ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Тетевен
Адрес Тетевен 5700, пл. Сава Младенов № 9
Партиден номер в РОП 37
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00037-2014-0019
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Обект на поръчката е текуща доставка на хранителни продукти на следните заведения на бюджетна издръжка, намиращи се на територията на Община Тетевен: 1. Детска ясла „Щастливо детство” – гр.Тетевен 2. ЦДГ „Васил Левски” – гр.Тетевен 2.1. Изнесена група – с.Гложене 2.2. Изнесена група – с.Г.Извор 3. ЦДГ „Незабравка” – гр.Тетевен 3.1. Изнесена група – с.Рибарица 3.2. Изнесена група – с.Бабинци 4. ЦДГ „Детелина” – гр.Тетевен 4.1. Изнесена група – кв.Полатен 5. ЦДГ „Изгрев” – с.Глогово 6. ЦДГ „Слънце” – с.Градежница 6.1. Изнесена група – с.Черни Вит 7. ОДЗ „Здравец”– с.Галата 7.1. Изнесени групи – с.Български Извор 8. СУ „ДСП” – гр.Тетевен Видовете хранителни продукти от различните групи, които са предмет на доставката са подробно описани в приложените спецификации. Спецификациите са изготвени с оглед вида на обектите. Изброените обекти с оглед на лицата и тяхната възраст, се обособяват в две групи, за които има различни изисквания за доставка на хранителни продукти: - Първа група: Обекти от №1 до №7, включват шест детски градини и една детска ясла. Доставяните храни от първа група, трябва да отговарят на изискванията на Закона за храните, Наредба № 37 от 21 юли 2009г. за здравословно хранене на учениците, в сила от 15.09.2009г. издадена от Министерството на здравеопазването, Наредба № 23 от 19.07.2005г. за физиологичните норми за хранене на населението, издадена от Министерство на здравеопазването, Наредба №6 от 10.08.2011 г. за здравословно хранене на децата на възраст от 3 до 7 години в детски заведения и Наредба №9 от 16.09.2011г. за специфичните изисквания към безопасността на качеството на храните, предлагани в детските заведения и училищата в сила от 20.09.2011г., издадена от Министерство на земеделието и храните, Наредба № 2 от 7.03.2013г. за здравословно хранене на децата на възраст от 0 до 3 години в детските заведения и детските кухни. - Втора група: Обект СУ „ДСП” – гр.Тетевен (обслужваща социалните заведения, в които има лица над 18г. възраст, Домашен социален патронаж и Център за настаняване от семеен тип - с.Гложене) – лицата са над пенсионна възраст и лица с увреждания. Доставяните храни от втора група, трябва да отговарят на изискванията на Закона за храните и Наредба № 23 от 19.07. 2005 г. за физиологичните норми за хранене на населението, издадена от Министерство на здравеопазването. Доставяните хранителни продукти следва да отговарят на всички нормативни актове и разпоредби, гарантиращи качеството, годност и безопасност на хранителните продукти, предмет на поръчката и задължително да са придружени от сертификат за качество, произход и годност от производителя или друг изискуем от законодателството на страната документ към датата на доставката. Доставките се извършват периодично по предварителна заявка на възложителя или негов представител. Доставяните хранителни продукти задължително трябва да са със здрави опаковки, оригинални от производителя, с етикети на български език и да съдържат информация за вида на стоката, производителя, качеството, датата на производство и срока на годност, партиден номер, съгласно Наредбата за изискванията за етикетирането и представянето на храните. Забележка: За артикулите с посочен конкретен модел, източник, процес, търговска марка, патент, тип, произход или производство, съгласно чл.32, ал.2 от ЗОП да се чете „или еквивалентно”. Посочените количества за двете групи са прогнозни на база консумация за предходната година. Количествата, които са предмет на доставка са променлива величина – в зависимост от броя на посещаващите заведенията деца, хранещите се в Домашен социален патронаж и Център за настаняване от семеен тип и сезона. Предвиждат се шест обособени позиции, които са посочени в обявлението за обществена поръчка по групи хранителни продукти: ОП №1 - “Хляб и тестени изделия”; ОП №2 - “Консерви”; ОП №3 - “Други хранителни продукти”; ОП №4 - “ Месо и месни продукти”; ОП №5 - “Плодове и зеленчуци”; ОП №6 - “Млечни продукти”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква:

