ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Белоградчик
Адрес Белоградчик 3900, ул. Княз Борис І 6
Партиден номер в РОП 287
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00287-2014-0013
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Строително-ремонтни работи за възстановяване на резрушен участък на път № ІV - 10218, клон за с. Праужда, община Белоградчик, област Видин.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква:

-   необходимост от предприемане на неотложни действия;

-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);

-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 1214 от 04.09.2014 г. на кмета на община Белоградчик за откриване на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП, покана за участие и доказателства свързани с нейния избор.

В мотивите за избор на процедура се посочва, че в резултат на природно бедствие (проливни дъждове и бурен вятър през месец април 2014 г.) е обрушено пътното платно в участъка при изградените подпорни стени на реката и мантинелата в платното към селото виси във въздуха. Пояснява се, че този участък от пътя е с приблизителен размер: около 7 м дължина, ширина 1.50 м и височина 10 м. Сочи се, че движението на пътните превозни средства по него е ограничено, поради опасност от пропадане на цялото пътно платно. Отбелязва се, че на 150-200 м. от пропадналия участък се е активизирало свлачище на пътното платно в посока гр. Белоградчик. Уточнява се, че има наклонени дървета и част (около 20 м. дължина) от канавката е затрупана. Посочва се, че на входа на с. Праужда, където се намира и мостът е започнало пропадане на пътното платно (с размери около 5 м. дължина и ширина 0,50 м.), като причина за това се сочи придошлата от валежите река, която е насложила наноси, тиня, клони и боклуци. Твърди се, че в резултат на изложените в мотивите обстоятелства движението на пътни транспортни средства е затруднено, а алтернативен вариант за минаване няма.

Наред с горното се отбелязва, че със Заповед № 538 от 22.04.2014 г. на кмета на община Белоградчик е съставена комисия за установяване и оценка на вредите след природно бедствие, резултатите от която са вписани в протокол. Акцентира се, че с Постановление № 256 на МС от 22.08.2014 г. за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т. 4.1.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия на община Белоградчик са предоставени финансови средства за възстановяване на разрушен участък от път ІV-10218, клон с. Праужда, път VID 3006. Твърди се, че Решението на комисията несъмнено доказва спешността и неотложността на възстановителните работи. Пояснява се, че към настоящия момент пътят е в тежко състояние в конструктивно отношение. Като аргумент в полза на това твърдение се посочват депозираните в кметството на община Белоградчик докладни с вх. № 3301/24.06.2014г. и № 3301-1/18.07.2014г. от кметския наместник на с. Праужда. Твърди се, че горното води до извода за изключителна неотложност и необходимост от спешно започване на строително-ремонтни дейности за възстановяване на пътя. Указва се, че изпълнение на ремонтните работи в най-кратки срокове ще защити обществения интерес и ще предотврати риска от увреждане на здравето и живота на хората. Подчертава се, че този интерес надделява над общите правила за избор на изпълнители на обществени поръчки. С оглед на факта, че именно този принцип е заложен и в разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се счита, че са налице основания и предпоставки за прилагане на процедура на договаряне без обявление, тъй като всяко неблагоприятно природно явление създава реални предпоставки за нанасяне на непредотвратими допълнителни поражения върху пътя и опасност за живота на хората.

Приложени са следните доказателства в подкрепа на изложените в решението мотиви:

-        Заповед № 538 от 22.04.2014 г. на кмета на община Белоградчик, с която е назначена комисия за установяване на щетите след обилните валежи, определени като природното бедствие;

-        Констативен протокол от 22.04.2014 г. във връзка със Заповед № 538 от 22.04.2014 г., в който е описано каква е ситуация на мястото на бедствието, след обилните дъждове от 17-20.04.2014 г. В т. 5 е посочено, че по пътя за с. Праужда пътното платно е обрушено, мантинелата в платното към селото виси във въздуха. Като вероятна причина за обрушването се посочват подпочвени води. Отбелязано е, че движението на пътни превозни средства е ограничено поради опасност от пропадане на пътното платно и няма алтернативен вариант за преминаване на превозните средства. Посочено е още, че на 150-200 м. от пропадналия път има активизирано свлачище в платното, посока гр. Белоградчик, част от канавката, разположена по дължината на пътя е затрупана. Друг проблем, който е констатиран в този участък е мостовото съоръжение, намиращо се на входа на с. Праужда. Отбелязано е, че пътното платно е започнало да пропада, има наслагвания на наноси, тиня, клони и боклуци, резултат от придошлата река от валежите. Твърди се, че и в този участък движението на пътни превозни средства е затруднено, а алтернативен вариант за преминаване няма. В заключение е направено предложение да се внесе информация за бедствие и опасно състояние до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВП към МС) за поразените от бедствието обекти, един от които е и пътя към с. Праужда.

