ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Кресна
Адрес Кресна 2840, ул. Македония 96
Партиден номер в РОП 611
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00611-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: ”Укрепване на речен бряг на р.Струма чрез 2 бр.(L=35м и L=113,35м) подпорни стени за възстановяване от бедствие в района на гр.Кресна - І-ви етап”. Поръчката възлиза на стойност 475 724 лв. без включено ДДС.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществените поръчки е постъпило Решение № 100 от 01.12.2014 г. на кмета на община Кресна, за откриване на процедура на договаряне без обявление, покани за участие и доказателства, свързани с нейния избор.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че през 2010 г. на територията на община Кресна, в следствие на проливни валежи, достигащи до 60 л./м2, и придошлите води на р. Струма е прекъснат главен път Е-79, в района на жп. гара Пейо Яворов, като са залети големи площи земеделски земи. Отбелязва се, че в района на гр. Кресна е разрушена 70% от изградената подпорна стена на река Струма и има опасност от свличане на земни маси и отнасяне на жилищни сгради в квартала между ул. Македония /гл. път Е-79/ и река Струма. Сочи се, че състоянието е такова, че съществува реална опасност от подкопаване устоите на мост, свързващ път ІІІ клас Кресна - с. Сливница. Пояснява се, че Междуведомствена комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МНПВМС) отпуска средства на община Кресна, които са изразходвани за насипване и заскаляване брега на река Струма в участъците, където е разрушена изградената подпорна стена. Твърди се, че в периода 2010 г. - 2014 г. са отправяни няколко искания за отпускане на средства за възстановяване на подпорната стена, с изх. № 03-01-4/17.07.2012 г., 03-01-3/18.11.2013 г. и 03-01-1/12.05.2014 г. Посочва се, че през същия период са отчетени значителни покачвания на водите на река Струма, в следствие на което започва износване на част от засипката, което от своя страна застрашава останалата част от подпорната стена. Отбелязва се, че в изпълнение на заповед на областния управител на област Благоевград през 2013 и 2014 г. е издаден протокол за проверка на място на техническото състояние на потенциално опасните водни обекти, и в него е констатирано, че са разрушени участъци от подпорната стена, изградена на левия бряг на река Струма преди моста, дъното на речното корито е понижено с около 1,00 м. и са подкопани основите на едноотворения дъгов мост. На 18.08.2014 г. до Кмета на община Кресна е изпратена Докладна записка от спациалист „Гражданска защита“ и „ОМП“, в която е описано, че най-тревожно е положението в райна на разрушаната подпорна стена вследствие на високите води през 2010 г. Твърди се, че насипът и заскаляването, направено аварийно през 2010 г., постоянно се отнася от водите и подкопава основата на част останалата подпорна стена и изкопава легло в разрушаната част. Пояснява се, че това създава потенциална опасност при последващи по-високи води да се разруши брегът на реката и през пробивите в подпорната стена, река Струма да прелее и застраши имоти на граждани и обществени терени. Отбелязва се, че е издадена Заповед № 691/19.08.2014 г. на кмета на община Кресна за назначаване на комисия с цел организиране, координиране и провеждане на превантивни мерки за недопускане и намаляване на последиците. Уточнява се, че комисията извършва оглед на мястото на 21.08.2014 г. и съставя Констативен протокол за състоянието на речното корито в района на разрушените подпорни стени. Посочва се, че в протокол с изх. № ПРП-48/27.08.2014 г. са описани констатациите на комисията, че при следващи високи води на река Струма има голяма опастност от навлизане на водите зад подпорната стена и компрометиране на цялата, а това ще доведе до свличане на брега и застрашаване на имоти и сгради на гражданите и обществени терени. В заключение се посочва, че по тези причини трябва да се предприемат неотложни действия, с цел предотвратяване на още по-големи поражения.