-   необходимост от предприемане на неотложни действия;

-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);

-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 30 от 01.09.2014 г. на оправомощения за кмет на община Тетевен, съгласно Заповед № 173/24.03.2014 г. на кмета на община Тетевен, за откриване на процедура на договаряне без обявление съгласно чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана за участие и доказателства, свързани с избора на процедура.

В описанието на предмета на поръчката се посочва, че обектите, в които следва да се доставят хранителни продукти, се обособяват в две групи, с оглед на лицата и тяхната възраст, за които има различни изисквания за доставка на хранителни продукти. Пояснява се, че първата група обекти са детски градини и една детска ясла, а втората – социални заведения, в които има лица над 18 г.

В мотивите за избор на процедура се посочва, че с Решение № 15 от 13.06.2014 г. е открита процедура по реда на Глава пета от ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен”, по шест обособени позиции: – № 1 – “Хляб и тестени изделия”; № 2 – “Консерви”; № 3 – “Други хранителни продукти”; № 4 – “Месо и месни продукти”; № 5 – “Плодове и зеленчуци” и № 6 – “Млечни продукти”. Пояснява се, че обект на поръчката е текуща доставка на хранителни продукти на детски заведения на бюджетна издръжка, намиращи се на територията на община Тетевен. Посочва се, че със Заповед № 472/25.07.2014 г. е назначена комисия за провеждане на процедурата, която съгласно обявлението за поръчка е започнала своята работа на 25.07.2014 г. Твърди се, че на 07.08.2014 г. от административната сграда на община Тетевен оперативни служители на Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) са иззели подадените 5 броя оферти по гореописаната открита процедура. Посочва се, че с писмо изх. № 2098/08.08.2014 г. (на следващия ден след извършеното изземване), общината е поискала писмена информация от Административния ръководител на Окръжна прокуратура град Ловеч дали и в какъв срок ще бъдат върнати иззетите оферти, за да продължи комисията работата си по избор на изпълнител. Уточнява се, че срокът на договори с № № 265, 266, 267, 268, 269 и 270 от 26.08.2013 г. за доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка, намиращи се на територията на община Тетевен е изтекъл на 26.08.2014 г. Допълва се, че с писмо изх. № 2254/26.08.2014 г., адресирано до изпълнителя по цитираните договори – Обединение „Храни – Тетевен – 2013”, общината е изпратила шест броя допълнителни споразумения, всяко от които в два екземпляра, за удължаване срока на сключените договори, на основание чл. 43, ал. 2, т. 5 от ЗОП. Посочва се, че с писмо Вх. № 2254/1/26.08.2014 г. изпълнителят по договорите информира, че отказва да подпише представените му допълнителни споразумения. Отбелязва се, че с вх. № 2098/2/27.08.2014 г. е получен отговор от Окръжна прокуратура град Ловеч, от което не става ясно дали и в какъв срок ще бъдат върнати иззетите оферти. Твърди се, че считано от 27.08.2014 г., поради изтичане на срока на договорите, са спрени доставките в следните заведения на бюджетна издръжка, намиращи се на територията на община Тетевен: 1. Детска ясла „Щастливо детство” – гр. Тетевен; 2. ЦДГ „Васил Левски” – гр. Тетевен; 2.1. Изнесена група – с. Гложене; 2.2. Изнесена група – с. Г. Извор; 3. ЦДГ „Незабравка” – гр. Тетевен; 3.1. Изнесена група – с. Рибарица; 3.2. Изнесена група – с. Бабинци; 4. ЦДГ „Детелина” – гр. Тетевен; 4.1. Изнесена група – кв. Полатен; 5. ЦДГ „Изгрев” – с. Глогово; 6. ЦДГ „Слънце” – с. Градежница; 6.1. Изнесена група – с. Черни Вит; 7. ОДЗ „Здравец”– с. Галата; 7.1. Изнесени групи – с. Български Извор; 8. СУ „ДСП” – гр. Тетевен. Отбелязва се, че общият брой на децата в детските градини е 717; детската ясла се посещава от 27 деца; детска млечна кухня към детска ясла „Щастливо детство” предоставя храна на 80 деца; потребителите, ползващи услугите на звено СУ „ДСП“ Тетевен са общо 185 лица.

