ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Лъки
Адрес Лъки 4241, ул. Възраждане 18
Партиден номер в РОП 608
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00608-2014-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Строителството включва цялостно възстановяване на подпорна стена източно от имот № 15 в с. Дряново.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 195 от 10.09.2014 г. на кмета на община Лъки за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана за участие и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че община Лъки открива процедура на договаряне без обявление във връзка с възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия поради настъпване на изключителни обстоятелства. Допълва се, че строителството ще включва възстановяване на подпорна стена източно от имот № 15 в с. Дряново. Твърди се, че преди обилните валежи, подпорната стена е била във видимо добро състояние, не са констатирани пукнатини и фуги, като същата е тангирала с пътното платно. Уточнява се, че стената е от каменна зидария на циментов разтвор, изградена през 80-те години. Отбелязва се, че на 03-04.09.2014 г., вследствие на обилни валежи, паднали на територията на община Лъки е настъпило дестабилизиране и загуба на устойчивост на земни и скални маси, в резултат на което земните пластове са се приплъзнали, което е довело до срутването на съществуваща подпорна стена. Допълва се, че на 03.09.2014 г. в деловодството на общинска администрация Лъки е входирана докладна записка от кметския наместник на с. Дряново с приложена към нея подписка на жителите на селото. Пояснява се, че същите молят за предприемане на спешни мерки за възстановяване на компрометираното съоръжение, тъй като застрашава живота и здравето им, както тяхното, така и на всички преминаващи. Допълва се, че е изказано притеснение от затрудненото преминаване, тъй като вследствие на срутването пътят е трудно проходим. Посочва се, че в отговор на молбата, кметът на община Лъки издава заповед от 04.09.2014 г., с която определя състав на комисия със задача да извърши обстоен оглед на място. Отбелязва се, че комисията извършва проверка и представя констативен протокол, според който подпорна стена, находяща се източно от имот № 15 в с. Дряново е изцяло компрометирана вследствие на обилни валежи, паднали на територията на община Лъки. Допълва се, че е настъпило дестабилизиране и загуба на устойчивост на земни и скални маси, в резултат на което земните пластове са се приплъзнали, което е довело до срутването на съществуваща подпорна стена. Отбелязва се, че този път е единствен и свързва с. Дряново с общинския център,  през него минават тежкотоварни автомобили, автобуси и др. Посочва се, че вследствие на срутването частично е затворен за преминаване и временно е ограничен достъпът на тежкотоварни автомобили. Уточнява се, че в зоната на пропадане силно са подкопани основите на два електропровода /стълбове/, които захранват селото с ниско напрежение. Допълва се, че към настоящия момент същите са подпрени с дървени конструкции, както и че асфалтовата настилка в края на зоната на пропадане е увиснала и представлява опасност за преминаващите. Отбелязва се, че в силно пресечената местност пропадането представлява заплаха и за преминаващите под компрометираната подпорна стена, тъй като постоянните свлачищни процеси продължават. В заключение се посочва, че временните мерки по обезопасяване на пропадането са недостатъчни и комисията е извела необходимостта да се предприемат неотложни и спешни мерки по възстановяването на подпорната стена с цел да се запази здравето и живота на жителите, нормалните доставки на хранителни продукти, достъпа до населеното място от автобуси, спешна помощ и коли на аварийна защита.