В подкрепа на изложените мотиви са представени следните документи:
1. Заповед № 1605 от 05.12.2010 г. за обявяване на бедствено положение на територията на община Кресна. В документа, като причина за възникналото бедствие, се посочват проливни валежи на територията на община Кресна, достигащи 60 л/м2, и придошлите води на река Струма. Отбелязва се, че са нанесени следните щети: залети са големи площи земеделски земи; прекъснат е главен път Е-70; разрушена е 70% от изградената подпорната стена на р. Струма, в района на гр. Кресна, поради което има опасност от свличане на земни маси, отнасяне на жилищни сгради в квартала между ул. „Македония“ и р. Струма. В заключение е посочено, че има реална опасност от покопаване на устоите на мост свързващ път ІІІ клас Кресна – Сливница. В заповедта са дадени насоки за справяне с бедственото положение;
2. Докладна записка № 03-01-9/11.12.2010 г. от кмета на община Кресна, област Благоевград до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВПМС), с която е направено искане за отпускане на средства за възстановяване на разрушените от дъждовете съоръжения, а именно: разрушена подпорна стена р. Струма; външен питеен водопровод с. Сливница; защитно заскаляване около крилата на моста по път ІІІ клас – 1082 „Рибник-Вълково-Кресна“; укрепване ската на р. Струма при моста с. Горна Брезница, земна дига в м. „Галчовото“ и др;
3. Заявления и жалби на граждани от декември 2010 г., в които са описани щетите нанесени върху собствеността им - общо 5 броя;
4. Протоколи от 28.12.2010 г. и 01.02.2011 г. за установяване на извършени видове строително-монтажни работи – 2 броя. С документите се удостоверява, че във връзка с аварийно възстановяване на улица зад подпорната стена за предотвратяване свличане на жилищни сгради са извършени дейности по доставка на скални маси, разриване с булдозер и пробутване на скални маси, настилане на трошен камък, профилиране и укрепване на основата;
5. Писмо, изх. № 03-01-4/17.07.2012 г. на кмета на община Кресна до председателя на МКВПМС за предоставяне на средства за спешно възстановяване на подпорните стени на р. Струма в района на гр. Кресна. Пояснява се, разрушенията са вследствие на проливни дъждове от 05.12.2010 г. и придошли високи води на р. Струма. Допълва се, че са предприети незабавни аварийни мерки за ограничаване подкопаващото и разрушаващото действие на водите на река Струма. От документа става ясно, че еднократно на общината са отпуснати средства в размер на 403 012,80 лв., които са изразходвани за насипване и заскаляване брега на реката, в участъците на разрушенията, но за недопускане на нови аварии и последващи бедствени ситуации е необходимо спешно възстановяване на подпорните стени;
6. Писмо, изх. № 03-01-3/18.11.2013 г. на кмета на община Кресна до председателя на МКВПМС, с което се прави искане за отпускане на средства за обекта по предходната точка. В документа се посочва, че след проливни дъждове от 05.12.2010 г. и проливни високи води на р. Струма са нанесени огромни щети върху инфраструктурата и земеделските земи в община Кресна. Обръща се внимание, че са правени предходни постъпления за отпускане на средства, но същите са останали без резултат. Подчертава се, че при последващи високи води на реката може да се стигне до големи, невъзвратими загуби;
7. Протокол от работата на комисия, назначена с заповед № ОА-РР-514/17.10.2013 г. на областния управител на областна администрация гр. Благоевград да направи проверка за установяване на техническото състояние на потенциално опасните водни съоръжения. Преглед на документа показва, че леглото на дере в посока гр. Кресна с дължина на участъка 500 м. е задръстено с наноси и отлагания и при проливни води се заливат разположените по двете тераси на дерето селскостопански земи. С оглед на което се дадени препоръки за неговото почистване;
8. Протокол изготвен от комисия, назначена с Заповед ОА-РР-157/07.04.2014 г. на областния управител на областна администрация Благоевград. С документа се отчитат резултатите от направените проверки на място за установяване на техническото състояние на потенциално опасните водни обекти, намиращи се на територията на област Благоевград. Данни за състоянието на моста на път ІІІ-1082 „Рибник-Кресна“ се открива на стр. 7, т. 2 от раздел община Кресна. Описано е, че има разрушени участъци от подпорна стена, изградена на левия бряг на р. Струма, преди моста с обща дължина около 200 м. и още толкова след моста. Направено е предложение да се възстановят разрушените участъци от подпорната стена с предварително изготвен проект за постигане на тяхната устойчивост. Второто предложение касае изготвянето и реализацията на проект за изграждане на праг след моста, за да се постигне стабилизиране на коритото на реката, преди моста;