В поле VIII) на Решението за откриване на процедура се допълва, че е блокирана работата на комисията за провеждане на обществената поръчка и функционирането на заведенията на бюджетна издръжка. Твърди се, че считано от 01.09.2014 г. посочените детски заведения няма да приемат деца. Посочва се, че вследствие на създалата се ситуация в община Тетевен отново има ескалация на напрежение. Отбелязва се, че звено СУ „ДСП” – гр. Тетевен работи без прекъсване и няма никакви запаси с хранителни продукти. Посочва се, че от 01.09.2014 г. спират услугите за доставяне на храна по домовете на самотни и болни възрастни лица, както и доставката на готова храна на Дневен център за лица с увреждания – гр. Тетевен и на Център за настаняване от семеен тип – с. Гложене, където са настанени лица с увреждания от закрития дом в с. Могилино, с което ще бъде застрашен животът и здравето им, граничещо с бедствие. Уточнява се, че съгласно чл. 2 от Закона за защита от бедствия (ЗЗБ) „Бедствие е значително нарушаване на нормалното функциониране на обществото, предизвикано от природни явления и/или от човешка дейност и водещо до негативни последици за живота или здравето на населението, имуществото, икономиката и за околната среда, предотвратяването, овладяването и преодоляването на което надхвърля капацитета на системата за обслужване на обичайните дейности по защита на обществото”. Посочва се, че с оглед гореизложеното е невъзможно да се предвиди кога ще бъдат върнати иззетите от служители на ДАНС оферти, както и кога община Тетевен ще сключи договор в резултат на проведена открита процедура с предмет: “Доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен”, по шест обособени позиции. Допълва се, че възложителят счита, че са налице изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура, или на процедура на договаряне с обявление. Твърди се, че поради спирането на доставките на храни към 27.08.2014 г., за над 1000 ползватели на заведенията на бюджетна издръжка на територията на община Тетевен възниква необходимост от предприемане на спешни и неотложни действия за осигуряване на непрекъснатост на доставките на хранителни продукти за заведенията на бюджетна издръжка, намиращи се на територията на община Тетевен, недопускане застрашаване живота и здравето на деца и лица в неравностойно положение, както и предотвратяване риска от неизпълнение на нормативно установени дейности. Уточнява се, че възложителят е наясно, че разпоредбата на чл. 39, ал. 6 от ЗОП вменява възможност на възложителя да открие нова процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет само когато първоначално обявената процедура е прекратена и решението за прекратяване е влязло в сила, т. е. по аргумент за противното, възложителят не може да открие нова процедура при наличие на висяща такава. Допълва се, че в ЗОП липсва уредена процедура, която следва да се спази при невъзможност за довършване на процедурата, поради изземване на офертите от органите на реда. Посочва се, че липсва и възможност за прекратяване на процедурата поради цитираните обстоятелства. Пояснява се, че при така изложените факти, възложителят не може да изпълни хипотезата в чл. 39, ал. 6 от ЗОП, а именно „Когато първоначално обявената процедура е прекратена, възложителят може да открие нова процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет само ако решението за прекратяване е влязло в сила”. В заключение се посочва, че предвид изложеното е налице основание за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.