В поле V.2) на Решението е посочено, че покана за участие е изпратена до СМК „Перелик” ООД, което се потвърждава от приложената покана.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
1. Докладна записка изх. № 69/03.09.2014 г. от кметския наместник на с. Дряново, община Лъки относно пропадане на четвъртокласен път в с. Дряново, застрашаващо безопасността на движението. В документа се докладва за критичното състояние на четвъртокласен път в с. Дряново, който е пропаднал през есента на 2012 г. Посочва, че продължителните валежи през този летен сезон допълнително са усложнили обстановката в този участък от пътя, тъй като камъните от пропадналата стена продължават да падат на пътя и ежедневно застрашават преминаващите хора и автомобили. В документа се обръща внимание, че сериозността на проблема се задълбочава с идващия есенно-зимен сезон, когато се очакват нови периоди от дъжд и сняг. Отправя се молба да не се допуска затваряне на пътя и откъсване на селото от общинския център и страната. Към докладната записка е приложена подписка, съдържаща  подписите на 141 лица;
2. Заповед № 187 от 04.09.2014 г. на за кмета на община Лъки, съгласно Заповед № 186/28.08.2014 г. на кмета на община Лъки, с която се назначава комисия със задачата да извърши проверка на място във връзка с постъпила подписка в деловодството на община Лъки от жителите на с. Дряново;
3. Протокол от 05.09.2014 г. във връзка с изпълнение на Заповед № 187 от 04.09.2014 г. на кмета на община Лъки. В протокола се посочва, че подпорната стена, находяща се източно от имот № 15 в с. Дряново, е изцяло компроментирана вследствие на обилни валежи, паднали на територията на община Лъки. Отбелязва се, че е настъпила дестабилизация и загуба на устойчивост на земни и скални маси, в резултат на което земните пластове се приплъзват, което е довело до срутването на съществуваща подпорна стена. Уточнява се, че този път е единствен и свързва с. Дряново с общинския център. Допълва се, че в следствие на срутването частично е затворен за преминаване и временно е ограничен достъпа на тежкотоварни автомобили;
4. Снимков материал
 
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е допустимо в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия във връзка с изключително обстоятелство, последиците от което не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за открита процедура, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. По смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП изключителни са обстоятелствата, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.
В разглеждания случай се възлага възстановяване на подпорна стена. От изложените мотиви и представените документи е видно, че компрометираното съоръжение застрашава живота и здравето на хората. Изводът произтича от обстоятелството, че пътят край съоръжението е единствен и ежедневно по него преминават автомобили, автобуси и др. Асфалтовата настилка в зоната на пропадане е увиснала, подкопани са основите на два електропровода. Посоченото дава основание за заключение, че са необходими спешни действия по възстановяванено на подпорната стена, тъй като непредприемането на своевременни мерки би могло да лиши живущите в селото от достъп до автобуси, спешна помощ и аварийна защита, респ. доставки от първа необходимост. Трудно е обаче да се приеме, че описаната ситуация е непредвидима за възложителя. В мотивите си той посочва, че критичното състояние на стената се дължи на обилни валежи, паднали на територията на община Лъки на 03-04.09.2014 г., преди които, тя е била в добро състояние, без констатирани пукнатини и фуги. Подчертава, че вследствие именно на тях е настъпило дестабилизиране и загуба на устойчивост на земни и скални маси, в резултат на което се е срутила подпорната стена, източно от имот № 15 в с. Дряново. Той не представя документи за количествата паднали валежи, но предвид тенденцията на валежи над установената норма за изминалия пролетно-летен сезон в цялата страна, може да се допусне, че в района на община Лъки също е имало такива, в т.ч. и в началото на м. септември. Заедно с това обаче, той прилага документи, които свидетелстват за пропадане доста по-рано от твърдяното. Според докладната записка, състоянието на пътния участък, пропаднал през есента на 2012 г., продължава да се утежнява, след продължителните дъждове през последния летен сезон, когато е настъпила нова активизация на свлачищни процеси, довели до срутване на съществуващата подпорна стена, и до ограничаване на движението по пътя, свързващ с. Дряново с общинския център. С оглед на посоченото остава неясно кога е възникнало събитието и какви мерки са предприети за укрепване на пропадналия през 2012 г. участък от пътя. По посочената причина не може да се прецени и дали е приложим друг вид процедура, вкл. „ускорена“.
Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с аргументи и доказателства, от които е видно, че е налице критична ситуация, която застрашава здравето и живота на хората и възможните последици от нея не позволяват спазването на сроковете за провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление. Възложителят следва да може да докаже, че е направил всичко възможно, но въпреки това се е стигнало до нейното възникване, т.е. тя не се дължи на негово действие или бездействие и настъпването й не е по негова вина. В допълнение, доколкото прилаганото основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове отправянето на покана само до едно лице.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.