ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Борован
Адрес с. Борован 3240, ул. Иван Вазов 1
Партиден номер в РОП 690
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00690-2014-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Специализиран превоз за превозване на учениците до 16годишна възраст през учебната 2014-2015г. на територията на Община Борован по следните маршрути: МАРШРУТ: Борован – Враца – Лесура – Три Кладенци – Девене – Чирен – Враца – Борован – Алтимир – Добролево - Борован. МАРШРУТ: Борован-Рогозен-Борова -Малорад-Борован - Рогозен-Добролево-Сираково-Добролево МАРШРУТ: Добролево – Рогозен – Добролево –Борован -Малорад – Борован - Добролево – Рогозен – Добролево- Борован – Малорад – Борован
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква:

-   необходимост от предприемане на неотложни действия;

-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);

-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 386 от 26.09.2014 г. на кмета на община Борован за откриване на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.

В мотивите за избор на процедура се твърди, че след кандидатстване на община Борован по Модул: “Осигуряване на транспортни средства за превоз на деца и ученици в задължителна училищна възраст“ на Национална програма „Модернизация на материалната база в училище“, същата не попада в утвърдения от министъра на образованието и науката списък за предоставяне на училищни автобуси, което обстоятелство ще доведе до забавяне на провеждането на обществена поръчка по ЗОП.

В потвърждение на изложените мотиви не са представени доказателства.

В поле V.2) на решението за откриване на процедурата е посочено, че лицето, до което се изпраща покана за участие е „Пери Транс- Мизия 2011“ ЕООД. Прогнозна стойност на възлаганата услуга не е посочена.

 

Изводи

Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е допустимо в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия във връзка с изключително обстоятелство, последиците от което не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за открита процедура, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. По смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП изключителни са обстоятелствата, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.
Видно от изложените мотиви, в случая се налага извършване на специализиран превоз на учениците до 16-годишна възраст през учебната 2014-2015 г. по два маршрута на територията на община Борован, като прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се аргументира с липсата на училищни автобуси за превоз на учениците. От представеното в мотивите обаче, не става ясно дали е налице изключително обстоятелство, отговарящо на определението в § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, което е довело до липсата на изпълнител на визираната услуга. Отбелязва се само, че общината е кандидатствала по Модул: “Осигуряване на транспортни средства за превоз на деца и ученици в задължителна училищна възраст“ на Национална програма „Модернизация на материалната база в училище“, но не е била включена в утвърдения от министъра на образованието и науката списък за предоставяне на училищни автобуси. Документи в подкрепа на твърденията на възложителя не са представени. В тази връзка не може да се приеме, че е налице обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП.
От наличната информация не може да се установи и кога се случило описаното в мотивите, както и по какви причини то не е било реализирано. Поради това не може да се приеме, че не могат да бъдат спазени сроковете за възлагане по общия ред и че възложителят няма вина за отпадането на общината от утвърдения списък.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление не може да се приеме за законосъобразен, тъй като наличната информация е недостатъчна да обоснове прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.