ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Пловдив
Адрес Пловдив 4000, пл. Ст. Стамболов 1
Партиден номер в РОП 267
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00267-2014-0090
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Извършване на допълнителни, непредвидени в основния инвестиционен проект строително-монтажни работи във връзка с изпълнение на договор за безвъзмездна финансова помощ с регистрационен номер BG161PO001/1.4-09/2012/005, за изпълнение на дейностите по проект: "Изграждане на зелена и достъпна градска среда в град Пловдив", финансиран по ОПРР, Приоритетна ос 1: "Устойчиво и интегрирано градско развитие", Операция 1.4. "Подобряване на физическата среда и превенция на риска", Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/1.4-09/2012 "Зелена и достъпна градска среда", които се осъществяват с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013, касаещи изпълнението на строително-монтажните работи във връзка с изграждането на водни ефекти в "Цар Симеоновата градина".
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства, по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 14РОП89/28.08.2014 г., взето от кмета на община Пловдив, за откриване на процедура на договаряне на без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП, покана за участие в договарянето и доказателства.
Възложителят мотивира избора на процедура с това, че на 09.08.2013 г. с Решение № 13РОП8 е открил „открита“ процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Избор за изпълнител на извършване на строително-монтажни работи на обект: „Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“ с три обособени позиции: Обособена позиция № 1: „Реконструкция и обновяване на „Цар Симеоновата градина“, Обособена позиция № 2: „Реконструкция на езерото и изграждане на обществен подземен паркинг“ и Обособена позиция № 3: „Изграждане на водни ефекти“. Твърди, че процедурата е приключила със сключването на договори, възложени на база одобрени от него инвестиционни проекти и количествени сметки. Посочва, че поради непредвидени обстоятелства във връзка с преработката на инвестиционните проекти за „Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“, по обособена позиция 3 е необходимо възлагане на допълнително строителство на същия изпълнител. Пояснява, че това се налага, защото предметът на разглежданата поръчка не може технически да се раздели предмета на основния договор. Твърди, че стойността на допълнителното строителство по позицията не надхвърля петдесет на сто от нейната стойност по основната поръчка. Подчертава, че причините, налагащи преработката на одобрения инвестиционен проект по време на строителството, са:
- Отпадаща необходимост от изграждане на подземен обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“;
- Ново решение за отделянето от подземния паркинг и самостоятелно изграждане на Езерото с пеещите фонтани /по проект „Езерото“/, като границите на Езерото напълно съвпадат с тези, съгласувани с писмо с изх. № 0800-4/11.02.2013г. на Министерството на културата (МК) и със становище с изх. № 33-НН-604/2012 на Национален институт за недвижимо и културно наследство към МК;
- Ново решение за изпълнение на озеленяване в зоните с отпадащи „входно-изходните точки“ на паркинга;
- Ново решение за преминаване на тръбните разводки по дъното на Езерото;
- Ново решение за самостоятелно функциониране на двата фонтана - Сухия и пеещите фонтани в Езерото.
Твърди, че на основание чл. 84, ал. 1 и ал. 2 във връзка с чл. 83 от Закона за културното наследство, Заповед № РД09-69/11.02.2014г. на министъра на културата, становище на Националния институт за недвижимо културно наследство (вх. № 0800-4/4/27.05.2014г. и изх. № 0800-4/20.06.2014г. и образувана преписка в Министерство на културата № 33-НН-559/25.06.2014г., преработеният проект е съгласуван от МК със Становище с изх. № 33-НН-559/01.08.2014г. Пояснява, че според становището на МК „Проектът е изготвен във връзка с промяна на инвестиционна инициатива и предвижда отпадане на подземното паркиране в зоната на езерото на Цар Симеоновата градина. Изменението е допустимо. То представлява облекчение на намесата в културна ценност в сравнение с предвижданията на съгласувания базов проект. Предложените детайлни решения са допустими по отношение опазването и естетическото въздействие на културната ценност“. Допълва, че на база цитираното становище, МК съгласува Промяна на одобрен проект за Обект „Цар Симеонова градина в УПИ I - парк, кв. 130, ЦГЧ, гр. Пловдив - Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен подземен паркинг“ по Договор № BG161PO001/1.4-09/2012/005. Сочи, че съгласно чл. 154, ал. 2 от ЗУТ, Становище изх.№ 33-НН-559/01.08.2014г. на Министерството на културата, Комплексен доклад за оценка на съответствието на технически инвестиционен проект със съществените изисквания към строежите № 08-44/06.08.2014г., изготвен от „Агроводинвест“ ЕАД София, одобрен технически инвестиционен проект от арх. Невена Балчевана 06.08.2014г. - промяна по време на строителството, е издадена заповед за допълване на разрешение за строеж № 2/10.01.2014г. и е уведомен РДНСК Южен Централен район, съгл. чл.154 от ЗУТ за издадената заповед с № 83/2014г.
