ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Джебел
Адрес Джебел 6850, ул. Еделвайс 19
Партиден номер в РОП 417
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00417-2014-0008
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Водоснабдяване на махали на с. Папрат и с. Мишевско, общ. Джебел.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 405 от 10.04.2014 г. на кмета на община Джебел, с което се открива процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП и покана за участие в нея.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че при изпълнение на договор от 15.06.2009 г. за възлагане на строителство на обект: Водоснабдяване на махали на с. Папрат и с. Мишевско, е възникнала необходимостта от възлагане на допълнителни СМР, които технически не могат да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя. Допълва се, че общата стойност на поръчката, с които се възлага допълнителното строителство, не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка .
В подкрепа на твърденията, изложени в мотивите, не са представени относими доказателства, обосноваващи избора на правно основание. В уведомителното писмо до АОП е записано, че прикачените файлове изпратени по електронна поща съдържат: Решение за откриване на процедурата, покана за участие и договор за възлагане на строителството. При преглед на изпратените по електронен път от община Джебел файлове  – вх. рег. № Е-31-00-022199 от 11.04.2014 г. се откриват следните документи: Решение за откриване на процедура на договаряне без обявление, вписана в РОП под № 00417-2014-0008; Информация за предварителен контрол – Приложение № 3; Покана за участие в процедурата – изх. № А94-00-604/10.04.2014 г. и уведомително писмо до АОП – изх. № А94-00-604/10.04.2014 г.                                     
В поле V.2) на решението за откриване на разглежданото договаряне е записано, че поканата за участие в процедурата се изпраща до “Кевранстрой” ООД, гр. Джебел, което се потвърждава и от представената покана.
В поле V.3) на същия документ е посочено, че процедурата е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, публикувана в РОП под уникален № 00417-2008-0016, както и че допълнителното строителство е на стойност 208 991 лв. без ДДС.
След извършена проверка в РОП се потвърди изнесената от възложителя информация относно предходна процедура с предмет: “Водоснабдяване на махали на с. Папрат и с. Мишевско”. От публикуваната “Информация за сключен договор” е видно, че в резултат на проведен “открит конкурс” е сключен договор № 1 от 15.06.2009 г. с “Кевранстрой” ООД, на стойност 996 489 с ДДС и срок на изпълнение – 6 месеца. Няма последваща информация за изпълнението му.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка е видно, че между възложителя и поканеното лице има предходен договор за строителство. Той е сключен на 15.06.2009 г. след проведен „открит конкурс“ по Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /отм./. Срокът му за реализация е 6 месеца, но доколкото 5 години след сключването липсва информация за изпълнението му, остава неизяснено дали все още е действащ.
Според изложените мотиви, при изпълнението на договора между община Джебел и „Кевранстрой“ ООД е възникнала необходимост от възлагане на допълнителни СМР, които технически не могат да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя. Условиe за законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП е допълнително възлаганите дейности по СМР на същия изпълнител да са вследствие на непредвидени обстоятелства. Съгласно § 1, т. 14б от Допълнителните разпоредби на ЗОП непредвидени са обстоятелствата, възникнали след сключването на договора, независимо от волята на страните, които не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В случая възложителят не е посочил обстоятелствата, от които произтича извършването на допълнителни СМР и не е представил доказателства за тях. В тази връзка не може да се направи заключение, че са налице обстоятелства, непредвидени по смисъла на легалната дефиниция в ЗОП. Остава неясно защо нуждите не са могли да бъдат установени и възложени на по-ранен етап – в основната поръчка.
Избраното правно основание изисква възложителят да докаже, че допълнителното строителство не може технически и икономически да се раздели от предмета на основния договор или въпреки, че дейностите могат да се разделят, да са съществено необходими за изпълнението на поръчката. В мотивите се съдържат такива твърдения, но те не са подкрепени с аргументи и доказателства.
Изпълнено е условието по чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „б” ЗОП, стойността на допълнителното строителство да не надвишава с повече от 50% стойността на основния договор. Основният договор е 996 489 лв., а възлаганото допълнително строителство е 208 991 лв. Това обаче не е достатъчно, за да се изрази становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.