ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Котел
Адрес Котел 8970, пл. Възраждане 1
Партиден номер в РОП 111
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00111-2014-0011
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Предмет на настоящата обществена поръчка е изпълнение на аварийно-възстановителни и строително-монтажни работи за Корекция на река Камчия в урбанизираната територия на село Тича от УПИ ХІV-184 към ПИ160. Участъкът, в който ще се изпълняват строително-монтажните работи е разположен в североизточния край на с.Тича и обхваща десния бряг на река Камчия от УПИ ХІV-184 към ПИ 160 с обща дължина 365 м. В тази част на реката има съществуваща подпорна стена с брод за преминаване на техника и животни. Поради недостатъчна й височина, при интензивни дъждове и снеготопене, стената се залива от реката заедно с прилежащите имоти от регулацията на селото. С цел създаване на трайно решение за защита населението и прилежащите имоти от регулацията на селото от високите води на река Камчия преминаваща през ниската част на с.Тича, е необходимо изграждане на стоманобетонна подпорна брегоукрепителна стена по десния бряг на реката с височина 4,20 м. Новата подпорна стена ще бъде изградена на мястото на съществуващата зидана стена след премахването й.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РД-17-462 от 18.09.2014 г. на зам.-кмета на Община Котел (възложител съгласно заповед за заместване № РД-17-529 от 29.12.2011 г.) за откриване на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, чe предвид състоянието на участък от р. Камчия, разположен в североизточния край на с. Тича, община Котел и обхващащ десния бряг на реката в урбанизираната територия на селото от УПИ ХІV-184 към ПИ 160, при интензивните дъждове през 2014 г. неколкократно са наводнени голям брой къщи в с. Тича. Твърди се, че в резултат на това възниква необходимост от извършването на спешни и неотложни аварийно-възстановителни и строително-монтажни работи за предотвратяване и преодоляване на последици от бедствия, за което са постъпили целеви средства. Отбелязва се, че естеството на работата, свързана със защита на населението на с. Тича от последващи наводнения, обуславя наличието на изключителни обстоятелства, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита процедура по ЗОП за разходване на предоставените средства. Твърди се, че във връзка с посоченото  фактическо състояние и на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП възложителят открива процедура на договаряне без обявление, чрез която да бъде възложено изпълнението на посочената обществена поръчка, чрез прилагане на предоставената възможност по чл. 93, т. 2 от ЗОП.
В потвърждение на изложените мотиви не са представени доказателства. Прогнозна стойност на поръчката не е посочена в решението, поради което не може да се установи дали превишава прага по чл. 14, ал. 1 ЗОП.
В поле V.2) на решението за откриване на процедурата е посочено, че лицето, до което се изпраща покана за участие е "Феритранс" ЕООД, с. Тича, община Котел.
 
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е обосновано в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия за отстраняване на последиците от настъпили изключителни обстоятелства, поради които сроковете за възлагане по общия ред не могат да бъдат спазени. По смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, изключителни са обстоятелствата, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда, или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.
Според изложените мотиви, в конкретния случай е възникнала необходимост от извършването на спешни и неотложни аварийно-възстановителни и строително-монтажни работи за предотвратяване и преодоляване на последици от бедствия, за които не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита процедура по ЗОП. Нуждата от възлагането се аргументира със състоянието на участък от реката, за което обаче не се пояснява какво е, откога е такова, извършвани ли са действия за промяната му и т.н. За необходимостта от подобряване състоянието на участъка може да се съди единствено от твърдението на възложителя, че в резултат на интензивните дъждове през 2014 г. неколкократно са наводнени голям брой къщи в с. Тича. Във връзка с това може да се допусне, че е налице потенциална опасност от влошаване на обстановката, предвид очаквания есенен сезон и характерните за него валежи. Информация за размера, характера и естеството на бедствията, за нанесените от тях щети, както и за текущото състояние на участъка, не е представена. Документи, които да ги удостоверяват не са приложени. По изложените причини не може да се направи извод дали в случая е възникнало обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП и дали е налице заплаха за настъпването на такова. От наличната информация не може да се установи и дали е възможно последиците да се преодолеят при спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление в конкретния случай не може да се приеме за законосъобразен, тъй като наличната информация е недостатъчна, за да се приемат за изпълнени изискванията на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Прилагането на избраното правно основание може да е обосновано, ако състоянието на визирания участък от р. Камчия е критично и създава заплаха за човешкото здраве и живот. Възложителят обаче следва да може да докаже, че е положил дължимата грижа и че не е допринесъл за това със свое действие или бездействие. Допълнително условие е с процедурата да се възлага аварийно укрепване, произтичащо от изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, а не дейности, които могат да се реализират при спазване на общия ред за възлагане, независимо от постъпването на целеви средства за изпълнението им. В допълнение, доколкото прилаганото основание не изисква изпълнението да се възлага на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове и отправянето на покана само до едно лице.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.