ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование "Пазари Възраждане" ЕАД
Адрес гр. София 1202, бул. Сливница № 168 А
Партиден номер в РОП 1953
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01953-2014-0003
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: обект "Реконструкция на пазар "Димитър Петков"- бул. "Тодор Александров" до ул. "Цар Симеон" по продължението на бул. "Димитър Петков" - УПИ I и УПИ II от кв. 171а, и УПИ I от кв. 165а, УПИ I от кв. 166в, м. "Западно направление",
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило решение с № 17 от 15.04.2014 г. на изп. директор на „Пазари Възраждане“ ЕАД за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП, покана за участие в нея и доказателства, свързани с нейния избор.
В мотивите на решението се посочва, че въз основа на договор за строителни дейности N2 381 от 10.04.2013 г., за обект „Реконструкция на пазар „Димитър Петков“- бул. „Тодор Александров“ до ул. „Цар Симеон“ по продължението на бул. „Димитър Петков“ - УПИ I и УПИ II от кв. 171а, и УПИ I от кв. 165а, УПИ I от кв. 166в, м. „Западно направление“, сключен със „Стройкомерс“ ЕООД, се извършва реконструкция на пазар „Димитър Петков“ в гр. София. Уточнява се, че първоначално предвиденото строителство е обхващало изграждането на следните обекти: търговски павилион, покрит пазар с модулни маси, павилиони за цветя, кафе-сладкарница, администрация, павилиони за цветя – блок „А“, павилиони за цветя – блок „Б“.
Възложителят твърди, че впоследствие се установява, че към момента на проектиране на строежа са подадени некоректни изходни данни от дружествата „Топлофикация“ ЕАД и от „Софийска вода“ АД относно наличието на подземна инфраструктура – водопроводи и топлопроводи, които са част от канализационната мрежа на гр. София, попадащи в териториалния обхват на строителството на визирания обект. Сочи, че именно тези обстоятелства са наложили промяна в инвестиционните намерения на възложителя, респ. изменение на първоначално изготвените проекти. Във връзка с това уточнява, че се налага изпълнението на допълнителни строително-монтажни работи (СМР).
С оглед на изложеното, възложителят твърди, че вече са изготвени изменени проекти в съответствие с действителната фактическа обстановка относно наличието, броя и точното местонахождение на водопроводи и топлопроводи от канализационната мрежа, като същите са съгласувани и одобрени от компетентните административни органи.
Възложителят посочва, че допълнителните СМР се изразяват в следното:
- на мястото на първоначално предвидената административна сграда се обособяват магазини, съставляващи 7 броя павилиони;
- налага се полагане на хидроизолация и обшивка с OSB под еталбонда по фасадите и покривите;
- налага се демонтаж на предстенна обшивка от гипсо-картон на конструкция при задната част на търговските обекти;
- предвижда се козирките да се изпълнят от покривен термонавел и обшивка с еталбон;
- за обект „Покрит пазар с модулни маси“ се налага да се изпълни ограждение от перфорирана ламарина за затваряне странично на пазара;
- за оформяне на помещение за отпадъци се предвижда стените да се изградят от стенен пенополиуретанов термопанел.
Възложителят посочва, че след извършен анализ на необходимите разходи за изпълнение и окончателно довършване на СМР по втори етап от реконструкцията на пазар „Димитър Петков“, а именно допълнителните СМР, е изготвена количествено-стойностна сметка (КСС). Пояснява, че изпълнението на строителството съобразно одобрените проекти възлиза на 171 481. 41 лв., без ДДС.
В заключение отбелязва, че според него кумулативно са изпълнени условията по чл. 90, ал. 1, т. 3 и т. 8, буква „а“ и „б“ от ЗОП, а именно възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собстветност, както и че поради непредвидени обстоятелства е необходимо възлагането на допълнително строителство на същия изпълнител.
В поле V.2) на решението е записано, че покана ще бъде изпратена до „Стройкомерс“ ЕООД, което се потвърждава и от приложената покана за участие в процедурата.
В поле V.3) на същото решение е посочен уникалният номер в РОП на предходната „открита“ процедура – 01953-2012-0004, както и решение № 4 от 28.12.2012 г., с което същата е открита. Посочена е и общата стойност на допълнителните СМР - 171 481.41 лв., без ДДС.