В поле V.2) на Решението за откриване се посочва, че покана за участие е изпратена до всички заинтересовани и до: „Интер“ ЕООД; „Памела комерс“ ЕООД; „Ира” ЕООД; „Нанков – 932 – НН” ЕООД; „Добревски – 1“ ООД; „Ерагон“ ООД и ЕТ „Диляна Тилова – Тинко - Трифон Тилов“.

Видно от т. 2.4. на пълното описание на обекта на поръчката в приложената покана, общата прогнозна стойност на поръчката е в размер на 373 929,17 лв. без ДДС.

В т. 1.2. от общите условия на поканата се посочва, че срокът за изпълнение на поръчката е до подписване на договор от община Тетевен с избран изпълнител в резултат от проведена открита процедура с предмет „Доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен”, по шест обособени позиции, но не повече от 12 месеца, считано от подписването на договор по настоящата обществена поръчка на договаряне без обявление.

Към поканата за участие са приложени и образците на необходимите документи, които участникът трябва да представи при провеждане на договарянето.

В поле V.3) на решението за откриване е посочено, че настоящата процедура е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, открита с Решение № 15 от 13.06.2014 г. Информация за поръчката е публикувана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален номер 00037-2014-0010.

В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:

1. Решение № 15 от 13.06.2014 г. на зам.-кмета на община Тетевен за откриване на открита процедура с предмет „Доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен”, по обособени позиции: № 1 – “Хляб и тестени изделия”; № 2 – “Консерви”; № 3 – “Други хранителни продукти”; № 4 – “Месо и месни продукти”; № 5 – “Плодове и зеленчуци”; № 6 – “Млечни продукти”.

Към Решението е приложено потвърждение от АОП от 13.06.2014 г. за вписване на електронно подписани документи в Регистъра на обществените поръчки.

2. Заповед № 472/25.07.2014 г. на зам.-кмета на община Тетевен за назначаване на комисия във връзка с Решение № 15 от 13.06.2014 г. на кмета на община Тетевен.

3. Протокол за претърсване и изземване в неотложни случаи с последващо съдебно одобрение. Протоколът е съставен на 07.08.2014 г. в гр. Тетевен от разследващ агент в ДАНС. Видно от представения документ, на 07.08.2014 г. от сградата на община Тетевен са иззети пет броя пликове, в които са поставени документи на фирми, участващи в процедура по обществена поръчка за доставка на храна с възложител община Тетевен.

4. Писмо изх. № 2098/08.08.2014 г. от зам.-кмета на община Тетевен до Окръжна прокуратура, гр. Ловеч относно извършено на 07.08.2014 г. претърсване и изземване в административната сграда на община Тетевен. В писмото се посочва, че с протокол за претърсване и изземване са иззети 5 броя оферти по открита процедура, по реда на ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет „Доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен”, открита с Решение № 15 от 13.06.2014 г. на кмета на община Тетевен. Отправено е искане за предоставяне на писмена информация ще бъдат ли върнати иззетите оферти и кога, за да продължи комисията работата си по избор на изпълнител. Отбелязва се, че сключените договори за доставка на храни през 2013 г. изтичат на 26.08.2014 г. и в случай на невръщане на иззетите оферти, след изтичане на срока на договаряне, доставките ще бъдат спрени.

5. Протокол за изземване на договор № 265/26.08.2013 г. Документът е съставен на 04.03.2014 г. в гр. Тетевен от служител на ДАНС.

6. Договор № 266/26.08.2013 г., сключен между община Тетевен и дружество по ЗЗД „Обединение Храни – Тетевен – 2013“. Посочва се, че договорът е сключен в следствие на проведена открита процедура. Предметът на договора е доставка и продажба на хранителни продукти за обособена позиция № 2 „Консерви“ на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен. Видно от чл. 4 от договора, той се сключва за срок от 12 месеца, считано от датата на подписването му. Съгласно чл. 14 от договора стойността му е до 60 301,20 лв. с ДДС.