-        Докладна вх. № 3301/24.06.2014 г. от кметския наместник на община Праужда до кмета на община Белоградчик. С документа се уведомява кмета на община Белоградчик за нанесените поражения на пътя, водещ до с. Праужда, като се изтъква, че поради обилните валежи през последните няколко месеца има опасност от допълнително утежняване на пътната обстановка (свличане на нови земни маси). Отбелязва се, че по горните причини е отправена молба за предприемане на спешни мерки за укрепване на свлачището, в противен случай при всеки следващ дъжд има опасност пътят към селото да бъде откъснат.

-        Докладна вх. № 3301-/1/18.07.2014 г. от кметския наместник на община Праужда до кмета на община Белоградчик, с която отново се излага информация за състоянието на пътния участък. Изтъква се, че вече има реална опасност от свличане на нови земни маси на пътното платно и съответно прекъсване на пътя до с. Праужда. Отправена е молба за съдействие и предприемане на спешни действия за подобряване на състоянието на пътното платно.

-        Писмо от кмета на община Белоградчик до МКВП към МС заедно с Информационна форма - Приложение №1. От Информационната форма става ясно, че преди възникване на бедствието техническото състояние на общински път VID 3006 е било добро. Посочено е, че визираното по-горе събитие е следствие от обилни интензивни валежи настъпили на 17.-20.04.2014 г. След направено на 22.04.2014 г. обследване е установено, че състоянието на пътя застрашава живота и здравето на хората и МПС, които преминават по него. Отбелязано е, че степента на увреждане е такава, че създава опасност за пропадане на цялото пътно платно, а алтернативен вариант за минаване няма. Като допълнителна информация е посочено, че пътят е бил в добро техническо състояние преди събитието. Справка № 89/28.07.2014 г. издадена от Хидрометеорологична обсерватория - Видин, към Националния институт по метеорология и хидрология, филиал Плевен. Справката е издадена на община Белоградчик и показва измерените валежи на територията на гр. Белоградчик в периода 01.04.2014 г.-30.06.2014 г. Прави впечатление, че най-високите стойности са измерени в период от три дни (17-19.04.2014 г). Стойностите са както следва: 38.5 л/м2 на 17.04.2014 г., 32 л/м2 на 18.04.2014 г. и 69.0 л/м2 на 19.04.2014 г. Високи стойности на валежи от дъжд са измерени на 19-20.07.2014 г., стойностите са 58.4 л/м2 и 39.3 л/м2. Уточнено е, че валежите през м. април 2014 г. са 360% спрямо количествената норма за месеца. Аналогично е положението за месеците май (138%) и юни (243%).

В поле V.2) на решението се посочва, че за участие в настоящото договаряне се кани дружество „Каро Трейдинг“ ООД, гр. София.Това се потвърждава и от приложената покана за участие. От документа е видно, че стойността на договора е 777 362, 31 лв. без ДДС.


Изводи

От изложената фактическа обстановка става ясно, че за възложителя е възникнала необходимост от извършване на строително-ремонтни работи на пътя за с. Праужда, община Белоградчик, тъй като са установени неизправности по платното и прилежащите му части, които създават потенциален риск за безопасността на пътниците и преминаващите пътнотранспортни средства. Възможно е и активизиране на свлачищни процеси, които да усложнят ситуацията. От мотивите и приложените доказателства е видно, че описаното положение е вследствие на обилни проливни валежи от средата на м. април 2014 г. на територията на общината, когато на посочения път са нанесени сериозни щети. Доколкото валежите са природно явление, независещо от волята на човек, може да се приеме, че същите се явяват непредвидими за възложителя, особено когато са в обеми надвишаващи обичайните. В разглеждания случай количеството на валежите е именно такова. Приложената Справка от Хидрометеорологична обсерватория – Видин удостоверява, че валежите през месец април 2014 г. са в обем, който значително надвишава количествената норма за месеца. По тази причина и с оглед посоченото в документа Информация за бедствие относно доброто състояние на пътя преди валежите може да се приеме, че необходимостта от ремонт е в резултат на „изключително обстоятелство“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП.
Заедно с посоченото прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП има за основна цел спестяването на време. Преминаването към този ред за избор на изпълнител предполага, че са изчерпани възможностите за провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление, вкл. при съкращаване на сроковете при обстоятелства от изключителна спешност (чл. 76, ал. 3 и чл. 86, ал. 3 ЗОП). В конкретния случай откриването на процедурата за преодоляване на последиците от бедствието (04.09.2014 г. ) е няколко месеца след настъпването на събитието (17–20.04.2014 г.) От изложеното в решението за откриването й може да се предположи, че извършването на СМР е изчаквало отпускането на средства, извън общинския бюджет, което е реализирано с ПМС № 256/22.08.2014 г. Предоставянето на средства обаче не е довод за провеждане на процедура на договаряне без обявление. Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП е свързано с възлагането на неотложни действия, което предполага изборът на изпълнител да е непосредствено или в много кратки срокове след възникване на събитието.
Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за обоснован, ако възложителят разполага с доказателства, че по обективни причини не е могъл да проведе открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.