В подкрепа на изложените в решението мотиви се прилагат следните документи:
1/ Констативен протокол от 26.03.2014 г. на комисия, съставена от представител на възложителя, представител на инвестиционен контрол и строителен надзор, представител на строителя и представител на проектанта на обекта. Комисията установява, че във връзка с промяна в инвестиционните намерения на възложителя се налага преработка на проекта и изпълнението на допълнителни видове СМР;
2/ КСС за обект „Реконструкция на пазар „Димитър Петков“- бул. „Тодор Александров“ до ул. „Цар Симеон“ по продължението на бул. „Димитър Петков“, разчетите по която възлизат на обща стойност 171 481.41 лв., без ДДС (или 205 777.69 лв. с ДДС).   
Проверка в РОП установи, че под уникален номер 01953-2012-0004 е вписана информация за предходна „открита“ процедура, с предмет „Реализацията на инвестиционен проект „Реконструкция на пазар „Димитър Петков” – бул. „Тодор Александров” до ул. „Цар Симеон” по продължението на бул. „Димитър Петков” –УПИ I и УПИ ІІ от кв.171а, и УПИ I от кв.165а, УПИ I от кв.166в м.”Западно направление”, Район „Възраждане”, гр. София“. Според наличната в РОП информация, тя е завършила с възлагане на договор и избор на „Стройкомерс“ ЕООД за изпълнител. Договорът е на стойност 127 187.50 лв. с ДДС, което е видно от поле ІІ.2.1) на Обявление за възложена поръчка. Информация за изпълнен или приключил договор не бе открита. Прогнозният срок на изпълнение на поръчката, посочен в обявлението за откриване на процедурата, е 4 месеца. Съгласно обявлението за възложена поръчка (поле IV.2.1) той е бил и критерий за оценка при избора на изпълнител.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка, според възложителя в разглеждания случай са налице основанията както по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП, така и по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП. Първото от посочените правни основания предполага за изпълнителя да са налице авторски или други права на интелектуална собственост, или изключителни права, придобити по силата на закон или административен акт. Такова твърдение се съдържа в мотивите, но аргументи и документи в негова подкрепа не са представени.
Относно чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП следва да се отбележи, че законосъобразното му прилагане изисква кумулативно да са изпълнени условията, изброени в т. 1 на настоящото становище. Видно от мотивите на възложителя и направената проверка в РОП, в случая е налице предходен договор за строителство, сключен между възложителя и поканеното в договарянето лице. Той е възложен след провеждане на „открита“ процедура. Копие от договора обаче не е представено. Не е приложен и друг документ, от който да видно на какъв етап е изпълнението на договора. Към момента на откриване на разглежданото договаряне, в РОП не е вписана информация относно реализацията му, поради което остава неясно дали той е в процес на изпълнение.  
Относно изискването за непредвидени обстоятелства, които да налагат възлагането на допълнителното строителство, следва да се отбележи, че като такива възложителят определя „некоректни изходни данни, подадени от „Топлофикация“ ЕАД и „Софийска вода“ АД“, във връзка с които се е наложила промяна в изготвените проекти. Визираните обстоятелства принципно могат да се приемат като причина за настъпването на „непредвидени обстоятелства“ по смисала на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП. Доказателства за тях обаче на са представени, а от посочените в решението допълнителни СМР не може да се изведе заключение, че възлагането им произтича от неточно подадена информация за наличието на подземна инфраструктура - водопроводи и/или топлопроводи.
От предоставената като доказателство КСС, както и посоченото в решението за откриване на процедурата се установява, че допълнителните СМР са на стойност 171 481.41 лв., без ДДС. В тази връзка и предвид обстоятелството, че спроред РОП стойността на възложения договор е 127 187.50 лв. с ДДС, то не е изпълнено изискването на чл. 90, ал. 1, т. 8, буква „б“ от ЗОП, съгласно което общата стойност на поръчките, с които се възлага допълнителното строителство не трябва да надвишава 50 на сто от стойността на основния договор.
Предвид изложеното, положително становище за законосъобразност не може да се изрази.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.