В поле V.2) на решението е записано, че поканата за участие в договарянето се изпраща на „Консорциум Цар Симеонова градина Пловдив 2013“ ООД. Това се потвръждава и от поканата, получена в АОП. Според нея лимитната стойност на нововъзникналите строително-монтажни работи и променени количества за изграждането на водни ефекти в „Цар Симеоновата градина“ е 323 000 лв. без ДДС.
Като доказателство в АОП са представени:
1. Договор №14АГ382/26.03.2014 г. между община Пловдив и Консорциум Цар Симеонова градина Пловдив 2013“ ООД, който е с предмет извършване на „Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“ с три обособени позиции. Обособена позиция № 3: „Изграждане на водни ефекти“. Според чл. 2, ал. 2 от договора срокът за неговото изпълнение е 124 календарни дни, считано от съставяне на протокол за предване на стройтелна площадка, констатирано с тристранен протокол, съставен и подписан от изпълнителя, строителния надзор, възложителя или негов представител. Стойността за изпълнението му е 1 759 521.33 лв. (чл. 6, ал. 1 от документа).
2. Акт за установяване състоянието на строежа при спиране на строителството (образец 10) поради промяна на инвестиционните намерения. Документът е подписан на 15.04.2014 г., съставен е по повод изпълнението предмета на договора с „Консорциум Цар Симеонова градина Пловдив 2013“ и касае част технология водни ефекти.
3. Становище от 01.08.2014 г. от Министерство на културата, с което е съгласува Промяната на одобрен проект за обект „Цар Симеонова градина“в УПИ I-парк, кв. 130, ЦГЧ, гр. Пловдив – Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен подземен паркинг“ по части 7 архитектура и конструкции.
4. Заповед № 83/06.08.2014 г., издадена на основание чл. 154, ал. 5 ЗУТ, Становище изх. № 33-НН-559/01.08.2014 г. на Министерства на културата и други конкретизирани документи, относно промяна по време на строителството за обект „Цар Симеоновата градина“ – Реконструкция и обновяване на зелените площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен подземен паркинг за допълване Разрешение за строеж № 2 от 10.01.2013 г. също е сред получените документи.
Освен тях са получени и други документи – три тома проектна документация, съгласно която е била възложена основната поръчка; доказателства, отразявящи изменението на строителните книжа.
Извършена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) по партидата на възложителя потвърждава мотивите на разглежданото решение относно възлагането на основния договор. Информацията е достъпна под уникален номер в РОП 00267-2013-0090.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка и представените документи е видно, че възложителят е сключил основния договор за строителство с „Консорциум Цар Симеонова градина Пловдив 2013“ ООД на 26.03.2014 г. със срок за изпълнение 124 дни. На 15.04.2014 г., т.е. в договорения срок, стрителството на обекта е било преустановено, заради промяна на инвестиционите намерения. Разрешение за тяхното реализиране е дадено на 01.08.2014 г., а на 28.08.2014 г. е открита разглежданата процедура. Оттук може да се изведе заключение, че към датата на откриване на договарянето, строителните дейности за реализирането на основния договор все още не са приключили. Предвид твърденията на възложителя и естеството на възлаганите дейности може да се приеме, че допълнителното строителство не може технически да се раздели от предмета на основния договор и е необходимо те да бъдат извършени от изпълнителя на основния договор. Стойността на разглежданото договаряне не надвишава 50 на сто от стойността на основната поръчка.
Освен изложеното, за да е налице основание за провеждането на договаряне без обявление, възлагането на допълнителното строителство трябва да е поради непредвидени обстоятелства. Съгласно дефиницията, дадена в § 1, т. 14б от Допълнителните разпоредби на ЗОП (ДРЗОП) непредвидени са обстоятелствата, които са възникнали след сключването на договора и не са резултат от действие или бездействие на страните, които не са могли да бъдат предвидени при полагане на дължимата грижа и правят невъзможно изпълнението при договораните условия. В случая от представените данни става ясно, че възлаганото стрителство е заради промяна на инвестиционните намерения на възложителя. В мотивите се твърди, че са налице непредвидени обстоятелства, но доказателства не са представени. Поради тази причина, за конкретната процедура, не може да се приеме за безспорно наличието на непредвидени обстоятелства по смисъла на цитираната разпоредба, както и че те са довели до нуждата от ново функционално решение, възникнало в процеса на строителните работи.
Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъoбрaзен. Обоснованото провеждане на договаряне без обявление в настоящия случай изисква възложителят да разполага с доказателства, че промяната на инвестиционното намерение е в следствие на възникнали непредвидени обстоятелства по смисъла § 1, т. 14б ДРЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.