7. Договор № 267/26.08.2013 г., сключен между община Тетевен и дружество по ЗЗД „Обединение Храни – Тетевен – 2013“. Посочва се, че договорът е сключен след проведена открита процедура. Предметът на договора е доставка и продажба на хранителни продукти за обособена позиция № 3 „Други хранителни продукти“ на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен. Видно от чл. 4 от договора, той се сключва за срок от 12 месеца, считано от датата на подписването му. Съгласно чл. 14 от договора стойността му е до 95 467,20 лв. с ДДС.

8. Договор № 268/26.08.2013 г., сключен между община Тетевен и дружество по ЗЗД „Обединение Храни – Тетевен – 2013“. Отбелязва се, че договорът е сключен след проведена открита процедура. Предметът на договора е доставка и продажба на хранителни продукти за обособена позиция № 4 „Месо и месни продукти“ на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен. Видно от чл. 4 на договора, той се сключва за срок от 12 месеца, считано от датата на подписването му. Съгласно чл. 14 от договора стойността му е до 148 514,40 лв. с ДДС.

9. Договор № 269/26.08.2013 г., сключен между община Тетевен и дружество по ЗЗД „Обединение Храни – Тетевен – 2013“. Отбелязва се, че договорът е сключен след проведена открита процедура. Предметът на договора е доставка и продажба на хранителни продукти за обособена позиция № 5 „Плодове и зеленчуци“ на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен. Според чл. 4 от договора, той се сключва за срок от 12 месеца, считано от датата на подписването му. Съгласно чл. 14 от договора стойността му е до 89 976,40 лв. с ДДС.

10. Договор № 270/26.08.2013 г., сключен между община Тетевен и дружество по ЗЗД „Обединение Храни – Тетевен – 2013“. Посочва се, че договорът е сключен след проведена открита процедура. Предметът на договора е доставка и продажба на хранителни продукти за обособена позиция № 6 „Млечни продукти“ на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен. Съгласно чл. 4 от договора, той се сключва за срок от 12 месеца, считано от датата на подписването му. В чл. 14 от договора се посочва, че стойността му е до 79 510,80 лв. с ДДС.

11. Писмо изх. № 2254/26.08.2014 г., от зам.-кмета на община Тетевен, адресирано до „Обединение Храни – Тетевен – 2013“. Писмото е относно изтичане на сключени договори с номера 265, 266, 267, 268, 269 и 270 от 26.08.2013 г. с предмет: „Доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен”, по шест обособени позиции: № 1 – “Хляб и тестени изделия”; № 2 – “Консерви”; № 3 – “Други хранителни продукти”; № 4 – “Месо и месни продукти”; № 5 – “Плодове и зеленчуци” и обособена позиция № 6 – “Млечни продукти”. В писмото се посочва, че приложено са изпратени шест броя допълнителни споразумения за удължаване срока на сключените договори за „Доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен” за всяка обособена позиция, до избора на изпълнител, но за не повече от 6 месеца. Изпълнителят е поканен в срок до 26.08.2014 г., на основание чл. 43, ал. 2, т. 5 от ЗОП, да подпише допълнителните споразумения, поради изтичане на 26.08.2014 г. на срока на сключените договори от 26.08.2013 г. Към писмото са приложени шест броя допълнителни споразумения към всеки един от договорите.

12. Писмо вх. № 2254(1)/26.08.2014 г., изпратено от „Обединение Храни – Тетевен – 2013“ до община Тетевен, видно от което изпълнителят по цитираните договори отказва да подпише допълнителните споразумения.

13. Писмо вх. № 2098(2)/27.08.2014 г., изпратено от Окръжна прокуратура Ловеч до община Тетевен, в което се дава отговор, че след приключване на процесуално-следствените действия (без да е указана конкретна дата), ще бъдат върнати иззетите оферти.

