ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Враца
Адрес Враца 3000, ул. Стефанаки Савов 6
Партиден номер в РОП 814
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00814-2014-0025
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Допълнителни строително-монтажни работи на обект: Рехабилитация и обновяване на обществен парк „Хижата”, гр. Враца”, в изпълнение на договор за безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/1.4-09/2012/016, проект „Враца – привлекателно място за живеене”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства, по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 1991 от 11.11.2014 г. на кмета на Община Враца за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В решението възложителят е посочил мотиви, свързани с избора на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, в подкрепа на които е представил копия на следните документи:
1. Договор № С-227/15.11.2013 г. между Община Враца и ДЗЗД „Консорциум Ситипарк“, с участници в консорциума „Ситистрой – 2000“ ООД и „Строителна компания“ ООД. Договорът е сключен в резултат на проведена открита процедура по реда на чл. 14, ал. 1, т. 1 от ЗОП. Видно от чл. 1, предмет на договора е „Рехабилитация и обновяване на обществен парк „Хижата“, гр. Враца“. Съгласно чл. 2, ал. 1 от договора същият влиза в сила от датата на подписването му и е със срок на действие до издаване на разрешение за ползване. Срокът за извършване на СМР е 299 календарни дни, считано от датата на съставяне на протокола за откриване на строителната площадка. Съгласно чл. 3 (1) от договора, същият е на стойност 998 970.74 лв. без ДДС.
2. Приложения към договор № С-227/15.11.2013 г.:
а) Техническо предложение за изпълнение на обществена поръчка с предмет „Рехабилитация и обновяване на обществен парк „Хижата“, гр. Враца“ от 23.08.2013 г., отправено от ДЗЗД „Консорциум Ситипарк“ до Община Враца;
б) Ценово предложение за изпълнение на обществената поръчка с предмет „Рехабилитация и обновяване на обществен парк „Хижата“, гр. Враца“ от 23.08.2013 г., отправено от ДЗЗД „Консорциум Ситипарк“ до Община Враца. От документа е видно, че общата цена за изпълнение на поръчката е 998 970,74 лв. без ДДС;
в) Количествено-стойностна сметка (КСС) от 26.08.2013 г. за обект „Рехабилитация и обновяване на обществен парк „Хижата“.
3. Протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа (Приложение № 2) от 24.02.2014 г., подписан от строителния надзор, възложителя, строителя и служителя по чл. 223, ал. 2 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), заедно с Приложение № 1 и Приложение № 2 (окомерни скици на обекта).
4. 7 бр. ситуационни схеми.
В поле V.3) на решението за откриване на разглежданото договаряне е отбелязано, че то е свързано с процедура за възлагане на обществена поръчка, открита с Решение № 1077 от 15.07.2013 г. на възложителя, публикувано в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален № 00814-2013-0026. Направена проверка в РОП удостоверява, че под посочения номер е вписана информация за проведена „открита“ по вид процедура по ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Рехабилитация и обновяване на обществен парк „Хижата“, гр. Враца“. Същата е открита с Решение № 1077 от 15.07.2013 г. на кмета на Община Враца, на основание чл. 16, ал. 8 от ЗОП. Съгласно посоченото в поле ІІ.2.1) на обявлението, предвидена е възможност при необходимост да се възложи допълнително строителство на същия изпълнител по реда на чл. 90, ал. 1, т. 9 от ЗОП. От раздел V) на Информацията за сключен договор, става ясно, че с договор № С-227 от 15.11.2013 г. поръчката е възложена на ДЗЗД „Консорциум Ситипарк“. Съгласно поле V.4) стойността на договора е 998 970.74 BGN без ДДС. Видно от поле V.2) на решението и приложената покана, същата е изпратена до ДЗЗД „Консорциум Ситипарк“ – изпълнител по основния договор.
В поле V.3) на решението е посочено, че стойността на поръчката за допълнително строителство е в размер на 483 700.00 лв. без ДДС, поради което процедурата подлежи на предварителен контрол от АОП на основание чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП.
