ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" към Министерство на правосъдието
Адрес София 1309, бул. "Ген. Столетов" № 21
Партиден номер в РОП 2030
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02030-2014-0022
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: „Доставка на хранителни продукти за нуждите на териториалните служби на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № Л-7105 от 11.07.2014 г. на главен комисар Росен Желязков -главен директор на Главна дирекция (ГД) „Изпълнение на наказанията“ към Министерство на правосъдието за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избора на процедура възложителят посочва, че след прекратяване на обществена поръчка с предмет: „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на териториалните служби на ГД „Изпълнение на наказанията”, дирекцията е останала на практика без доставчик на хранителни продукти. Изтъква, че част от сключените договори за доставка на хранителни продукти са със срок до 19.07.2014г. и предвид обстоятелството, че същите са сключени по реда на ЗОП, немогат да се анексират, с цел удължаване н срокове. Твърди, че ГД „Изпълнение на наказанията” има ангажимент ежедневно да доставя хранителни продукти към 12 затвора с 2 затворнически общежития и 1 поправителен дом за непълнолетни момчета. Отбелязва, че невъзможността за извършване на тези доставки противоречи на основни принципи на законността и хуманизма. Подчертава, че съгласно чл. 84, ал.2, т. 1 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС), лишените от вобода имат право на безплатна храна, достатъчна по химически и калориен състав. Изтъква, че непрекратяването на предходната обществена поръчка с предмет „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на териториалните служби на Главна Дирекция „Изпълнение на наказанията” би довело до нарушаване на основни принципи на ЗОП за равнопоставеност и недопускане на дискриминация. Твърди, че обявяването на нова открита процедура по ЗОП е обвързано със срокове, до чието изтичане ГД „Изпълнение на наказанията” реално остава без доставчик на хранителни продукти за нуждите на лишените от свобода. Заключава, че при така създалата се ситуация, намира за налични всички предпоставки за предприемане на неотложни действия, поради настъпване на обстоятелства, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за обявяване на конкурентна процедура по ЗОП. Обобщава, че предвид гореизложеното може да се позове на чл. 90, ал.1, т.4 от ЗОП, като възложи настоящата поръчка по реда на договаряне без обявление. Твърди, че има основание обстоятелствата да се тълкуват като такива, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората съгласно определението на „изключителни обстоятелства“, дадено в  §1, т. 8 отДР на ЗОП. Посочва, че невъзлагането на процедурата възможно най-скоро, съществено ще затрудни или наруши нормалното изпълнение на нормативно регламентирани дейности на възложителя да осигури безплатна храна на лишените от свобода. Изтъква, че нарушаването на правата на лишените от свобода по чл. 84, ал.2, т.1 от ЗИНЗС е „изключително обстоятелство”,тъй като е обективна предпоставка за възникване на опасност за човешкотоз драве съгласно §1, т. 8 от ДР на ЗОП.
В подкрепа на изложените мотиви възложителят е представил следните доказателства:
1. Писмо, рег. № 8192/11.07.2014 г. на главен комисар Росен Желязков - главен директор на ГД „Изпълнение на наказанията“ до изпълнителния директор на АОП относно необходимостта от възлагане на обществена поръчка по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. В писмото се посочва, че възложителят с Решение № Л-6151 от 13.06.2014 г. е открил „открита“ по вид процедура по ЗОП, с предмет: „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на териториалните служби на ГД ,,Изпълнение на наказанията“. Изтъква се, че след постъпила жалба в КЗК от участник в процедурата е взето решение за прекратяване на процедурата, предвид обстоятелството, че със зададената методика за оценка на офертите, възложителят е нарушил разпоредбите на чл. 2, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗОП, визиращи публичност, прозрачност, свободна и лоялна конкуренция.
От направена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се установи, че информация за цитираната процедура се съдържа под уникален номер 02030-2014-0010. Констатира се, че процедурата е прекратена с Решение № Л-6751 от 03.07.2014 г. на възложителя, на основание чл. 39, ал. 1, т. 6 от ЗОП, тъй като в документацията са допуснати пропуски, които не могат да бъдат отстранени без това да промени условията, при които е обявена поръчката.
