ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование "Метрополитен" ЕАД - София
Адрес София 1000, ул. Княз Борис I 121
Партиден номер в РОП 423
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00423-2014-0015
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на топлинна енергия за нуждите на "Метрополитен" ЕАД
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № РД-12-213 от 20.11.2014 г. на изпълнителния директор на „Метрополитен” ЕАД за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
В мотивите на решението се посочва, че преносът на топлинна енергия е дейност, която съгласно чл.39, ал.1, т.2 от Закона за енергетиката /ЗЕ/ подлежи на лицензиране. Възложителят се позовава на нормата на чл. 43, ал. 2, т.3 от ЗЕ, съгласно която за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. В тази връзка отбелязва, че „Топлофикация - София” ЕАД притежава издадена лицензия от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране /ДКЕВР/ към Министерския съвет на Република България за пренос на топлинна енергия № Л-033-05/15.11.2000 г. със срок на действие 20 години на територията за гр.София., в обхвата на която попадат и обектите на Метрополитен ЕАД. В заключение, възложителят изтъква, че с оглед на горепосочените обстоятелства и на основание чл.90, ал.1, т.3 от ЗОП обществената поръчка не би могла да бъде възложена на друг изпълнител.
В поле V. 2) от решението се посочва, че „Топлофикация – София” ЕАД е единственото дружество, което притежава изключителни права за пренос на топлинна енергия на територията за гр. София, както и че на основание чл.93, т.1 от ЗОП, възложителят няма да прилага чл. 91, ал. 2 , чл. 92 и чл.92 а от ЗОП.
След извършена справка в публичния регистър на издадените лицензии, поддържан от ДКЕВР, на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ, се установи че „Топлофикация- София ”АД, гр. София- 1680, ул. „Ястребец” 23 притежава лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г. за дейността „пренос на топлинна енергия” на територия в гр. София.
 
Изводи
В чл. 130 от ЗЕ е регламентирано задължение топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ, преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Посоченото е основание за извод, че снабдяването с топлинна енергия на конкретна територия е дейност, която може да се реализира само от определени лица, поради което при възлагането й е приложим редът на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай, от изложените мотиви и допълнително извършените справки, е видно, че поканеното за участие в договарянето дружество  „Топлофикация- София” ЕАД е носител на изключителни права за пренос на топлинна енергия, придобити по силата на административен акт – лицензия- № Л-033-05/15.11.2000 г.,  издадена от ДКЕВР на основание ЗЕ.  
С оглед на изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП може да се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.