решението се твърди, че дружество "Овергаз Запад" АД, с адрес на управление гр. Кюстендил, ул. "Цар Освободител" № 182, притежава лицензия № Л-163-08/17.12.2004 г. "за дейността "разпределение на природен газ" и лицензия № Л-163-12/27.04.2009 г. за дейността "снабдяване с природен газ от краен снабдител" за територията на общините Кюстендил, Мездра, Петрич, Монтана, Банско и Разлог", издадени от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за срок до 30.08.2044 г. Възложителят цитира разпоредбата на чл. 93, т. 1 от ЗОП, според която същият "може да не прилага чл. 91, ал. 2, чл. 92 и 92а, когато сключва договори на основание: 1. член 90, ал. 1, т. 3 с предмет доставка на природен газ, топлинна или електрическа енергия, или питейна вода с дружествата, притежаващи изключителни права".
В поле V.2) се посочва, че възложителят възнамерява да изпрати покана за участие до лицето “Овергаз Запад” АД. Покана не е представена в агенцията.
В поле V.3) e отбелязана цената на поръчката, която възлиза на 220 000 BGN с ДДС 20%. 
В поле VIII се посочва, че сградите на ОДМВР-Монтана, до които "Овергаз Запад" АД доставя природен газ, се намират на бул. "Александър Стамболийски" № 2 и на ул. "Искър" № 11.
Доказателства в подкрепа на изложеното в мотивите не са приложени.
Направена проверка на електронната страница на ДКЕВР установи, че в Справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от Закона за енергетиката /ЗЕ/ “Овергаз Запад” АД е вписано под номер 8 като притежател на лицензия № Л-163-08/17.12.2004 г. и лицензия № Л-163-12/27.04.2009 г., със срок на действие до 17.12.2039 г. В териториалния им обхват попадат общините: Кюстендил, Монтана, Мездра, Петрич, Банско и Разлог. Дейностите, за които са издадени лицензиите, са “разпределение на природен газ” и съответно “снабдяване с природен газ от краен снабдител”, което е видно от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, където информацията е вписана под номер 129.
 
Изводи
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. В конкретния случай от изложената фактическа обстановка може да се приеме, че дружеството “Овергаз Запад” АД притежава изключителното право да осъществява дейностите “разпределение на природен газ” и “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, на която се намира обектът на конкретната поръчка, съгласно обхвата на посочените лицензии. Правата са придобити в резултат на лицензии, издадени от ДКЕВР на основание ЗЕ. Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.