 
Изводи
С настоящото договаряне се цели възлагането на допълнителни строително-монтажни работи на обект: „Рехабилитация и обновяване на обществен парк „Хижата“, гр. Враца“. За да е обосновано прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП при тяхното възлагане следва да е налице предходен действащ договор между възложителя и поканеното лице. От представените доказателства и направената проверка в РОП се установи, че Община Враца има договор за „Рехабилитация и обновяване на обществен парк „Хижата“, гр. Враца“, изпълнител по който е дружеството, поканено за участие в разглежданото договаряне. Той е сключен на 15.11.2013 г., за  изпълнение на строителство в срок от 299 дни, считано от датата на съставяне на протокола за откриване на строителната площадка. От приложения като доказателство протокол за откриване на строителната площадка и определяне на строителната линия на строежа, става ясно, че строителството e започнало на 24.02.2014 г. Посоченото е основание да се направи извод, че към датата на откриване на договарянето (11.11.2014 г.) действието на договора все още не е приключило.
В мотивите е отбелязано, че е възникнала необходимост от възлагане на допълнителни количества и видове строително-монтажни работи на същия изпълнител. Твърди се, че са установени в процес на изпълнение на договор и са резултат от несъответствие между работния проект и количествено-стойностната сметка, по която е възложена поръчката. По изложените причини, същите се считат от възложителя за непредвидими. За да се приеме обаче, че са налице „непредвидени обстоятелства“ по смисъла на §1, т. 14б от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществени поръчки (ЗОП) е необходимо да се установи дали причините, наложили допълнителните дейности, са възникнали след сключването на договора за строителство и дали те са резултат от действие или бездействие на страните. В конкретния случай, възложителят е посочил, че по време на строителството е установено от изпълнителя, строителния надзор и проектанта, несъответствие между работния проект и количествената сметка за обекта, като са пропуснати видове работи от проекта и/или неправилно са изчислени необходимите количества. Остава неизяснено дали това са пропуски на проектанта, с оглед на факта, че КСС е част от работния проект (съгласно чл. 24, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 21.03.2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти) или такива в заданието за проектиране. В двата случая става въпрос за допуснати грешки при първоначалното възлагане. Основание да се направи този извод са мотивите на възложителя, където е отбелязано че „в основния проект не е предвидено осветление за новоизградената велоалея; в проекта за видеонаблюдение не са предвидени сървъри с операционни системи, монитори, шкафове и др.; монтиране на цистерна за вода с хидрофор, автоматика и водна арматура; не са предвидени дейности по премахване на съществуваща растителност и млади гори, съществуваща настилка и разбиване на съществуващи каменни зидове“. Възложителят посочва, че при извършване на СМР на обекта, поради промяна на ПУП на имота се е наложила актуализация на работния проект в части „Архитектура“, „СК“, „Ел.“ и ВиК“. Пояснява, че има издадена Заповед № 671/28.04.2014 г. на гл. архитект на Община Враца за допълване на разрешението за строеж на обекта на основание чл. 154, ал. 5 от ЗУТ. Цитираната заповед не е приложена като доказателство.
За обосновано се приема твърдението на възложителя, че допълнителните строително-монтажни работи са необходими за изпълнението на строителството и без тях не може да бъде завършен и приет обектът в цялост. Изпълнението на допълнителните работи е технически и времево свързано с изпълнението на основния договор и избирането на друг изпълнител за реализацията на допълнителните СМР ще причини значителни затруднения при синхронизацията на изпълнението, определяне на отговорностите, спазване на графика за изпълнение на обекта, въвеждането му в експлоатация и пр. Може да се приеме, че допълнителните СМР не могат да се разделят технически и икономически от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че могат да се разделят са съществено необходими за изпълнението му.
Предвид стойността на основния договор - 998 970.74 лв. без ДДС и предвидената прогнозна стойност на допълнителните СМР - 483 700.00 лв. без ДДС, считаме условието на чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „б“ от ЗОП за изпълнено.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства, че всички възлагани дейности са резултат от „непредвидени обстоятелства“ по смисъла на §1, т. 14б от ДР на ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.