След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
- необходимост от предприемане на неотложни действия;
- същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
- за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-09-195 от 26.08.2014 г. на областния управител на област Кърджали за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В мотивите към решението за откриване на процедурата се твърди, че е налице хипотезата на чл. 90, ал. 1, т .4 от ЗОП. Посочва се, че в становища, изпратени на областния управител на област Кърджали от началника на РД „Пожарна безопасност и защита на населението” – гр. Кърджали, с вх. № ОМ-04-823-9/24.07.2014 г. и от управителя на „Водоснабдяване и канализация” ООД - гр. Кърджали, с вх. № ОМ-04-823-11/11.08.2014 г., се изразява необходимост от спешно извършване на дейности за укрепване на бреговете на р. Върбица в участъците, посочени в предмета на поръчката. Пояснява се, че за всеки от трите подобекта е дадена подробна информация за реалното им състояние, придружена с предписания за преодоляване на създалата се извънредна ситуация, от която са засегнати, както се уточнява - 21 населени места, с население от 7 959 жители.
Твърди се, че в района на Помпена станция – Крилатица, община Кирково, област Кърджали, водният поток е подкопал десния вдлъбнат бряг, като е разрушил целостта и е отнесъл част от укрепващата дига; откъсната и отнесена е част от укрепващата дървесна растителност, като тенденцията е този процес да продължава. Отбелязва се, че е застрашена сигурността, целостта и функциите на санитарно-охранителната зона (СОЗ), кладенеца, дренажи и помпената станция; подкопават се и се подмиват устоите на масивен бетонов мост, който се намира в близост до обекта. Установено е, че трайно е влошен режимът на изтичане на поройните води, водещ до изравяне на бреговете и отнасяне на останалата брегоукрепваща растителност. Пояснява се, че от тази обстановка са засегнати четири населени места с общ брой население 1 649 души. По отношение на Помпена станция – Островец, се посочва, че новият водотек подравя и разрушава напречните укрепителни стени, отнася наносния материал от брега и разрушава корекционната дига пред вододайната зона на водоснабдителните системи и застрашава сигурността, целостта и функциите на СОЗ, кладенци, дренажи и помпената станция. Твърди се, че опасното състояние на обекта има отрицателно въздействие върху функционалната пригодност и дълготрайност на дренажните съоръжения и експлоатационните качества на помпената станция, при последващи поройни прииждания на реката. Пояснява се, че участъкът се намира в непосредствена близост с бетонов мост от Републиканската пътна мрежа и обезпокоително подравя устоите му, като са засегнати пет населени места с общ брой население 3 140 души.
Във връзка с третия подобект, в района на Помпена станция – Бенковски, се посочва, че водният поток опасно е подкопал и разрушил на голяма площ левия вдлъбнат бряг, като е унищожил напълно дървесно-храстовата растителност, част от санитарно-охранителната зона, като са подкопани и разрушени 100 метра от дренажа. Отбелязва се, че водовземният кладенец на помпената станция е отнесен и провален, като се подчертава, че тенденцията на подкопаване, изравяне и отнасяне на наносния материал от брега продължава. Както и за предходните подообекти, така и за този се установява, че е застрашена сигурността, целостта и функциите на СОЗ, с което е влошена и работата на помпената станция. Уточнява се, че са засегнати 12 населени места с общ брой население 3 170 души.
В заключение се обобщава, че от изложената фактичека обстановка и с оглед на очакваните интензивни есенни валежи през м. октомври, ,съществува реална опасност от нови прииждания на река Върбица и невъзможност да бъдат извършвани строително-монтажни дейности, които е необходимо да бъдат приключени възможно най-скоро, при всички случаи до настъпването на есенния дъждовен сезон. Отстоява се виждането, че следва да се предприемат спешни мерки за предотвратяване на бъдещи негативни и рискови за живота и/или здравето на населението последици и недопускане спиране на снабдяването на населението с питейно-битова вода, което според възложителя обосновава прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В поле V.2) на решението е посочено, че поканата за участие в процедурата е отправена до “Саварона“ ЕООД, гр. Кърджали.
Не са представени доказателства в подкрепа на изложените мотиви.
Изводи
Избраното правно основание е приложимо, в случай на възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, настъпила вследствие на „изключителни обстоятелства“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Допълнително условие е времето, необходимо за преодоляване на последиците да не позволява спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
Видно от изложеното в мотивите, в конкретния случай по брега на р. Върбица, в района на трите подобекта, са установени значителни поражения, сред които вдлъбнати брегове, отнесени диги, подкопаване и разрушаване на укрепваща растителност, засегнати мостови съоръжения, нарушени функции на СОЗ и др. В тази връзка, може да се приеме, че с влошаване и усложняване на обстановката предвид характера на очаквания есенен дъждовен период, може да възникне заплаха за живота и здравето на населението.
В мотивите не са посочени причините, довели до описаното състояние по брега на р. Върбица. Не са представени и доказателства. Ето защо остава неясно дали те са резултат от възникнало изключително обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП и кога е настъпило то. В тази връзка остава недоказанотвърдението, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Предвид изложеното, становище за законосъобразно прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП в разглеждания случай не може да се изрази. Изборът на процедура може да е законосъобразен, ако възложителят разполага с аргументи и доказателства, от които е видно, че критичната обстановка е била непредвидима за него, не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. че той е положил дължимата грижа, поради което не е могъл да очаква описаното в мотивите състояние на коритото на р. Върбица. В допълнение, доколкото прилаганото основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове отправянето на покана само до едно лице.
|