Версия за печат

00092-2019-0012

BG-Смолян:

Решение за откриване на процедура


Професионална област, в която попада предметът на обществената поръчка

59. Екология


Решение номер 20 от дата 19.12.2019 г. 

І: Възложител

Публичен

I.1) Наименование и адрес
Национален идентификационен No (ЕИК): 000615118

BG424, Кмет на община Смолян, бул. България № 12, За: Милена Хаджиева - ст. юрисконсулт в дирекция ПНО в община Смолян, България 4700, Смолян, Тел.: 0301 67610, E-mail: obshtina_smolyan@abv.bg, Факс: 0301 62426

Интернет адрес/и:

Основен адрес (URL): www.smolyan.bg.

Адрес на профила на купувача (URL): http://www.smolyan.bg/bg/menu/content/2933.

I.2) Вид на възложителя

Регионален или местен орган

I.3) Основна дейност

Обществени услуги


ІI: Откриване

Откривам процедура

за възлагане на обществена поръчка


Поръчката е в областите отбрана и сигурност:

НЕ

ІI.1) Вид на процедурата

Договаряне без предварително обявление


IІI: Правно основание

Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП

IV: Поръчка

IV.1) Наименование

„СМЕТОСЪБИРАНЕ, СМЕТОИЗВОЗВАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ЧИСТОТА НА ТЕРИТОРИИТЕ ЗА ОБЩЕСТВЕНО ПОЛЗВАНЕ В ОБЩИНА СМОЛЯН“.

IV.2) Обект на поръчката
Услуги
ІV.3) Описание на предмета на поръчката

Предмет на настоящата обществена поръчка е „УСЛУГА” по смисъла на чл.3, ал.1, т.3 от ЗОП с наименование: „СМЕТОСЪБИРАНЕ, СМЕТОИЗВОЗВАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ЧИСТОТА НА ТЕРИТОРИИТЕ ЗА ОБЩЕСТВЕНО ПОЛЗВАНЕ В ОБЩИНА СМОЛЯН“. Предметът на обществената поръчка включва изпълнение на услуги в следните направления: • Сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци до регионално депо в „Теклен дол“, община Смолян; • Поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Организираното сметосъбиране и сметоизвозване и поддържането на чистотата се осъществява в населените места и териториални образувания на територията на община Смолян. Дейностите в направленията по изпълнение на поръчката са определени, както следва: • Сметосъбиране на твърди битови отпадъци; • Сметоизвозване на твърди битови отпадъци; • Събиране и извозване със самосвали (товарни автомобили) на градински отпадъци, сгурия от отопление през зимния сезон и други отпадъци; • Поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване чрез метене; • Поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване чрез миене; • Уборка; • Почистване на сняг от тротоари, пешеходни пространства, стълбища и други зони за обществено ползване; • Почистване на улични оттоци; • Почистване на нерегламентирани замърсявания; • Почистване на улични платна от нанос и кал. Индикативни количества по видове дейности за период от 12 /словом: дванадесет/ месеца: Сметосъбиране на твърди битови отпадъци: 12 000 тона; Сметоизвозване на твърди битови отпадъци: 12 000 тона; Събиране и извозване със самосвали (товарни автомобили) на градински отпадъци, сгурия от отопление през зимния сезон и други отпадъци: 2 500 тона; Поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване чрез метене: 10 000 дка; Поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване чрез миене: 240 000 м2; Уборка: 10 000 дка; Почистване на сняг от тротоари, пешеходни пространства, стълбища и други зони за обществено ползване: 140 дка; Почистване на улични оттоци: 500 бр.; Почистване на нерегламентирани замърсявания: 500 м3; Почистване на уличните платна от нанос и кал: 50 000 м2.

ІV.4) Обществената поръчка съдържа изисквания, свързани с опазване на околната среда

ДА

Критериите, свързани с опазване на околната среда присъстват в: (бр.)
Техническата спецификация:

1

Изискванията при изпълнение на договора (клаузи в проекта на общи договорни условия:

1

IV.5) Информация относно средства от Европейския съюз
Обществената поръчка е във връзка с проект и/или програма, финансиран/а със средства от ервопейските фондове и програми

НЕ

IV.6) Разделяне на обособени позиции
Настоящата поръчка е разделена на обособени позиции

