ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Враца
Адрес Враца 3000, ул. Стефанаки Савов 6
Партиден номер в РОП 814
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00814-2014-0023
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Допълнителни строително-монтажни работи на обект: „Изграждане на обществена зелена площ в ж.к. Дъбника, кв. 124, УПИ III, IV, V – гр. Враца”, в изпълнение на договор за безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/1.4-09/2012/016, проект „Враца – привлекателно място за живеене”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства, по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 1914 от 28.10.2014 г. на кмета на община Враца, покана за участие, адресирана до ДЗЗД Консорциум Ситипарк и доказателства, свързани с избора на процедура.
В поле V.2) на решението за откриване на процедура е посочено, че покана за участие е изпратена до ДЗЗД Консорциум Ситипарк. До същото лице е адресирана и приложената покана. Видно от т. 3 на документа, стойността на възлагания договор е до 577 000 лв. без ДДС. Срокът за изпълнение на обществената поръчка е до 30.03.2015 г.
В поле V.3) на Решението се посочва, че настоящата процедура е свързана с процедура, открита с решение № 1084 от 17.07.2013 г., публикувано в Регистъра на обществените поръчки под уникален № 00814-2013-0028. Отбелязва се, че допълнителното строителство е на обща стойност 577 000 лв. без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
1. начална страница на застрахователна полица за застраховка професионална отговорност в проектирането и строителството, издадена на „Ситистрой 2000“ ООД за срок от 22.07.2013 г. до 21.07.2014 г.
2. ценово предложение за изпълнение на обществената поръчка, отправено от ДЗЗД Консорциум Ситипарк към община Враца на 12.08.2013 г. Посочената обща цена за изпълнение на поръчката е 2 429 659,60 лв. без ДДС.
3. количествено стойностна сметка от 12.08.2013 г. за Обществена зелена площ в ж.к. „Дъбника“, кв. 23, УПИ III-288, IV-289, V-290, гр. Враца.
4. количествено стойностна сметка от 12.08.2013 г. за Посетителски център с кафе, обществени тоалетни и съблекални.
5. техническо предложение за изпълнение на поръчката, отправено от ДЗЗД Консорциум Ситипарк към община Враца на 12.08.2013 г.
6. контролен лист от 06.11.2013 г. за извършване на предварителен контрол, приложен към договор за изграждане на обществена зелена площ в ж.к. Дъбника, кв. 124, УПИ III, IV, V – гр. Враца, в рамките на Проект „Враца – привлекателно място за живеене“, в резултата на проведена открита процедура по ЗОП. В документа се посочва, че в резултат на извършения предварителен контрол се счита, че може да бъде поето задължението/извършен разхода.
7. договор № С-226/15.11.2013 г., сключен между община Враца и ДЗЗД Консорциум Ситипарк. Посочено е, че участници в консорциума са „Ситистрой – 2000“ ООД и „Строителна компания“ ООД. Отбелязано е, че договорът е сключен в резултат на проведена открита процедура по реда на чл. 14, ал. 2, т. 1 от ЗОП. Предметът на договора е „Изграждане на обществена зелена площ в ж.к. Дъбника, кв. 124, УПИ III, IV, V – гр. Враца, по проект „Враца – привлекателно място за живеене“. Съгласно чл. 2, ал. 1, т. 1 от договора срокът за завършване на СМР е 296 календарни дни от датата на съставяне на протокола за откриване на строителната площадка. Видно от чл. 3, ал. 1 общата стойност за извършването на строително-монтажните работи е 2 429 659,60 лв. без ДДС.
8. протокол от 24.02.2014 г. за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа. В протокола е посочено, че касае строеж „Паркоустрояване на обществена зелена площ (Квартален Парк); Открита сцена с посетителски център с кафе, обществени тоалетни и съблекални. Декоративни водни площи“. Местоположението е УПИ III, IV и V, кв. 23, ж.к. Дъбника по плана на гр. Враца. Възложител е община Враца, консултант (строителен надзор) – „Синко Инженеринг“ АД, строител – ДЗЗД „Консорциум Ситипарк“, гр. Враца.
9. количествено стойностна сметка на допълнителните и пропуснати СМР към договор № С-226/15.11.2013 г. на обект: Изграждане на обществена зелена площ в ж.к. Дъбника – гр. Враца, подобект: Посетителски център с кафе, обществени тоалетни и съблекални.
