ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Варна
Адрес Варна 9000, бул. Осми приморски полк 43
Партиден номер в РОП 81
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00081-2014-0048
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: "Доставка на хранителни продукти, напитки /алкохолни и безалкохолни/ за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“ по обособени позиции", както следва: Обособена позиция1: „Доставка на месо, месни продукти; риба и рибни продукти за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс”. Обособена позиция2: „Доставка на мляко и млечни продукти за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс”. Обособена позиция3: „Доставка на хляб, хлебни продукти и сладкарски изделия за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс” Обособена позиция4: „Доставка на бакалски стоки, яйца, плодови и зеленчукови консерви за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс’’ Обособена позиция5: „Доставка на плодове и зеленчуци за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“ Обособена позиция6: „Доставка на замразени зеленчуци и полуфабрикати за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“ Обособена позиция7: „Доставка на захарни изделия /пакетирани/, кафе и чай за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“. Обособена позиция8: „Доставка на безалкохолни напитки и бира за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“ Обособена позиция9: „Доставка на напитки с високоалкохолно съдържание и вина за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са постъпили Решение № 2894 от 18.08.2014 г. на упълномощеното за кмет на Община Варна длъжностно лице, за откриване на процедура на договаряне без обявление, покани за участие и доказателства.
В мотивите за избраното правно основание се посочва, че с Решение № 4668/21.12.2013г. на кмета на Община Варна е открита процедура за избор на изпълнители на обществена поръчка с предмет: „Доставка на хранителни продукти, напитки /алкохолни и безалкохолни/ за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“ по обособени позиции“, която е спряна на 16.01.2014 г. Допълва се, че със свое Решение № 2 62/05.03.2014 г., Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отменя решението за откриване на процедурата, във връзка с което същата е прекратена с Решение № 1081/09.04.2014 г. на кмета на Община Варна, на основание чл. 39, ал. 1, т. 6 от ЗОП. Пояснява се, че прекратената обществена поръчка е обявена повторно с Решение № 1864/06.06.2014 г. на кмета на Община Варна, като при откриването й възложителят се е съобразил изцяло с мотивите по Решение № 262/05.03.2014 г. на КЗК. Изтъква се, че с поредна жалба с вх. № ВХР-1551/30.06.2014 г. по описа на КЗК ЕТ „Саня - Атанас Атанасов” оспорва Решение № 1864/06.06.2014 г., в резултат на което с Определение № 970/16.07.2014 г. на КЗК, е наложена временна мярка „спиране на процедурата“ за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Доставка на хранителни продукти, напитки /алкохолни и безалкохолни/ за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“ по обособени позиции“. Уточнява се, че със свое Решение № 1042/29.07.2014 г. КЗК оставя без уважение жалбата на ЕТ „Саня - Атанас Атанасов” срещу Решение № 1864/06.06.2014 г. на кмета на Община Варна за откриване на процедурата и в момента на откриване на договарянето тече 14-дневният срок за обжалване Решението на КЗК пред Върховния административен съд. Подчертава се, че с настоящото решение за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП със същия предмет е породено от „възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия поради настъпване на изключителни обстоятелства, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление“. Указва се, че договорите по предходната идентична процедура са изтекли през този месец и са с изчерпани финансови средства, а с оглед спазване сроковете определени в ЗОП, възложителят е планирал своята необходимост и е обявил новата обществена поръчка в края на 2013 г. (осем месеца преди изтичане на договорите за изпълнение). По-нататък в мотивите се изтъква, че Дейност „Хранителен комплекс“ към Община Варна е организирана като дейност на бюджетна издръжка във функция „Икономически дейности и услуги“ и се състои от столово хранене, ресторантско хранене, обслужване на обекти на територията на Община Варна. Допълва се, че обществената поръчка е открита с цел функциониране на разглежданата бюджетна дейност, създадена с Решение на Общински съвет (ОбС) Варна за осигуряване на столово хранене за служителите на Община Варна и ресторантско хранене, като освен служителите на общината, хранителният комплекс обслужва и всички гости на кмета на общината, участниците в спортни, културни мероприятия и други форуми, организирани на територията на града, както и инвалиди, военни ветерани, хора с нисък социален статус, към които общинска администрация има ангажимент и което превръща дейността на комплекса във вид социална придобивка. Подчертава се, че при преустановяване на дейността на хранителния комплекс в настоящия му статут, изхранването на всички тези лица трябва да се заплаща на пазарни цени и би довело до изключително утежняване на общинския бюджет. В заключение се изразява мнение, че е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия поради настъпване на изключителни обстоятелства, които нарушават нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя и последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление.
