ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/
Адрес София 1606, бул. Христо Ботев 17, ет.4
Партиден номер в РОП 97
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00097-2014-0007
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Предмет на поръчката е „Оценка за обоснованост на разходите, допустими по мерките от ОПРСР“. На външна оценка ще подлежат всички проектни предложения по ОПРСР 2007-2013 г., които са свързани със строителство,всички проектни предложения, включващи цялостното технологично оборудване, както и специализирано производствено оборудване, изготвено по индивидуално технологично задание, както и проектни предложения, свързани с инвестиции във ВЕИ и за които не е налице законово основание за провеждане на процедура съгласно разпоредбите на ЗОП. Оценката следва да обхване всички проектни части, включени в техническата документация, на базата на която е издадено разрешението за строителство и за които кандидатът е предоставил количествено-стойностна сметка.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение за № РД-1029 от 10.10.2014 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) за откриване на процедура на договаряне без обявление и доказателства за избора й.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че ИАРА е Управ. орган по ОПРСР 2007-2013 чрез Д-я „Евр. фонд за рибарство“. Уточнява се, че една от мерките по ОПРСР е мярка 4.1. „Развитие на рибарските области“, като правилата за прилагане на м.4.1 са разписани в ОПРСР и в Н-ба № 15 от 2010 г. за у-вията и реда за предоставяне на безвъзмездна фин.помощ по м.4.1. "Р-тие на риб.области". Твърди се, че процедурата по кандидатстване започва с подаване на ЗК пред МИРГ, следва адм. проверки и проверки на място, к. извършва ИАРА, както и че в срок до 2 м. от получаване на проектите извършва проверка за адм. съответствие на кандидатите, д-ностите и разходите, оценка за обосноваността на разходите на проектите. Уточнява се още, че в сл. на необходимост от опр. основателността на предлож. разходи в проекта изп. дир-р на ИАРА определя със заповед оценяваща комисия, к. да се произнесе относно обосноваността им; в с-ва на комисията се вкл. лица, с квалиф. и опит в съот. обл., като същите изисквания отн. оценка на проектите има и по ост. мерки по ОПРСР, за някои от к. приемът на ЗК е отворен и към наст. момент. Посочва се, че предметът на проект. предложения е различен по своя х-р, съответно д-ностите, к. ще се изпълнява, са разл. по св. естество и х-р и за да извърши правилна оценка за обоснованост на предв. д-сти и инвестиции, е необход. ИАРА да разполага с експерти, к. да притежават съотв. квалиф. и опит, за да извършат целесъобр. и правилна оценка на проектите. Уточнява се още, че ИАРА не разполага, и не може да поддържа експерт. персонал, к. да е компет. и да притеж. съотв. по своя х-р опит, за да извърши оценка, като  пр. - понякога е необходимо лицето, к. извършва оценката да има обр-е, напр. инж., технич. или спец.обр-е и опит в обл. на ВиК, електроснаб., геодезия, арх-ра, проектиране, паркоустр-не и благоуст-не, консервация, реставрация и експон. на паметн. на културата и др.
По нататък в мотивите се твърди, че конст. на ИА ОСЕС са в посока, че за да се извърши комп. оценка е необх. тя да се напр. от експерти, притеж. необх. квалиф-я и опит, к. да съобразят св. закл-е с разл. методики за оценка. ИА ОСЕС предлага във вътр. правила за работа да се сложи изискв .при оценка и одобр. на проекти, вкл. производ. инвестиции, да бъдат включ. експерти, к. да извър. оценка за съотв-е на предлож. р-ди с пазар. цени. Посочва се, че ИАРА е направила промяна в норм. база по прил. на ОПРСР, във вътр. правила за раб. на отдела к. е отговор. за прием рег-не, проверки и изготвяне на предложения за подпомагане на проектите - отд. УПО. Също така се твърди, че ИАРА е провела процед. за избор на незав. оценители, притеж. квалиф. и опит в съотв. обл. и скл. д-р за общ. поръчка с предм. „Наемане на независ. оценители, притеж. квалиф. и опит в съотв. обл. Уточнява се, че сумата по дог-ра е изчерпана към наст. момент, к. налага да се търсят др. начини за избор на незав. оценители. Допълва се още, че кр.срок за прием на проекти от ИАРА по МСР е 11.07.14 г., а срокът за скл. на д-ри за предоставяне на БФП за проекти по МСР е 15.11.14 г. Допълва се, че към момента на обяв. на проц-рата за избор на незав. оценители по реда на гл.8а от ЗОП ИАРА не е разполагала с точна инфо-я за конкр. бр. на проектите, к. ще постъпят чрез МИРГ, поради което ИАРА не е могла да предвиди и колко точно проекта ще подлежат на оценка от незав.оцен-ли, за да предвиди как да организира провеждането на процедура по ЗОП.