10. начални страници на инвестиционен проект от 05.2014 г. за обект Обществена зелена площ в ж.к. Дъбника, кв. 23, УПИ III-288, УПИ IV-289, УПИ V-290, гр. Враца, подпечатени от „Урбан Скейп“ ЕООД.
Извършена справка в РОП потвърди, че под уникален № 00814-2013-0028 е вписана информация за проведена „открита“ процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Изграждане на обществена зелена площ в ж.к. Дъбника, кв. 124, УПИ ІІІ, IV, V – гр. Враца“. Процедурата е приключила с избор на изпълнител – ДЗЗД Консорциум Ситипарк и сключване на договор № С-226/15.11.2013 г. на стойност 2 429 659,60 лв. без ДДС. Към момента на откриване на настоящото договаряне не е публикувана информация за изпълнението на договора.
 
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП е обосновано, когато е налице действащ договор между възложителя и поканеното в договарянето лице. В случая от изложените мотиви и приложените доказателства се установи, че между възложителя и поканеното лице е сключен договор за изграждане на обществена зелена площ в ж.к. Дъбника, кв. 124, УПИ III, IV, V – гр. Враца. Според информация в РОП, договорът е сключен след проведена „открита“ процедура, в която са подадени четири оферти. В приложения договор е посочено, че срокът за изпълнение е 296 календарни дни от съставянето на протокола за откриване на строителната площадка. Предвид това, че протоколът е подписан на 24.02.2014 г., може да се приеме, че към момента на откриване на договарянето (28.10.2014 г.) реализацията на договора не е приключила.
Прилагането на избраното правно основание изисква нуждата от допълнително възлагане на същия изпълнител да произтича от възникване на непредвидени обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП. В конкретния случай възложителят аргументира необходимостта с няколко обстоятелства: наложили се промени в проекта в част електро и ВиК, поради изменение на регулацията на засегнатите от парка имоти; допълване на проекта за декоративни водни площи по искане на възложителя; несъответствие между работния проект и количествените сметки, по които е проведена процедурата за обществена поръчка.
Съгласно § 1, т. 14б от ДР на ЗОП непредвидени са обстоятелства, които са възникнали след сключване на договора и не са резултат от действие или бездействие на страните, не са могли да бъдат предвидени при полагане на дължимата грижа и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В тази връзка изменението на регулацията на засегнатите от парка имоти, което е довело до необходимост от промяна на проекта, може да се приеме за непредвидено обстоятелство по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП, ако възложителят не е разполагал с тази информация преди възлагането на договора.
По отношение на допълването на проекта за декоративни водни площи, в мотивите за избор на процедура се посочва, че проектът е допълнен по искане на възложителя. Представени са и подробни сметки за необходимия финансов ресурс за напояването на парка. Изтъкнато е, че необходимите средства ще бъдат изплатени за 2 години от икономия на питейна вода. Това изменение е трудно да се приеме за непредвидено обстоятелство по смисъла на ЗОП, доколкото възложителят е можел да направи съответните изчисления и да предвиди изграждането на сондажните кладенци при обявяването на откритата процедура през 2013 г. Спорно е и несъответствието между работния проект и количествените сметки, по които е проведена обществената поръчка. Причината за него не е изяснена, поради което не може да се направи заключение дали то е в резултат от действия или бездействия на страните.
Изискване на чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „а“ от ЗОП е допълнителното строителство да не може технически или икономически да се раздели от предмета на основния договор. Предвид факта, че става въпрос за един обект, може да се допусне, че едновременната дейност на двама или повече изпълнители ще създаде трудности за изпълнението на поръчката.
Видно от представената покана, общата стойност на поръчката, с която се възлага допълнителното строителство е до 577 000 лв. без ДДС. Съгласно сключения на 15.11.2013 г. договор общата цена за извършването на строително-монтажните работи е в размер на 2 429 659,60 лв. без ДДС. Следователно общата стойност на допълнителните строително-монтажни работи не надвишава с 50% от стойността на основната поръчка (чл. 90, ал. 1, т. 8, б „б“ от ЗОП).
Предвид изложеното считаме, че изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като с изложените мотиви и представените документи не е доказано, че всички допълнителното възлагани дейности  произтичат от обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени при възлагането на основния договор.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.