ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Павел баня
Адрес Павел баня 6155, ул. Освобождение 15
Партиден номер в РОП 158
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00158-2014-0006
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Възлагане на обществени услуги за извършване на обществен превоз на пътници по утвърдени маршрутни разписания на автобусни линии от общинската и областна транспортна схема до провеждане на процедура по чл.19, ал.2 от Закона за автомобилните превози, но за не по-вече от 1(една) година и 6(шест) месеца , както следва : 1. Автобусни линии от общинската транспортна схема : Павел баня – Скобелево, Павел баня – Турия, Павел баня – Виден, гр. Павел баня – Ж.П.спирка Павел баня . 2. Автобусни линии от областната транспортна схема : Казанлък – Скобелево / през Долно Сахране /, Казанлък – Осетеново /през Павел баня /, Казанлък – Турия, Казанлък – Скобелево / през Голямо Дряново /, Казанлък – Горно Сахране, Казанлък – Павел баня, Казанлък – Тъжа.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено решение № 678 от 18.09.2014г. на кмета на община Павел баня за откриване на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП.
В мотивите на решението се посочва наличие на два сключени договора за обществен превоз по линиите на общинската транспортна схема и областната транспортна схема – квота община Павел баня, които са подписани през 2012 г., със срок 10 години, с „Автобусни превози Павел баня“ ООД. Възложителят твърди, че е възникнало и е предоставено изключително право на превозвача по смисъла на чл. 2, буква „е“ от Регламент „ЕО“ 1370/2007 след сключване на посочените два договора. Той пояснява, че изключителното право е породено от факта, че община Казанлък се е отказала от квотата си за възлагане на част от курсовете и при прекратяване обществения превоз на пътници по автобусните линии община Павел баня остава без превоз на пътници.
По отношение на конкретното възлагане в мотивите се посочва отправено уведомление от 21.08.2014 г. от страна на управителя на „Автобусни превози Павел баня“ ООД до кмета на община Павел баня и до Общинския съвет, за едностранно прекратяване, от 15.09.2014 г., на двата договора за обществен превоз, както и възражение и отказ от 02.09.2014 г. на кмета на община Павел баня относно прекратяването на договорите за обществен превоз на 15.09.2014 г. Твърди се, че прекратяване на транспортното обслужване на населението от 16.09.2014 г. от страна на „Автобусни превози Павел баня“ ООД е в нарушение на договорите за обществен превоз, като с прекратяване на двата договора се спира автобусният транспорт по двата вида автобусни линии на територията на община Павел баня.
Възложителят изтъква наличие на изключителни обстоятелства, налагащи предприемане на неотложни действия. Пояснява, че към настоящия момент е отчетено драстично нарушение по отношение на транспортното обслужване на гражданите и гостите на община Павел баня. Подчертава възникнала социална необходимост от редовен автобусен транспорт между населените места на община Павел баня и гр. Казанлък, тъй като преобладаващата част от населението учи и работи в гр. Казанлък. Възложителят отбелязва, че спазването на сроковете за провеждане на открита процедура или процедура на договаряне с обявление би довело до лишаване за дълго време на гражданите от услугата обществен транспорт и до нанасяне на вреди. Допълва, че предварително, на 04.09.2014 г., е отправил искане до областния управител на област Стара Загора за издаване на разрешение за прилагане при необходимост на спешна мярка по реда на чл. 5 параграф 5 от Регламент (ЕО) 1370/2007 г. на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г., относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт. Уточнява, че в деловодството на община Павел баня е постъпило Решение № 9/15.09.2014 г. на Областния управител на област Стара Загора за предприемане на спешна мярка на основание чл. 5 параграф 5 от Регламент (ЕО) 1370/2007 г. на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г., относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт, чл. 16д, ал. 6 от Наредба 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, което е публикувано във в. Капитал дейли и в. Старозагорски новини на 16.09.2014 г. Пояснява, че по силата на цитираното решение е разрешено на община Павел баня да извърши пряко възлагане на обществени услуги за извършване на обществен превоз на пътници по утвърдени маршрутни разписания на автобусни линии от общинската и областна транспортна схема до провеждане на процедура по чл. 19, ал. 2 от Закона за автомобилните превози (ЗАП), но за не повече от една година и шест месеца. В заключение обобщава, че в Решение № 9/15.09.2014 г. на областния управител е допуснато предварително изпълнение на решението, с цел защита на обществените интереси и предотвратяване на значителните вреди от прекъсване на обществената услуга за извършване на обществен транспорт на пътници по утвърдени маршрутни разписания на автобусни линии от общинската и областната транспортни схеми.
