ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Георги Дамяново
Адрес с. Георги Дамяново, област Монтана 3470, ул. Единадесета 2
Партиден номер в РОП 1139
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01139-2014-0003
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Предмета на процедурата е „Укрепване на свлачище по десния бряг на река Дългоделска Огоста, в участък под деривационния канал на МВЕЦ „Орион”, в землището на с. Меляне, община Георги Дамяново”. С изготвения проект се предвижда: 1. Почистване дъното на деривационния канал и рехабилитация на бетоновата облицовка, с цел недопускане на подпочвени води от канала към свлачището (отнася се и за отливния канал). 2. Ограждане на района на свлачището с бетонова отводнителна канавка, която да предпазва от проникване на повърхностните води. Под канавката на дълбочина от 2.00 м се поставя перфорирана дренажна тръба с обратен филтър. 3. Укрепване на десния бряг на р. Дългоделска Огоста. В целия участък на свлачището е предвидена укрепваща конструкция с височина 5.00 м – тип „А” от габиони. 4. Направа на две укрепващи конструкции с височина 5.00 м – тип „В” от габиони. На дъното им е предвидено поставяне на дрениращи тръби, които да улавят подпочвените води от самото свлачище и се заустват в дренажните тръби под отводнителните странични канавки. 5. Направа на затежнителни насипи. Предвидено е първо да се изземат свлечените земни и скални маси и да се обруши главата на свлачището. След изграждане на укрепващите съоръжения, над тях се насипва несвързан материал, като с него се оформя нов, по-малък напречен наклон в района на свлачището. 6. Благоустрояване на терена, засегнат от инженерните мероприятия.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са постъпили Решение № 234 от 29.10.2014 г. на кмета на община Георги Дамяново за откриване на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се пояснява, чe е избрана процедура на договаряне без обявление, тъй като преди датата на решението за откриване на процедурата е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, които са породени от настъпване на изключителни обстоятелства, за преодоляването на последиците от които не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. Посочва се, че в участъка над коритото на река Дългоделска Огоста, десен приток на река Огоста, в землището на с. Меляне, община Георги Дамяново, са установени неблагоприятни физикогеоложки явления и геодинамични процеси: склонови деформации /свлачищни и ерозионни процеси/ в зона на нестабилни тектонски структури. Допълва се, че основен фактор за възникване на свлачищния процес е високата степен на водонасищане на материалите от тектонската зона, следствие инфилтрация на повърхностните води в период на интензивни валежи. Отбелязва се, че допълнителни условия за активиране на свлачището се явяват стръмния склон и относително ниските якостни показатели на колувиалните материали, а речната абразия подкопава брега и се явява фактор за развитие на свлачищния процес. Твърди се, че констатациите са потвърдени и от извършен инженерно-геоложки оглед и представено становище от „Геозащита Плевен” ЕООД, като в него изрично е посочено, че развитието на свлачищния процес на югоизток застрашава от прекъсване деривационния канал на МВЕЦ „Орион”, а при продължаващо разширение на североизток пряко застрашени са двата напорни водопровода, разположени до страничната граница на деформацията. Пояснява се, че стесненото от свлачищния „език” речно корито в основата на склона поражда опасност от завиряване и наводняване на съседните селскостопански имоти. В текста се посочва, че изпълнението на строително-монтажните дейности цели да гарантира недопускане засягане на здравето и живота на преминаващите и живущите в близост до опасните участъци и недопускане засягане на околната среда. Отбелязва се, че е изготвен проект от лицензиран проектант, който заедно с цялата преписка по случая е изпратен до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане (МКВП) към Министерския съвет (МС) за разглеждане и одобрение. Допълва се, че с Постановление № 180 от 03.07.2014 за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т. 4.1.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, е осигурено финансиране за извършване на част от необходимите дейности. Твърди се, че по време на последните огледи е констатирано, че авариралите участъци са в критично състояние, с което се увеличава риска от потенциалните неблагоприятни последици за околната среда, както и се застрашава живота и здравето на преминаващите и живущите. Счита се, че предвид обилните валежи, своевременното изпълнение на предвидените дейности е от изключително важно значение за живота и здравето на населението на община Георги Дамяново и за околната среда, като поради активността на започналите свлачищни процеси и създалата се опасност за живота и здравето на хората и за околната среда, не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
В потвърждение на изложените мотиви е представено копие на становище на „Геозащита Плевен“ ЕООД за възникнала свлачищна деформация над коритото на р. Дългоделска Огоста, в участък под деривационния канал на МВЕЦ „Орион“, землище с. Мелене, община Георги Дамяново. Видно от документа, по данни на община Георги Дамяново, деформацията е възникнала през м. юни 2009 г., след период на интензивни валежи. На 29.07.2009 г. е извършен оглед от представители на „Геозащита Плевен“ ЕООД и съгласно тяхното становище, за овладяване на свлачищния процес се препоръчва във възможно най-кратък срок да се изготви и реализира оптимален проект за укрепване, в който да бъдат предвидени съоръжения за организирано отвеждане на повърхностния отток и дрениране на подземните води от склона.