2. Пълно описание на обекта на поръчката. В раздел I. на документа се съдържа информация за прогнозните количества на поръчката по артикули в отделно обособени групи храни, а в раздел II., т. 1  е посочено, че срокът за изпълнение на поръчката е до 31.12.2014 г., като за началните дати на договорите за изпълнение на доставките на хранителни продукти по обособени позиции за нуждите на териториалните поделения на ГД ,,Изпълнение на наказанията“ се считат датите, посочени в Приложение № 1 към настоящото описание. Отбелязано е, че доставките се извършват периодично на базаписмени заявки.
Към документа са приложени: приложение № 1 за началните дати на изпълнение на доставките на хранителни продукти за нуждите на териториалните служби по обособени позиции; приложение № 2 спецификация на хранителните продукти за нуждите на ГД „Изпълнение на наказанията“ по териториални служби до 31.12.2014 г.; приложение № 3 на териториалните служби, до които трябва да се доставят договорените количества хранителни стоки; приложение № 4 справка за приключване на договорите за доставка на хляб и хлебни изделия по териториални служби; техническо задание; документация за участие в процедурата; справка, изх. № 1377/02.07.2014 г. от „Система за агропазарна информация“ ЕООД(САПИ)за осреднени цени на едро с ДДС на хранителни продукти за първо и екстра качество за страната към 30.06.2014 г.
В т. II. на приложената покана е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е в размер на 1 549 465,28 лв., а в раздел III е записан срок за изпълнение на поръчката: до 31.12.2014 г. или до сключване на договор с изпълнител, избран с открита процедура, считано от датата на подписването му от двете страни.
Видно от поле V.2) на решението и приложената покана, същата е изпратена до ДЗЗД „ЧЕХ ГРУП“.
 
Изводи
Прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП се допуска в случаите, когато за възложителя е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, в резултат на настъпили „изключителни обстоятелства“по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, за преодоляване на последиците от които не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
От изложената фактическа обстановка, представените доказателства и направената справка в РОП е видно, че конкретното възлагане се аргументира с липсата на доставчик на хранителни продукти, в резултат на което възложителят не може да осигури безплатна храна на лишените от свобода, право произтичащо от чл. 84, ал. 2, т. 1 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража. В тази връзка, за основателни се приемат аргументите, че непредприемането на неотложни действия по осигуряване непрекъсваемост на доставките на хранителни продукти би застрашило живота и здравето на лишените от свобода лица и би довело до неизпълнение на нормативно регламентирани дейности. От наличната информация обаче е трудно да се приеме, че описаната обстановка е резултат отнастъпването на „изключително обстоятелство“. Според дефиницията на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, обстоятелството следва да е непредвидимо за възложителя. Това предполага възникването му да не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. той да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предвиди настъпването му. Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП не трябва да е аргументирано с обстоятелство, възникнало по вина на възложителя.
В конкретния случай възложителят е прекратил предходната „открита“ процедура по ЗОП, със същия предмет, на основание чл. 39 ал. 1, т. 6 от ЗОП. Посоченото правно основание е приложимо,когато са установени нарушения при откриването и провеждането на процедурата, които не могат да бъдат отстранени без да се променят условията, при които тя е обявена. Пропуските в документацията, довели до прекратяването, обаче са допуснати от възложителя. Заедно с това, от публикуваната в РОП информация за прекратената „открита“ процедура се установява, че същата е открита с решение на възложителя от 13.06.2014 г., а срокът на част от действащите договори за доставка на хранителни продукти изтича на 19.07.2014г., както се твърди в мотивите. Практически, между двете дати има малко повече от месец - време, което се счита за недостатъчно за провеждането на „открита“ процедура. Това дава основание за заключение, че възложителят не е планирал разумен срок за провеждане на „откритата“ процедура и че дори без прекратяването й той не е могъл да осигури непрекъсваемост на необходимите му доставки.
С оглед на изложеното считаме, че изборът на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и представените доказателства са недостатъчни да обосноват, че при полагането на дължимата грижа възложителят не е могъл да предвиди непрекъсваемостта на доставките на хранителни продукти, както и да планира разумен срок за провеждане на конкурентна процедура по ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.