ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Приморско
Адрес Приморско 8180, ул. Странджа 16
Партиден номер в РОП 872
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00872-2014-0016
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: "Извършване на специализиран превоз на ученици на СОУ ”Н. Й. Вапцаров” до 16-годишна възраст по маршрут с. Веселие, общ. Приморско - гр. Приморско, общ. Приморско през с. Равадиново, общ. Созопол и обратно, съгласно утвърдено маршрутно разписание"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 864 от 11. 09. 2014 г. на кмета на община Приморско за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че с Решение № 753 от 12. 08. 2014 г. на кмета на община Приморско е открита процедура за избор на изпълнител на обществена поръчка с предмет: „Извършване на специализиран превоз на ученици до 16-годишна възраст през учебната 2014­∕2015 година по маршрути на територията на община Приморско, съгласно утвърдени маршрутни разписания“. Допълва се, че съгласно утвърдени маршрутни разписания, единият от маршрутите включва превоз на ученици от с. Веселие, община Приморско, учащи в училище „Н. Й. Вапцаров“, гр. Приморско. Отбелязва се,  че на 6 и 7 септември 2014 г. на територията на община Приморско са паднали обилни количества валежи, в резултат на които сериозно е повреден мостът над река Ропотамо, на теритирията на с. Веселие, при което той е непригоден за преминаване. Уточнява се, че това налага временно да бъде определен нов маршрут, преминаващ през с. Равадиново, община Созопол. Твърди се, че възникналата повреда на моста представлява изключително обстоятелство по смисъла на чл. 90, ал. 1, т. 4, във вр. с § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, предизвикано от настъпилото природно бедствие (за което е обявено бедствено положение със Заповед № 843∕06. 09. 2014 г. на кмета на община Приморско), което съществено затруднява нормативно установената дейност на възложителя по извършването на специализиран превоз на ученици, съгласно чл. 26, ал. 4 от Закона за народната просвета.
В мотивите се уточнява още, че предвид близката дата на учебната година, спазването на сроковете, предвидени в ЗОП за провеждане на открита процедура, би довело до невъзможност за навременното осигуряване на специализирания превоз, което налага провеждане на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В поле V.2) се посочва, че на основание чл. 93 от ЗОП, възложителят няма да прилага чл. 92, ал. 2, чл. 92 и чл. 92а от ЗОП, съответно няма да изпраща покана за участие към избраното лице.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са представени.
 
Изводи
Приложимостта на разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е обвързана с възникването на изключителни обстоятелства, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление. Съгласно дефиницията на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, това са обстоятелства, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което застрашава живота и здравето на хората или околната среда или могат съществено да затруднят или нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.
Според възложителя, конкретното възлагане е обусловено от обилни валежи, паднали в периода 6 и 7 септември 2014 г., в резултат на които със заповед на кмета на общината е обявено бедствено положение. Валежи, чиито обем или интензитет е нехарактерен за съответния географски регион или период от годината, могат да се приемат като непредвидими за възложителя. Доколкото в мотивите е посочено обявяването на бедствено положение в община Приморско, то визираните валежи могат да се разглеждат като събитие, в резултат на което е възникнало изключително обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. От наличната информация обаче трудно може да се приеме, че с конкретното възлагане се цели преодоляване на последици, възникнали от настъпването му. Според възложителя, създалата се ситуация съществено затруднява изпълнението на нормативно установена дейност по извършването на специализиран превоз на ученици, произтичаща от чл. 26, ал. 4 от Закона за народната просвета (ЗНП). Съгласно нормата, на учениците до 16-годишна възраст в населено място, в което няма училище, се осигурява безплатен транспорт и/или общежитие в средищно училище в най-близкото населено място на територията на общината или на съседна община, когато с това се намалява времето за пътуване и/или разходите за тази цел. Посоченото означава, че превозването на ученици е рутинна дейност, необходимостта от която не произтича от извънредната обстановка. В подкрепа на подобен извод е твърдението на възложителя, че компрометирането на моста е свързано с определяне на нов маршрут, а не с осъществяването на нова услуга. Аргумент в тази посока е и откриването на „открита“ процедура за избор на изпълнител на специализиран превоз далеч преди настъпването на събитието. От описаната фактическа обстановка е видно, че между обявяването й (12.08.2014 г.) и началото на учебната година (15.09.2014 г.) има едва един месец – период, недостатъчен за провеждането на конкурентна по вид процедура за възлагане на обществена поръчка. Заедно с това, според поле ІV.3.4) на обявлението за откриване на „откритата“ процедура, публикувано в РОП под номер 00872-2014-0015, крайният срок за получаване на оферти е 18.09.2014 г., което означава, че договорите с превозвачите не могат да бъдат сключени до 15.09.2014 г. Във връзка с посоченото, възниква въпросът доколко възложителят правилно е планирал действията си по осигуряване на специализиран превоз за учениците и дали без настъпилото бедствие от 06.09.2014 г. е бил в състояние при започване на учебната година да осигури изпълнител на услугата.
Предвид гореизложеното, считаме че изборът на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП в разглеждания случай не може да се приеме за законосъобразен, тъй като възложителят не е представил достатъчно аргументи и доказателства, че правилно е планирал предходните си действия по осигуряване на специализиран превоз на учениците и че е налице причинноследствена връзка между бедственото положение, обявено на 06.09.2013 г., и възлагането на услугата.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.