НЕ

Мотиви за невъзможността за разделяне на поръчката на обособени позиции

Обществената поръчка не е разделена на обособени позиции. Разделянето на обособени позиции е нецелесъобразно и би довело до затруднения за възложителя и за постигане на желания краен резултат. Предмет на обществената поръчка е изпълнение на дейности по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци до регионално депо в „Теклен дол“, община Смолян, както и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, които по своята същност и обем позволяват изпълнението им от един изпълнител и е икономически неоправдано разделянето й на обособени позиции. Осъществяването на услугите от един икономически оператор би имало за последствие постигнати по-изгодни икономически условия и създава улеснения както за възлагането, така и за отчитането и приемането на услугите. При възлагане на обществената поръчка на един изпълнител ще се постигне максимална сигурност, бързина на изпълнението, което от своя страна, няма до доведе до нарушаване принципа на равнопоставеност, свободна конкуренция, публичност, прозрачност и недопускане на дискриминация. Отделно от изложеното за възложителя е налице невъзможност да раздели обществената поръчка на обособени позиции, тъй като отделните дейности са обусловени една от друга – например не би могло сметосъбирането да се отдели от сметоизвозването, като е налице взаимна свързаност и обусловеност и по отношение на други дейности в обхвата на изпълнението (основен съществен елемент за възлагането на услугата по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци на територията на Община Смолян в един договор е, че предвидените за изпълнение дейности са систематично, икономически и технически неделими). Към изложеното следва да се отчете и обстоятелството, че изпълнението на услугата изисква определен технологичен цикъл, който от своя страна също не позволява разделянето на обособени позиции. С възлагането на обществената поръчка в цялост ще се даде възможност бъдещият изпълнител максимално да съобрази организацията на работния процес, технологичната последователност, както и да осигури технически капацитет и ресурс, необходими за изпълнение на услугата, в съответствие с изискванията на Възложителя, което ще допринесе за повишаване на качеството. Предвид горните съображения и с оглед основната цел на закона за постигане на ефективност при разходване на публичните средства, в случая се приема, че разделянето на обществената поръчка на обособени позиции не е целесъобразно, като така обоснованите аргументи, безусловно сочат, че обществената поръчка следва да бъде осъществена от един изпълнител.

IV.7) Прогнозна стойност на поръчката
Стойност, без да се включва ДДС: 2420900 BGN
IV.8) Предметът на поръчката се възлага с няколко отделни процедури

НЕ


V: Мотиви

V.1) Мотиви за избора на процедура

При проведени процедури по ЗОП между община Смолян и „КЛИНЪР“ ООД (предишно наименование „ТИТАН – КЛИНЪР“ ООД) са подписани следните договори: на 30.08.2006г. - договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Извършване на зимно поддържане и снегопочистване на град Смолян; поддържане на паркове, зелени площи и озеленяване; сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в община Смолян“; на 01.03.2007г. - договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Сметосъбиране, сметоизвозване, зимно поддържане и снегопочистване, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в курортен комплекс “Пампорово” и новообразуващите се курортни ядра; ликвидиране на микросметища; запръстяване и залесяване (рекултивация); почистване на канавки, регули на уличното платно и тротоара; почистване на подмостови пространства; почистване на затлачвания на реки и дерета; изграждане на торища; поставяне на предпазни съоръжения на тревни площи; поддържане и ремонт на площадки и джобове за съдове за битови отпадъци; поддържане и ремонт на навеси и ограждения за съдове за битови отпадъци; почистване и ремонт на отводнителни шахти; почистване на терени и извозване на строителни и битови отпадъци от замърсени територии извън границите на организираното сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане на постоянни и временни депа за строителни отпадъци и или земни маси на територията на община Смолян”. До 01.10.2021 г. по тези договори е следвало да се осъществяват дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в община Смолян, предмет на настоящата поръчка. На 13.12.2019г. обаче в деловодството на община Смолян е получено писмо, в което „КЛИНЪР“ ООД ме уведомява, че от 01.01.2020г., поради липса на собствен капацитет и възможности за спазване на договорените условия, ще преустанови изпълнението на задълженията си по подписаните договори за обществени поръчки, по които се осъществяват дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в община Смолян, и което би представлявало основание за прекратяването на договорите по вина на изпълнителя. С цел прекратяване на съществуващи и избягване възникването на бъдещи спорове, които могат да блокират изпълнението на нормативно установените задължения на местната власт по управление на отпадъците и околната среда, община Смолян незабавно предприе действия, които да й дадат възможност да не бъде допуснато преустановяване на дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване, като с договори за спогодба от 16.12.2019г. считано от 01.01.2020г. по вина на изпълнителя бяха прекратени горепосочените договори с „КЛИНЪР“ ООД (след която дата от изпълнителя им е обективирано категоричното намерение за прекратяване на изпълнението им), като в резултат на виновното поведение на изпълнителя се задържат и усвояват внесените парични гаранции. Община Смолян към настоящия момент няма готовност самостоятелно от свое име и за своя сметка със собствени ресурси да започне да осъществява дейностите по настоящата обществена поръчка. Също така подготовката на документация, организирането и провеждането на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне дори и при съкратените срокове съгласно ЗОП и ППЗОП е дълъг и сложен процес, като сключването на договор по такава процедура е невъзможно да бъде осъществено при никакви обстоятелства до 01.01.2020г.. Следователно община Смолян е изправена пред ситуация, в която по независещи и непредизвикани от нея причини следва в срок до 01.01.2020 г. да възложи на нов изпълнител осъществяването на дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в община Смолян, поради прекратяването на изпълнението им след тази дата от досегашния изпълнител. Продължава в Раздел VII.1 от настоящото решение.