В подкрепа на изложените в мотивите твърдения, в АОП са представени копия от следните документи:
- 2 бр. Уведомления от „Автобусни превози Павел баня“ ООД (вх. №№ 30-23-47 и 30-23-48/21.08.2014 г.), в които се прави предложение за прекратяване по взаимно съгласие на договори № 171 и № 172 от 22.11.2012 г. за извършване на обществен превоз на пътници, считано от 15.09.2014 г. В документите са описани проблеми, пред които фирмата за превоз е изправена и се посочва, че те се дължат на неизпълнението на договорните задължения от страна на община Павел баня. Отбелязва се, че фирмата за превоз е сезирала многократно община Павел баня и Общинския съвет, проведени са разговори, инициирани са две заседания на специализираната транспортна комисия за решаване на разглежданите от фирмата въпроси, но не е получено съдействие от общинската администрация и кмета на общината, дори е отправено устно предложение от страна на кмета към превозвача да прекрати договорите по собствено желание. Подчертава се, че възложителят не изпълнява договорното си задължение да изплаща нормативно определените средства за субсидиране на загубите и за компенсиране на безплатните и по намалени цени пътувания, дължими за месеците юни и юли 2014 г., въпреки че, според превозвача, тези средства са били осигурени от републиканския бюджет и са постъпили по сметката на община Павел баня.;
- 2 бр. отговори на кмета на община Павел баня (изх. №№ 30-23-47 и 30-23-48/02.09.2014 г.) с формулирано становище относно действието на сключени между община Павел баня и „Автобусни превози Павел баня“ ООД договори № 171 и № 172 от 22.11.2012 г. за извършване на обществен превоз на пътници. В писмата се твърди, че фирма „Автобусни превози Павел баня“ ООД не е представила актуални опис сметки на подлежащите на компенсиране превози, извършени в полза на правоимащи лица, с което компенсацията на извършените превози остава недоказана. Изразява се несъгласие с твърдението, че община Павел баня не приема прекратяването на договора на предложената от „Автобусни превози Павел баня“ ООД дата - 15.09.2014 г. и се твърди,  че разумната дата за прекратяване е 01.10.2014 г. Изразява се мнение, че предложението от страна на фирмата - превозвач за разваляне договора от 15.09.2014 г. е провокативно, уронващо авторитета на местната изпълнителна власт и в ущърб на обществения интерес, като заявява, че в случай, че същата преустанови изпълнението на задълженията си по сключения договор на указаната дата - 15.09.2014 г., възложителят ще бъде принуден да пристъпи към реализиране на предвидената в договора санкционна отговорност, ведно с всички претърпени от неизпълнението щети;
- Решение № 9/15.09.2014 г. на Областния управител на област Стара Загора за предприемане на спешна мярка на основание чл. 5 параграф 5 от Регламент /ЕО/ 1370/2007 г. на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007г., относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт, чл. 16д, ал. 6 от Наредба 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси. С издаденото решение се разрешава, считано от 15.09.2014 г., на община Павел баня да проведе процедура по чл. 19, ал. 2 от ЗАП, за не повече от една година и шест месеца и да извърши пряко възлагане на обществени услуги за извършване на обществен превоз на пътници по утвърдени маршрутни разписания на автобусни линии от общинската и областната транспортни схеми. В т. 3 от текста на решението е допуснато предварително изпълнение на решението, с оглед защита на обществените интереси и предотвратяване на значителни вреди от прекъсване на обществената услуга за извършване на обществен превоз на пътници по утвърдени маршрутни разписания на автобусни линии от общинската и областната транспортни схеми, квота на община Павел баня. В мотивите на решението се прави заключение, че след запознаване с всички обстоятелства, е налице хипотезата на чл. 5, § 5 от Регламент /ЕО/№1370/2007 г. на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г. относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт и за отмяна на регламенти /ЕИО/ № 1191/69 и /ЕИО/ № 1107/70 на Съвета за предприемане на спешна мярка - разрешаване на община Павел баня за пристъпване на пряко договаряне на услугите за извършване на обществен превоз на пътници по посочени в искането маршрутни разписания.