В поле V.III) на решението за откриване на процедурата на договаряне без обявление е отбелязано, че прогнозната стойност на поръчката е 1 647 930.80 лв. без ДДС.
Преглед на Постановление № 180/03.07.2014 г. на Министерския съвет, установи, че в точка 11.8 на Приложение № 1 от документа, за „възстановяване на десен бряг на р. Дългоделска Огоста в землището на с. Мелене (I фаза, 30 на сто от проектната стойност)“ са отпуснати средства в размер на 423 387 лв.
Видно от поле V.2) на решението и представената покана, лицето до което се изпраща поканата за участие в разглежданата процедура на договаряне без обявление е „Каро Трейдинг” ООД, гр. София.
 
Изводи
Избраното правно основание е приложимо в случай на възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, настъпила вследствие на „изключителни обстоятелства“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Допълнително условие е времето, необходимо за преодоляване на последиците да не позволява спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
В конкретния случай, се възлага укрепване на свлачище по десния бряг на река Дългоделска Огоста. Принципно „свлачището“ е природно явление, което нарушава устойчивостта на големи земни маси, с оглед на което се счита, че непредприемането на своевременни мерки би могло да усили процесите на свличане и да създаде риск за живота и здравето на хората в района. В случая, според мотивите, пряко са застрашени два напорни водопровода, разположени до страничната граница на деформацията, и речното корито, в основата на склона, което създава потенциална заплаха за водоподаването и опасност от завиряване и наводняване. В тях се посочва още, че при последните огледи е констатирано, че авариралите участъци са в критично състояние, с което се увеличава риска от неблагоприятни последици.
От наличната информация обаче е трудно да се приеме, че описаната обстановка е резултат от настъпването на „изключително обстоятелство“. Според дефиницията на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, обстоятелството следва да е непредвидимо за възложителя. Това предполага възникването му да не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. той да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предвиди и/или повлияе настъпването му. Видно от представеното като доказателство писмо на „Геозащита Плевен“ ЕООД, деформацията е възникнала още през месец юни 2009 г., след период на интензивни валежи. Тогава е извършен инженерно-геоложки оглед и са препоръчани незабавни действия и мерки за цялостно стабилизиране. Дали и кога през този период са извършвани дейности по овладяване на свлачищния процес, в мотивите не е коментирано. Единственото, което се споменава в тях е, че е изготвен проект, който е изпратен на МКВП към МС, без да се уточнява кога. Посоченото не е достатъчно, за да се приеме, че възложителят е положил дължимата грижа за предотвратяване на критичната ситуация и че възникването й не се дължи на негово действие или бездействие.
По отношение на сроковете, преминаването към договаряне без обявление предполага да не са налице възможностите за провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление, вкл. на „ускорения“ им вариант – при обстоятелства от изключителна спешност (чл. 76, ал. 3 и чл. 86, ал. 3 от ЗОП). Настоящото договаряне без обявление обаче се открива повече от пет години след събитието и няколко месеца след одобряването на частичното финансиране с ПМС № 180/03.07.2014 г. Възложителят твърди в мотивите си, че изпълнителят не може да бъде избран с посочените процедури, тъй като при последните огледи е констатирано, че авариралите участъци са в критично състояние, но той не уточнява кога са направени последните огледи и не представя документи, които да докажат какво е констатирано с тях. По тази причина не може да се прецени приложимостта на открита, ограничена и процедура на договаряне с обявление.
Предвид изложеното, изборът на договаряне без обявление би могъл да се приеме за законосъобразен, ако възложителят разполага с доказателства, че настоящото състояние на свлачището е критично, поради което следва да се предприемат незабавни мерки за преодоляване на възможните последици. Той следва да може да докаже, че е направил всичко възможно, но въпреки това, по независещи от него причини, се е стигнало до възникването на опасното положение, т.е. то в никакъв случай не трябва да произтича от негови действия или бездействия. В допълнение, доколкото прилаганото основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове отправянето на покана само до едно лице.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.