ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Съвместно командване на силите /СКС/
Адрес София 1606, бул. "Ген. Тотлебен" № 34
Партиден номер в РОП 2827
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02827-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет:  Реконструкция и доизграждане на войскови район 1144” в град Враца.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;                   
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 120-4821 от 08.07.2014 г. на командващия на СКС за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че на основание чл. 125. (2) от Закона за енергетиката (ЗЕ), топлоснабдяването се осъществява чрез обекти и съоръжения за производство, пренос, доставка и разпределение, свързани в топлоснабдителна система. Допълва се, че за град Враца тези дейности се извършват от Еднолично акционерно дружество “Топлофикация – Враца”. Уточнява се, че съгласно чл. 126. (1), чл. 130. (1) и чл. 133. (1) производството и снабдяването с топлинна енергия, присъединяването към топлопреносната мрежа се извършва от енергийно предприятие, получило съответната лицензия. Твърди се ,че “Топлофикация – Враца” ЕАД притежава лицензия Л-025-02/15.11.2000 г. за осъществяване на дейността производство на топлинна енергия и лицензия Л-026-05/15.11.2000 г. за осъществяване на дейността пренос на топлинна енергия за територията на община Враца. Прави се разяснение, че въз основа на тези лицензии дружеството е придобило изключителни права да извършва пренос на топлинна енергия за нуждите на войскови район 1144 - Враца. В края на мотивите възложителят изразява мнение, че възлагането на обществената поръчка на друго лице, би довело до нарушаване на изключителните права, придобити по силата на закон или на административен акт. Във връзка с това се прави заключение, че е налице основание за възлагане на обществена поръчка чрез процедура на договаряне без обявление по смисъла на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура е записано, че поканата за участие в процедурата на договаряне се изпраща до “Топлофикация – Враца” ЕАД.
Доказателства по преписката не са представени.
 
Изводи
Видно от предмета на обществената поръчка, с нея се възлага “Реконструкция и доизграждане на войскови район 1144 в град Враца” (поле ІV.1) на решението за откриване. Използваната формулировка предполага, че поръчката е с обект “строителство”, а не “доставка”, както е отбелязано в поле IV) на решението за откриване. Заедно с това, изложените от възложителя мотиви не обосновават прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП при възлагането на посочения предмет. В тях са цитирани лицензии, които касаят производство и пренос на топлинна енергия, без да е пояснено каква е връзката им с реконструкцията и доизграждането.
Предвид изложеното, от наличната информация не става ясно какво се възлага в случая и защо за сключването на договора се прилага чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП. Във връзка с това изборът на процедура се счита за незаконосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.