В края на мотивите се твърди, че към наст. момент незав. оценители са оценили част от проектите, като за 65 бр. проекти оценка не е извършена, поради изчерпани средства по скл. д-р и с оглед кр. срок за оценка на проекти и скл. на д-ри, следва да бъде проведена проц-ра по договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП с прогнозна стойност 105 000 лв. без ДДС. Уточнява се, че до 15.11.2014 г. конкр. брой на проектите може да надвиши 65 с оглед на това, че при адм. оценка се редуцират недопустимите р-ди и остава бюджет, к. се предоставя на следващите по ред на постъпване проекти.
Счита се, че провеждането на процедура по договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП ще позволи на ИАРА да приключи успешно договарянето на средствата по ОПРСР в закон. реглам. срокове. Подчертава се, че в случай, че ИАРА не договори в срок до 15.11.2014 г. предоставения от ЕС финан. ресурс по ОПРСР, средствата ще бъдат загубени.
В подкрепа на изложените мотиви, възложителят е представил следните доказателства:
- Мотиви за откриване на настоящата процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3-9 и т. 12 ЗОП, в които текстът е без съкращения, но по отношение на някои от обстоятелствата (напр. краен срок за предоставяне на БФП за проекти МСР и прогнозна стойност на договарянето) са посочени различни данни. Доколкото коментираният документ не е подписан, а мотивите на възложителя следва да се съдържат в решението за откриване на процедурата (чл. 91, ал. 1 ЗОП, за достоверна е приета информацията от решението за откриване на разглежданото договаряне;
- Копие на Публична покана с предмет: „Наемане на независими оценители, притежаващи квалификация и опит в съответната област“, във връзка с реализирането на проекти с УНП: BG0713EFF-511-220454  и УНП: BG0713EFF-511-220455, финансирани с европейски средства за изпълние на дейности по „Оперативна програма Развитие на сектор „Рибарство“ 2007-2013 г.“;
- Индикативен списък на проекти, на които следва да се извърши оценка на технологично оборудване. В документа са посочени 59 позиции;
- Индикативен списък на проекти, на които следва да се извърши оценка на разходи за СМР. В документа се съдържат 12 позиции;
- Копие на страница от регистъра на финансовите корекции;
- Копие на одитен доклад от 19.12.2012 г., за извършен одит на операциите за изразяване на увереност, че декларираните разходи са верни и транзакциите са законосъобразни и редовни, както и придружително писмо към него за представянето на окончателния одитен доклад – 70 страници.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата, за участие в договарянето е поканено дружеството ДЗЗД „Аква оценки“, гр. София.
 
Изводи
С разглежданото договаряне без обявление се цели обезпечаване дейността на възложителя по отношение оценката на проектни предложения по ОПРСР 2007-2013 г., за което му е нужна допълнителна експертиза. Необходимостта от възлагането е аргументирана с изчерпан предходен договор за същата услуга и кратък срок за договаряне на средствата по ОПРСР. Посочените обстоятелства обаче трудно могат да се приемат като изключителни по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Според легалната дефиниция, такива са налице при непредвидими за възложителя събития като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда, или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. Визираните обстоятелства не трябва да произтичат от действия или бездействия на самия възложител, а да се проявят обективно и извън неговата воля. Това предполага той да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предвиди или осуети настъпването им.
В конкретния случай, възложителят е приложил реда на глава 8а от ЗОП и според допълнителните мотиви, на 11.06.2014 г. е сключил договор с предмет: “Наемане на независими оценители, притежаващи квалификация и опит в съответната област“, на стойност 39 000 лв. без ДДС. Въпреки това повече от 65 проектни предложения са останали без оценка поради изчерпване на сумата по договора. Доколкото възложителят е приложил ЗОП, може да се приеме, че той е положил дължимата грижа, за да обезпечи изпълнението на дейността при спазване на законодателството в областта на обществените поръчки. Заедно с това, от предоставената информация не може да се установи как е определена стойността на договора и дали обемът му е съобразен с крайния срок за приемане на предложения – 11.07.2014 г. и възможността за разглеждане на новопостъпили проекти. В този смисъл не може да се прецени дали възложителят правилно е планирал нуждите си и дали създалата се ситуация се дължи на независещи от него причини.
Неизяснен аспект остава и невъзможността да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. В мотивите не е предоставена информация относно момента на узнаване на крайния срок за сключване на договори – 15.11.2014 г., с оглед на което не може да се прецени дали коментираното изискване на закона е изпълнено.
Предвид изложеното, считаме, че провеждането на договаряне без обявление е обосновано, ако възложителят може да докаже, че възлагането е породено от изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП и че за преодоляване на последиците от тяхното възникване на могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление, вкл. „ускорена“ ограничена (чл. 76, ал. 3 ЗОП) или „ускорена“ на договаряне с обявление (чл. 86 ал. 3 ЗОП).
Доколкото в решението за откриване са използвани множество съкращения, които затрудняват четенето, становището се изразява при условие, че АОП правилно е разбрала изложеното в документа.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.