ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия /ПГСАГ/ Проф. арх. Стефан Стефанов - Монтана
Адрес Монтана 3400, ул. Панайот Хитов 15А
Партиден номер в РОП 310
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00310-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на природен газ за нуждите на ПГСАГ"Проф.арх.Стефан Стефанов", гр.Монтана. ПГСАГ"Проф.арх.Стефан Стефанов", гр.Монтана попада в групата на обществено- административни потребители: учебно заведение. Ориентировъчно количество на поръчката- до 100 000 м3/год. Доставката е за период от една година от сключване на договора.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

 Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:

-  авторски или други права на интелектуална собственост;

- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.

 

 Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-01-47 от 09.10.2014 г. на директора на ПГСАГ “Проф. арх. Стефан Стефанов”, гр. Монтана за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че съгласно чл. 39, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), една от дейностите, подлежащи на лицензиране по този закон е разпределение на природен газ, т.е. юридическите лица, предлагащи услугата следва да притежават валидна лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, издадена от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за съответната територия. Допълва се, че съгласно чл. 43, ал. 2, т. 1 и 2а от същия закон за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители, каквато обособена територия е гр. Монтана. Разяснява се, че мястото на изпълнение на възлаганата обществена поръчка е ПГСАГ “Проф. арх. Стефан Стефанов”, гр. Монтана, която попада в посочената обособена територия. Твърди се, че ДКЕВР е издала лицензии на  “Овергаз Запад” АД, гр. Кюстендил за осъществяване на тези дейности, както следва:  
-           за дейността “разпределение на природен газ” на територията на община Монтана, лицензия № Л-163-08/17.12.2004 г., а
-           за дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител”, лицензия № Л-163-12/27.04.2009 г.
Посочва се, че както е видно от Регистъра на издадените лицензии от електронната страница на ДКЕВР /позиция 129/, лицензия за дейност “разпределение на природен газ” и лицензия за дейност “снабдяване с природен газ от краен снабдител” са издадени в полза на “Овергаз Запад” АД, гр. Кюстендил, което го прави притежател на изключителните права за осъществяване на посочените дейности на територията на Община Монтана. Уточнява се, че лицензиите са издадени на основание на ЗЕ и са със срок на валидност до 17.12.2039 година.
Въз основа на описаното се прави заключение, че “Овергаз Запад” АД е носител на изключителните права за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител на територията на гр. Монтана по силата на административен акт. Във връзка с изложеното в мотивите и предвид факта, че за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, се счита, че е изключен алтернативен начин за възлагане на обществената поръчка и че е налице правният състав на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура е записано, че поканата за участие в процедурата на договаряне без обявление по реда на ЗОП се изпраща до “Овергаз Запад” АД.
Направена проверка на електронната страница на ДКЕВР установи, че в Справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ “Овергаз Запад” АД е вписано под номер 8 като притежател лицензия № Л-163-08/17.12.2004г. и лицензия №Л-163-12/27.04.2009г., със срок на действие до 17.12.2039 г., съгласно. В териториалния им обхат попадат общините: Кюстендил, Монтана, Мездра, Петрич, Банско и Разлог. Дейностите, за които са издадени лицензиите са “разпределение на природен газ” и съответно “снабдяване с природен газ от краен снабдител”, което е видно от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, където информацията е вписана под номер 129.

Изводи
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ, дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия.
В конкретния случай от изложената фактическа обстановка може да се приеме, че дружеството “Овергаз Запад” АД притежава изключителното право да осъществява дейностите “разпределение на природен газ” и “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, на която се намира обектът на конкретната поръчка, съгласно обхвата на посочените лицензии. Правата са придобити в резулат на лицензии, издадени от ДКЕВР, на основание ЗЕ.
Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.