ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Велико Търново
Адрес Велико Търново 5000, пл. Център 2
Партиден номер в РОП 530
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00530-2014-0139
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на питейна вода и отвеждане и пречистване на отпадни води, в административната сграда, находяща се в гр. Видин, ул. "Шести септевмри" № 12, за срок от 36 месеца, считано от 02.02.2015 година.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 28 от 06.10.2014г. на директора на ТД на НАП Велико Търново за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1 , т. 3 ЗОП.
В мотивите на решението се посочва, че за нуждите на офис Видин при ТД на НАП Велико Търново, е налице необходимост от провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка с обект: „Доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води в административната сграда на офис Видин при ТД на НАП Велико Търново, находяща се в гр. Видин, ул. „Шести септември” № 12”. Възложителят твърди, че в съответствие с разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, възлагането на обществената поръчка на лице, различно от поканеното, би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт. Възложителят се позовава на разпоредбата на чл. 193 от Закона за водите (ЗВ), съгласно която обществените отношения, свързани с услугите за водоснабдяване и канализация, предмет на настоящата поръчка се уреждат със Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги (ЗРВКУ) и при спазване изискванията на ЗВ. Уточнява, че на основание чл. 198о, ал. 1 от ЗВ, стопанисването, поддържането и експлоатацията на В и К системите и съоръженията, както и предоставянето на В и К услуги на потребителите срещу заплащане, се извършват от В и К оператори по реда на ЗВ и на ЗРВКУ, като ал. 2 урежда, че в границите на една обособена територия, само един В и К оператор, може да осъществява дейностите по ал. 1. Твърди, че в т. 10 на Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. (обн. в ДВ, бр.7/2010 г.) на министъра на регионалното развитие и благоустройство е обявена обособена територия на действие на В и К оператора “Водоснабдяване и канализация” ЕООД – гр. Видин, с обхват територията на 11 общини, в т.ч. и на община Видин. Пояснява, че същият е включен и в публикувания на интернет страницата на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране ДКЕВР – списък на В и К операторите с утвърдени към 31.08.2013 г. цени за предоставяне на В и К услуги – т. 14. В заключение, възложителят изтъква, че във връзка с гореизложеното и предвид факта, че на основание & 34 от ПЗР на ЗВ, във връзка с чл. 198а от същия закон, с Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009г. (обн. в ДВ, бр.7/2010г.) на министъра на регионалното развитие и благоустройството са обявени обособените територии на действие на В и К операторите и техните граници, отсъства алтернативен на избрания способ за възлагане на обществената поръчка, а именно на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП. Възложителят посочва, че в подкрепа на изложените мотиви представя като доказателства в АОП: - Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр.7/2010г.); - Разпечатка на публикувания на интернет страницата на ДКЕВР – списък на В и К операторите с утвърдени към 31.08.2013 г. цени за предоставяне на В и К услуги.
В поле V.2) от решението е посочено, че възложителят не възнамерява да изпраща покана на основание чл. 93, т. 1 от ЗОП, като договорът ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права за територията на град Видин/ община Видин - в случая “Водоснабдяване и канализация” ЕООД, ЕИК 815123415, седалище и адрес на управление: гр. Видин, ул. „Широка“ № 18.
В т. VIII от решението за откриване е указано, че прогнозната стойност на обществената поръчка е в размер на 10 000 лв. без ДДС, а общата прогнозна стойност на поръчките със същия предмет за Национална агенция за приходите е в размер на 237 500 лв. без ДДС.
Като доказателство са приложени копия на цитираните в мотивите документи. От тях се потвърждава информацията, изложена в решението за откриване.
При извършена справка в регистъра на ДКЕВР, се установи, че дружеството „ВиК- Видин” ЕООД, гр. Видин, е вписано под № 13 в списъка на ВиК операторите с одобрени бизнес планове и с утвърдени към 16.07.2014 г. цени.
 
Изводи
Съгласно чл. 198а, ал.1 от ЗВ, за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК  системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия от страната само един ВиК оператор може да осъществява дейността по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съобщенията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребители. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
От изложената фактическа обстановка, приложените доказателства и допълнително направената справка може да се изведе заключение, че поканеното дружество е единственият възможен изпълнител на възлаганите дейности на територията на община Видин.
Предвид изложеното, считаме, че изборът на процедура е законосъобразен. Становището е обвързано с условието за ТД на НАП Велико Търново да не е налице изключението по чл. 198о, ал. 6 от ЗВ.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.