9. Писмо, изх. № 03-01-1/12.05.2014 г. на кмета на община Кресна до председателя на МКВПМС, с което се напомня, че с писмо, вх. № 102-07-164/28.01.2014 г. е направено искане за отпускане на средства за аварийно възстановяване на речен бряг на р. Струма, но такива не са отпуснати. Пояснява се, че след проливни дъждове от м. април 2014 г., обстановката в района е усложнена и съществува потенциална възможност от свличане на нови земни маси, които да засегнат нови частни имоти. Акцентира се, че към момента на изпращане на писмото няма финансиране от други институции;
10. Докладна записка, вх. № 93-123-4/18.08.2014 г. от специалист „Гражданска защита“ и „ОМП“ до кмета на община Кресна, в която се посочва, че след направените обходи по левия и десния бряг на реката са констатирани обрушвания по бреговете вследствие високите води. Отбелязва се че най-тревожно е състоянието в района на разрушената подпорна стена от дъждовете през 2010 г. Допълва се, че насипът и заскаляването, направени аварийно през 2010 г. след разрушенията, постоянно се отнася и реката подкопава основата на останалата част от подпорната стена. Излага се мнение, че при последващи високи води на реката съществува риск от разрушение на брега, през пробивите в подкопаната стена. Според експертното лице, изложените обстоятелства са предпоставка р. Струма да прелее и да застраши имоти на граждани и обществени терени;
11. Заповед № 691/19.08.2014 г. на кмета на община Кресна, с която се назначава комисия със задача да се направи оглед на място и да се състави протокол за състоянието на речното корито в района на разрушенията. Определена е дата за изпълнение на заповедта - 21.08.2014 г.;
12. Протокол от работата но комисия, назначена с горната заповед на кмета на община Кресна, видно от който налице са два пробива в лявата подпорна стена по течението на реката. Пърмият е с дължина около 80 м., а др. с дължина около 120 м. Посочва се, че същите са запълнени през 2010 г. с подходящ материал, но от тогава до момента на огледа има значителни повишавания на нивото на р. Струма, които значително са износили част от засипката, а това застрашава останалата част от стената. Констатирано е понижаване дъното на реката, което води до оголване на основите на подпорната стена и тези на моста. В резултат на направените констатации, комисията изразява становище, че при следващи високи води на реката има опасност от навлизане на вода зад подпорната стена и компрометирането й в нейната цялост. Посочва се, че това ще доведе до свличане на брега и застрашаване цялостта на близките имоти и сгради. Дадени са препоръки за възстановяване на разрушените участъци. Заедно с това се обръща внимание, че аналогична препоръка е дадена още на 07.04.2014 г. от междуведомствена комисия, назначена със заповед на областния управител но област Благоевград. В подкрепа на изложеното са представени 5 бр. снимки;
13. Писмо № 3834/02.10.2014 г. от Окръжна прокуратура – Благоевград до кмета на община Кресна, с което е изискано представяне на информация дали са правени проверки през 2013 - 2014 г. на техническото и експлоатационното състояние на потенциално опасните обекти от наводнение. В случай на извършени такива, е изискано представяне на копия на заповеди, протоколи и придружаващи документи, както и информация за това какви мерки са предприети, има ли неизпълнение на направени предписания и изготвени ли са аварийни планове на водостопанските съоръжения и обекти на общината, съгласно Приложение № 1. Видно от приложението, т. 3 водните обекти на територията на община Кресна са определени като такива с висок риск от Западнобеломорският район за управление на водите;
14.Писмо № 11-12-4/1/09.10.2014 г. на кмета на община Кресна, адресирано до окръжна прокуратура, гр. Благоевград, в отговор на горното писмо. От документа става ясно, че община Кресна многократно е кандидатствала пред МКВПМС за отпускане на средства за възстановяване на подпорната стена, но досега такива не са отпуснати, общината не е в състояние сама да финансира възстановяването;
15. Писмо, изх. № ФД-45/14.11.2014 г. от министъра на финансите до кмета на община Кресна, видно от което с Постановление № 367 на Министерския съвет от 6.11.2014 г. бюджета на община Кресна е увеличен с 639 344 лв. Отбелязва се, че средствата следва да се разходват за обекти и дейности, одобрени в Приложение № 1. Последното не е приложено.