В поле V.2) на решението за откриване на процедурата е посочено, че на основание чл. 93, т. 2 ЗОП възложителят няма да прилага чл. 91, ал. 2, чл. 92 и чл. 92а от ЗОП, тъй като ще сключва договор на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
Изводи
В разглеждания случай се възлага извършването на обществен превоз на пътници по утвърдени маршрутни разписания на автобусни линии от общинската и областната транспортна схема, тъй като възложителят е останал без изпълнител на услугата. Предвид обстоятелството, че част от населението на общината работи и учи в гр. Казанлък, за обоснована се приема необходимостта от осигуряването на транспорт между община Павел баня и гр. Казанлък. Може да се приеме също, че невъзможността от осигуряването на услугата е свързана с неизпълнение на обществен превоз на пътници по маршрутни разписания на автобусни линии от общинската и областна транспортна схема, утвърдени във връзка със Закона за автомобилните превози и Наредба 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси. Посоченото обосновава довода на възложителя относно необходимостта от спешно възлагане и невъзможността за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
В конкретния случай прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се аргументира с два развалени договора. Според изискванията на ЗОП, посоченото правно основание е приложимо при наличието на изключително обстоятелство. Съгласно дефиницията в § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, „изключителното“ обстоятелство следва да е настъпило в резултат от непредвидимо за възложителя събитие, което предполага възникването му да не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. той да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предвиди настъпването му. В конкретния случай е доказано наличието на предходни договори, което е основание да се приеме, че възложителят е положил усилия да осигури изпълнението на услугата при спазване на общия ред, но независимо от това, се е стигнало до нарушаване непрекъсваемостта на извършването й. Неизяснени обаче остават няколко аспекта. Визираните договори с №№ 171 и 172 от 22.11.2012 г. не са приложени към преписката, поради което остава недоказано, че предметът им обхваща автобусните линии, чието обслужване се възлага с разглежданото договаряне. Информацията, съдържаща се в приложените по преписката документи, не изяснява и дали прекратяването на договорите е непредвидено от възложителя събитие. От документите е видно наличието на спорове и неуредици между него и превозвача, а в писмената кореспонденция между двете страни, се представят различни версии за причините, довели до прекратяване на двата договора за обществен превоз. В този смисъл не може да се приеме за безспорно, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП не се дължи на действие или бездействие на възложителя.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП в разглеждания случай може да се приеме за законосъобразен, под условие, че възложителят разполага с надлежни аргументи и доказателства, че е спазвал договорните си задължения и няма вина за развалянето на договорите, с които аргументира провеждането на договарянето без обявление, както и че с него възлага само услуги, които са били предмет на тези договори. В допълнение следва да има предвид, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП е обосновано при предприемането на неотложни действия поради настъпване на изключителни обстоятелства, а не при обезпечаване на текущи нужди. В този смисъл, възлаганите услуги следва да обхващат само периода до подписване на договор с изпълнител, избран в условията на конкуренция.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.