ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Областна администрация - област Кърджали
Адрес гр. Кърджали 6600, ул. ДЕСПОТ СЛАВ № 1 ет.4
Партиден номер в РОП 1552
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01552-2014-0003
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Обществената поръчка включва: „Укрепване на бреговете на три участъка от речното корито на река Върбица на територията на община Кирково, област Кърджали” със следните подобекти: 1. Участък от речното корито на река Върбица в района на помпена станция – Бенковски, община Кирково; 2. Участък от речното корито на река Върбица в района на помпена станция – Крилатица, община Кирково; 3. Участък от речното корито на река Върбица в района на помпена станция – Островец, община Кирково.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква:

-   необходимост от предприемане на неотложни действия;

-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);

-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-09-195 от 26.08.2014 г. на областния управител на област Кърджали за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В мотивите към решението за откриване на процедурата се твърди, че е налице хипотезата на чл. 90, ал. 1, т .4 от ЗОП. Посочва се, че в становища, изпратени на областния управител на област Кърджали от началника на РД „Пожарна безопасност и защита на населението” – гр. Кърджали, с вх. № ОМ-04-823-9/24.07.2014 г. и от управителя на „Водоснабдяване и канализация” ООД - гр. Кърджали, с вх. № ОМ-04-823-11/11.08.2014 г., се изразява необходимост от спешно извършване на дейности за укрепване на бреговете на р. Върбица в участъците, посочени в предмета на поръчката. Пояснява се, че за всеки от трите подобекта е дадена подробна информация за реалното им състояние, придружена с предписания за преодоляване на създалата се извънредна ситуация, от която са засегнати, както се уточнява - 21 населени места, с население от 7 959 жители.
Твърди се, че в района на Помпена станция – Крилатица, община Кирково, област Кърджали, водният поток е подкопал десния вдлъбнат бряг, като е разрушил целостта и е отнесъл част от укрепващата дига; откъсната и отнесена е част от укрепващата дървесна растителност, като тенденцията е този процес да продължава. Отбелязва се, че е застрашена сигурността, целостта и функциите на санитарно-охранителната зона (СОЗ), кладенеца, дренажи и помпената станция; подкопават се и се подмиват устоите на масивен бетонов мост, който се намира в близост до обекта. Установено е, че трайно е влошен режимът на изтичане на поройните води, водещ до изравяне на бреговете и отнасяне на останалата брегоукрепваща растителност. Пояснява се, че от тази обстановка са засегнати четири населени места с общ брой население 1 649 души. По отношение на Помпена станция – Островец, се посочва, че новият водотек подравя и разрушава напречните укрепителни стени, отнася наносния материал от брега и разрушава корекционната дига пред вододайната зона на водоснабдителните системи и застрашава сигурността, целостта и функциите на СОЗ, кладенци, дренажи и помпената станция. Твърди се, че опасното състояние на обекта има отрицателно въздействие върху функционалната пригодност и дълготрайност на дренажните съоръжения и експлоатационните качества на помпената станция, при последващи поройни прииждания на реката. Пояснява се, че участъкът се намира в непосредствена близост с бетонов мост от Републиканската пътна мрежа и обезпокоително подравя устоите му, като са засегнати пет населени места с общ брой население 3 140 души.
Във връзка с третия подобект, в района на Помпена станция – Бенковски, се посочва, че водният поток опасно е подкопал и разрушил на голяма площ левия вдлъбнат бряг, като е унищожил напълно дървесно-храстовата растителност, част от санитарно-охранителната зона, като са подкопани и разрушени 100 метра от дренажа. Отбелязва се, че водовземният кладенец на помпената станция е отнесен и провален, като се подчертава, че тенденцията на подкопаване, изравяне и отнасяне на наносния материал от брега продължава. Както и за предходните подообекти, така и за този се установява, че е застрашена сигурността, целостта и функциите на СОЗ, с което е влошена и работата на помпената станция. Уточнява се, че са засегнати 12 населени места с общ брой население 3 170 души.
В заключение се обобщава, че от изложената фактичека обстановка и с оглед на очакваните интензивни есенни валежи през м. октомври, ,съществува реална опасност от нови прииждания на река Върбица и невъзможност да бъдат извършвани строително-монтажни дейности, които е необходимо да бъдат приключени възможно най-скоро, при всички случаи до настъпването на есенния дъждовен сезон. Отстоява се виждането, че следва да се предприемат спешни мерки за предотвратяване на бъдещи негативни и рискови за живота и/или здравето на населението последици и недопускане спиране на снабдяването на населението с питейно-битова вода, което според възложителя обосновава прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В поле V.2) на решението е посочено, че поканата за участие в процедурата е отправена до “Саварона“ ЕООД, гр. Кърджали.
Не са представени доказателства в подкрепа на изложените мотиви.

 

Изводи

Избраното правно основание е приложимо, в случай на възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, настъпила вследствие на „изключителни обстоятелства“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Допълнително условие е времето, необходимо за преодоляване на последиците да не позволява спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.

Видно от изложеното в мотивите, в конкретния случай по брега на р. Върбица, в района на трите подобекта, са установени значителни поражения, сред които вдлъбнати брегове, отнесени диги, подкопаване и разрушаване на укрепваща растителност, засегнати мостови съоръжения, нарушени функции на СОЗ и др. В тази връзка, може да се приеме, че с влошаване и усложняване на обстановката предвид характера на очаквания есенен дъждовен период, може да възникне заплаха за живота и здравето на населението.

В мотивите не са посочени причините, довели до описаното състояние по брега на р. Върбица. Не са представени и доказателства. Ето защо остава неясно дали те са резултат от възникнало изключително обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП и кога е настъпило то. В тази връзка остава недоказанотвърдението, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

Предвид изложеното, становище за законосъобразно прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП в разглеждания случай не може да се изрази. Изборът на процедура може да е законосъобразен, ако възложителят разполага с аргументи и доказателства, от които е видно, че критичната обстановка е била непредвидима за него, не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. че той е положил дължимата грижа, поради което не е могъл да очаква описаното в мотивите състояние на коритото на р. Върбица. В допълнение, доколкото прилаганото основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове отправянето на покана само до едно лице.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.