При запознаване със съдържанието на Постановление № 367 от 6.11.2014 г., Приложение № 1 се установи, че под т. 1.7. е предвидено отпускане на средства за аварийно възстановяване на подпорни стени на р. Струма в района на гр. Кресна.
Видно от поле V.2) на решението, поканата за участие в процедура на договаряне без обявление е изпратена до “Инфраинжстрой“ ЕООД и „С.И.С.М.-строй“ ЕООД. Последното се потвърждава и от приложените покани за участие.
 
Изводи
Видно от изложените в решението мотиви и приложените документи налице е сериозно разрушение на подпорната стена, изградена в левия бряг на р. Струма преди моста, което създава опасност от свличане на земни маси и представлява риск за целостта на сградите в квартала между ул. Македония (главен път Е79) и р. Струма. Същото е регистрирано през 2010 г., след обилни валежи от дъжд и високо ниво на реката. От приложените документи е видно, че в периода от възникване на събитието до възлагане на настоящата процедура се предприемани мерки за овладяване на ситуацията. С отпуснати от МНПВМС средства е извършено аварийно възстановяване на разрушените участъци, чрез насипване и заскаляване, но от приложените документи става ясно,  че е започнало износване на засипката и при последващи високи води на реката е възможно разрушаване на подпорната стена и подкопаване основите на дъгов мост. Посоченото безспорно създава потенциална опасност за възникване на ново бедствено положение. Приложените документи доказват, че през 2012 и 2013 г. възложителят е правил постъпления към МКВПМС за отпускане на средства, с цел възстановяване на разрушените участъци от реката, за да не се допускат последващи аварии и бедствени ситуации, които да доведат до нови разрушения и заплахи за собствеността, живота и здравето на гражданите, но такива не са отпуснати. Съгласно писмо, изх. № 03-01-1/12.05.2014 г. до МКВПМС, след проливните дъждове от м. април 2014 г. обстановката в района се е утежнила и има възможност от свличане на нови земни маси. От документа става ясно още, че възложителят не разполага с финансиране от други институции за овладяване на възникналата ситуация и възстановяване на стената на р. Струма. Видно от докладна записка от август 2014 г. след обилни и продължителни валежи на територията на страната и в частност в община Кресна, състоянието на разрушената подпорна стена значително е утежнено, подкопани са основите на останалата част от стената и при последващи високи води съществува възможност да се разруши брега на реката и през пробивите да прелее. Посоченото дава основание за заключение, че са необходими спешни действия по възстановяване и укрепване, тъй като непредприемането на своевременни мерки може да доведе до разрушения, които да застрашат имуществото, живота и здравето на хората в района.
Предвид изложеното, изборът на процедура се приема за законосъобразен. Възложителят следва да разполага с аргументи и доказателства, от които да е видно, че критичното влошаване на обстановката не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. че той е положил дължимата грижа и настъпването на извънредната ситуация не е по негова вина.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.