В подкрепа на твърденията, изложени в мотивите са представени следните копия на документи:
1. Извлечение от Протокол № 19/14.12.2000 г. от заседание на ОбС Варна. В т. 637-5-2 и 637-5-3 от него е записано гласувано решение за това, че от 01.02.2001 г. ОП „Хранителен комплекс“ се организира като дейност на бюджетна издръжка „Други дейности по икономика – Хранителен комплекс“, състояща се от столово хранене, ресторантско хранене и обслужване на кафе-сладкарница при Община Варна;
2. Протокол № 21 от заседание на ОбС - Варна, проведено на 19.01.2001 г.  с дневен ред – разглеждане оспорване на кмета на Община Варна на решение на ОбС – Варна № 637-5-2/14.12.2000 г. за организиране на дейност „Други дейности по икономика – Хранителен комплекс“. От протокола става ясно, че ОбС – Варна е взел решение № 705-10, с което на основание чл. 45, ал. 2 от ЗМСМА потвърждава оспорваното решение № 637-5-2/14.12.2000 г.;
3. Заповед № 2513/13.08.2010 г., с която прекратява действието на „Правила за организацията, отчитането, разчитането и контрола в Дейност „Хранителен комплекс“, утвърдени с негова Заповед № 306/14.02.2001 г. и утвърждава „Правилник за дейността, отчитането и контрола в Дейност „Хранителен комплекс“;
4. Извлечения от Правилник за дейността, отчитането и контрола в Дейност „Хранителен комплекс“ към Община Варна от месец август 2010 г., според който Дейност „Хранителен комплекс“ е второстепен разпоредител с бюджетни кредити към Община Варна, няма правен статут на юридическо лице и не е търговец по смисъла на Търговски закон. Звеното се финансира от бюджета на Община Варна, като се организира като самостоятелна дейност на бюджетна издръжка. Осигурява столово хранене на служителите на Община Варна и нейните структури, ресторантско хранене за външни клиенти и обслужването на една кафе-сладкарница и 4 кафе-бара. От Раздел VІ Търговска дейност става ясно, че цените за служители и за външни клиенти са различни и че част от обектите са само за външни клиенти, а друга - работи със служители само в определени часове;
5. Списък на граждани и служители, имащи право да ползват ресторант Варна на столови цени с разрешение на общинската администрация;
6. Списъци с конкретните храни и напитки по отделните обособени позиции.
В поле V.2) на решението за откриване на разглежданото договаряне са посочени лицата, до които са отправени покани за участие - “Грийн Марк” ООД; “Месарите” ООД и “Варна Оборот” ЕООД. Това се потвърждава и от приложената към преписката покана за участие.
Извършена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) потвърди изнесената в мотивите на възложителя информация относно открита на 21.12.2013 г. „открита“ процедура с предмет „Доставка на хранителни продукти, напитки /алкохолни и безалкохолни/ за нуждите на Дейност „Хранителен комплекс“ по обособени позиции“. Същата е вписана в РОП с уникален № 00081-2013-0081 и прекратена с Решение № 1081/09.04.2014 г., на основание чл. 39, ал. 1, т. 6 от ЗОП. С Решение № 1964/06.06.2014 г. Община Варна е открила процедура със същия предмет, вписана в РОП с уникален № 00081-2014-0025, с публикувана информация на 01.07.2014 г. за хода на процедурата при производство по обжалване.
 
Изводи
Приложимостта на разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е обвързана с възникването на изключителни обстоятелства, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление. Съгласно дефиницията на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, това са обстоятелства, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което застрашава живота и здравето на хората или околната среда или могат съществено да затруднят или нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. Визираните обстоятелства в никакъв случай не трябва да произтичат от действия или бездействия на самия възложител. Те трябва да се проявят обективно и извън неговата воля, т.е. той да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предвиди или осуети настъпването им.
Видно от изложената фактическа обстановка, в разглеждания случай с договарянето се цели обезпечаване дейността на Дейност „Хранителен комплекс“ към Община Варна, тъй като сключените договори за доставка продукти са изтекли, а процедурата за възлагането на нови не е приключила. Според възложителя, създалата се ситуация се дължи на прекратяването на проведена открита процедура и невъзможността новата открита процедура да завърши преди изтичането на предходните договори. Направените проверки в РОП доказват, че възложителят е открил „открита“ процедура осем месеца преди възникването на нуждата, т.е. правилно е планирал действията си по стартиране на възлагането. Посочената процедура обаче не е завършила с избор на изпълнител, тъй като с решение на КЗК е отменено решението за нейното откриване. Това дава основание за извод, че КЗК е установила пропуски, допуснати от възложителя. Заедно с това, втората „открита“ процедура е открита два месеца след прекратяване на първата. С оглед на посоченото не може да се приеме, че възложителят няма вина за забавянето на избора на изпълнител и настъпването на извънредната ситуация.
Неизяснен аспект остават и последиците, които възложителят цели да преодолее с провеждането на разглежданото договаряне без обявление. Функционирането на Дейността „Хранителен комплекс“ произтича от Решение № 637-5-2/14.12.2000 г. на ОбС – Варна, взето на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА. Преустановяването или временното й прекъсване обаче не може да се определи като обстоятелство, което застрашава човешкото здрава или живот или нарушава нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. Видно от приложения Правилник, Дейноста „Хранителен комплекс“ осигурява столово хранене на служителите на общината, но по-голямата част от дейността й е насочена към ресторантско хранене за външни клиенти и обслужването на кафе-сладкарница и кафе-барове. Посоченото е основание да се счита, че възлаганите доставки целят да обезпечат търговската дейност на звеното. В подкрепа на подобен извод са и доставяните стоки, сред които има няколко вида алкохол и стоки на лукса.
С оглед на изложеното, не може да се изрази становище за обосновано провеждане на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.