При проверка в РОП се установи, че под уникален номер 00037-2014-0010 е публикувана открита процедура на община Тетевен с предмет „Доставка на хранителни продукти на заведенията на бюджетна издръжка в община Тетевен” по шест обособени позиции.


Изводи

Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е допустимо в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия във връзка с изключително обстоятелство, последиците от което не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за открита процедура, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. По смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП изключителни са обстоятелствата, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.

От изложените мотиви и приложените доказателства, става ясно, че считано от 27.08.2014 г., изпълнението на дейностите по доставка на хранителни продукти за заведения на бюджетна издръжка, намиращи се на територията на община Тетевен – 6 детски градини, детска ясла, домашен социален патронаж и център за настаняване от семеен тип не е осигурено. За обосновано се счита, че прекъсването на доставките на основни хранителни продукти е пречка за подготовката на храна за социални заведения в община Тетевен, което е потенциална опасност за здравето и живота на лицата, за които са предназначени храните. Приема се и аргументът, че неизпълнението на дейностите нарушава извършването на нормативно установени задължения на възложителя. Посоченото дава основание за извод, че при описаната ситуация за възложителя е налице необходимост от предприемане на неотложни действия по избора на нов изпълнител, което не му позволява да спази сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

Относно изискването описаната обстановка да е резултат от настъпването на „изключително обстоятелство“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, наличната информация не е безспорна. Според дефиницията на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, обстоятелството следва да е непредвидимо за възложителя. Това предполага възникването му да не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. той да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предвиди настъпването му.

Според възложителя, създалата се ситуация в случая е обусловена от няколко фактора: 1. Невъзможност за сключване на договор по стартиралата на 13.06.2014 г. „открита“ процедура, поради изземване от ДАНС на подадените по нея оферти; 2. Изтичане на 26.08.2014 г. на сключените през 2013 г. договори за доставка на хранителни продукти; 3. Отказ на изпълнителя на предходните договори да продължи доставките до избора на изпълнител по провежданата открита процедура със същия предмет, но за не повече от 6 месеца.

Изземването на офертите по „откритата“ процедура безспорно блокира провеждането й и не дава възможност на община Тетевен да осигури доставките в рамките на нейното провеждане. Доколкото това се дължи на действия на ДАНС, може да се приеме, че е налице „изключително обстоятелство“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Заедно с посоченото, от изложената фактическа обстановка е видно, че между откриването на „откритата“ процедура (13.06.2014 г.) и изтичането на сключените шест договора (26.08.2014 г.) има период от едва 2 месеца и половина. Това означава, че възложителят не е можел да се възползва от чл. 43, ал. 2, т. 5 от ЗОП, т.е. за него не е възникнала възможност за удължаване срока на предходните договори за доставки, тъй като откриването на новата процедура не е направено 6 месеца преди изтичането им. Предвидените 2 месеца и половина за провеждане на „откритата“ процедура и сключването на договор по договор по нея се считат за недостатъчен период в случай на обжалване. Във връзка с посоченото възниква въпросът доколко възложителят правилно е планирал действията си по нейното провеждане и дали без намесата на ДАНС е бил в състояние да осигури доставчик на храните на 27.08.2014 г. Според поле ІV.3.7) на обявлението за откриване на „откритата“ процедура, участниците е следвало да предложат 100 дни валидност на офертата, от датата, определена като краен срок за получаване на оферти (чл. 58, ал. 2 от ЗОП). Посоченият срок е времето, което възложителят предполага, че ще отнеме провеждането на съответната процедура. Доколкото в конкретния случай срокът за получаване на оферти е 24.07.2014 г., визираното обстоятелство означа възложителят е очаквал да подпише договора през септември-октомври 2014 г.

Предвид изложеното, изборът на договаряне без обявление в конкретния случай може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят е в състояние да докаже, че правилно е планирал дейностите по възлагане на доставките на храни. В допълнение, договорите, сключени в резултат на разглежданото договаряне следва да са ограничени до възлагането на дейностите на изпълнител, избран в резултат на провежданата „открита“ процедура.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.