V.2) Лица, до които се изпраща поканата за участие в процедура по договаряне без предварително обявление, договаряне без предварителна покана за участие, договаряне без публикуване на обявление за поръчка, пряко договаряне

„ЕКО - ТИТАН ГРУП“ АД (ЕИК: 200145389) адрес: гр. Смолян 4700, ул. П. Р. Славейков № 2А; електронна поща: firmi@dir.bg

V.3) Настоящата процедура е свързана с предходна процедура за възлагане на обществена поръчка или конкурс за проект, която е
Публикувано в регистъра на обществените поръчки под уникален №: --

VI: Одобрявам

поканата за участие
документацията

VII: Допълнителна информация

VII.1) Допълнителна информация

Общината е изправена пред необходимостта от предприемане на неотложни действия, поради настъпване на изключителни обстоятелства, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита или ограничена процедура, или състезателна процедура с договаряне. Налице са изключителни обстоятелства по смисъла на т.17 от §2 на ДР към ЗОП: същите представляват непредвидими за възложителя събития, които увреждат и непосредствено застрашават в дългосрочен план живота и здравето на хората и околната среда, като са свързани със съществено затруднение на нормалното изпълнение на нормативно установената дейност на възложителя. Единствената правна възможност е съгласно разпоредбата на чл.79, ал.1, т.4 от ЗОП – възлагане на обществена поръчка чрез процедура на договаряне без предварително обявление. Обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, също така не се дължат по никакъв начин на възложителя, тъй като прекратяването на действащите договори за обществени поръчки е по вина на изпълнителя и в резултат на поведението на изпълнителя, който поради липсата на собствен капацитет и възможности за спазване на договорените условия, е в невъзможност да продължи да изпълнението им. Възложителят по никакъв начин не е причината за намеренията на изпълнителя да преустанови от 01.01.2020г. изпълнението на дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в община Смолян. Предвид значителните количества битови отпадъци, сред които в есенно-зимния период попадат и отпадъци от отопление на твърдо гориво, както и непосредствения риск от повишаване на чревни заболявания и заболявания на дихателните пътища е наложително ежедневното сметосъбиране и сметоизвозване на битовите отпадъци и редовно обеззаразяване на контейнерите с цел опазване на общественото здраве и недопускане възникването на епидемичен взрив от заразни заболявания. Разпоредбата на чл.31 от ЗЗ въвежда императивно задължение за общините да осъществяват дейността си, като осигуряват опазването на жизнената среда от вредно въздействащите върху здравето на човека биологични, химични, физични и социални фактори, при което да спазват установените здравни изисквания. Прекъсването в изпълнението на дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в община Смолян ще доведе незабавно до влошаване чистотата на населените места и здравословната жизнена среда за населението, което е свързано с нарушаване на неотменимите конституционни права на гражданите на здравословна и благоприятна околна среда в съответствие с установените стандарти и нормативи, прокламирани в разпоредбата на чл.55 от Конституцията. Наред с това разпоредбите на чл.19, ал.1, 2 и 3 от ЗУО въвеждат задължения за кмета на общината, неспазването на които е свързано не само с възникване на административно наказателна отговорност съгласно с чл.151, ал.1 и ал.2 от същия закон, но и с ангажиране на наказателна отговорност съгласно чл.353б от НК. Съгласно разпоредбата на чл.15, ал.1, т.3 от ЗООС във връзка с разпоредбата на чл.19, ал.1 от ЗУО за мен, като кмет на общината, съществува задължението да организирам управлението на отпадъци на територията на общината, като този процес следва да бъде непрекъснат. С оглед на горното единствената възможност за предотвратяване на риска за здравето и за гарантиране на опазването на околната и жизнената среда на територията на общината, както и за изпълнение на нормативно установените ми задължения, е да бъде сключен временен договор и публичните средства да бъдат разходвани прозрачно и законосъобразно след провеждането на процедура на договаряне без предварително обявление. Нуждата от осъществяване на ежедневни комунални услуги по сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане чистотата на териториите е наложителна и прави възлагането чрез процедура на чл.79, ал.1, т.4 от ЗОП законосъобразно и целесъобразно.

VII.2) Орган, който отговаря за процедурите по обжалване

Комисия за защита на конкуренцията, бул. Витоша № 18, Република България 1000, София, Тел.: 02 9884070, E-mail: cpcadmin@cpc.bg, Факс: 02 9807315

Интернет адрес/и:

URL: http://www.cpc.bg.

VII.3) Подаване на жалби
Точна информация относно краен срок/крайни срокове за подаване на жалби

Настоящото решение подлежи на обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията в 10-дневен срок от публикуването му съгласно разпоредбата на чл.197, ал.1, т.5, буква „а“ от Закона за обществените поръчки.

VII.4) Дата на изпращане на настоящото решение

19.12.2019 г. 


VIII: Възложител

VIII.1) Трите имена

НИКОЛАЙ ТОДОРОВ МЕЛЕМОВ

VIII.2) Длъжност

Кмет на община Смолян