ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ - Мездра ЕООД
Адрес Мездра 3100, ул. Янко Сакъзоя 33
Партиден номер в РОП 175
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00175-2014-0006
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: ДОСТАВКА НА ПРИРОДЕН ГАЗ ЗА СРОК ОТ 1 (ЕДНА)ГОДИНА ЗА НУЖДИТЕ НА ЛЕЧЕБНОТО ЗАВЕДЕНИЕ ОТ ДАТАТА НА ПОДПИСВАНЕ НА ДОГОВОРА
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 118 от 28.11.2014 г. на управителя на "МБАЛ-Мездра" ЕООД за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
В мотивите за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП, посочени в на решението за откриване на процедурата се твърди, че за възложителя е възникнала необходимост да сключи договор за доставка на природен газ от краен снабдител по регулирани цени в съответствие с чл. 30, ал. 1 от Закона за енергетиката /ЗЕ/. Отбелязва се, че крайните снабдители на природен газ са лицензирани за тази дейност юридически лица, притежаващи лицензия по чл. 39, ал. 1, т. 10 ЗЕ, издадена от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране /ДКЕВР/. Допълва се, че чл. 43 от същия закон въвежда териториален принцип за действие на лицензиите за снабдяване с природен газ от крайни снабдители, като на основание чл. 43, ал. 5 във връзка с чл. 43, ал. 2, т. 2а ЗЕ за една обособена територия на страната се издава само по една лицензия за снабдяване с природен газ от крайни снабдители. Твърди се, че ДКЕВР е издала на газоразпределително предприятие „Овергаз Запад” АД, ЕИК 109010858, ул. ”Цар Освободител” 182, 2500 Кюстендил, лицензия за снабдяване с природен газ, с която са предоставени изключителни права за доставката му на територията на община Мездра. Възложителят приема, че обществената поръчка не би могла да бъде възложена на друг изпълнител, тъй като „Овергаз Запад” АД притежава изключителни права по смисъла на пар. 1 т. 26 от ДР на ЗОП за осъществяване на тази дейност на територията на община Мездра. Цитираните обстоятелства обуславят за възложителя избора на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП на обществена поръчка с предмет: Доставка на природен газ за срок от 1/една/ година за нуждите на лечебното заведение.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедурата е записано, че на основание чл. 93, т. 1 ЗОП и предвид това, че разглежданата обществена поръчка е с предмет доставка на природен газ от дружество, притежаващо изключителни права за тази дейност на територията на община Мездра, възложителят няма да изпраща покани до избрани лица и до АОП и няма да извършва договаряне, а направо ще пристъпи към сключване на договор за обществена поръчка с единствения възможен изпълнител – „Овергаз Запад”АД, ЕИК 109010858, ул. ”Цар Освободител” 182, 2500 Кюстендил, при спазване на чл.42 ЗОП.
Доказателства в подкрепа на изложеното в мотивите не са приложени.
Направена проверка на електронната страница на ДКЕВР установи, че в Справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ “Овергаз Запад” АД е вписано под номер 8 като притежател на лицензия № Л-163-08/17.12.2004г. и лицензия № Л-163-12/27.04.2009г., със срок на действие до 17.12.2039 г. В териториалния им обхват попадат общините: Кюстендил, Монтана, Мездра, Петрич, Банско и Разлог. Дейностите, за които са издадени лицензиите, са “разпределение на природен газ” и съответно “снабдяване с природен газ от краен снабдител”, което е видно от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, където информацията е вписана под номер 129.
 
Изводи
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. В конкретния случай от изложената фактическа обстановка може да се приеме, че дружеството “Овергаз Запад” АД притежава изключителното право да осъществява дейностите “разпределение на природен газ” и “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, на която се намира обектът на конкретната поръчка, съгласно обхвата на посочените лицензии. Правата са придобити в резултат на лицензии, издадени от ДКЕВР на основание ЗЕ. Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.