Версия за печат

00403-2015-0009

BG-София: 07 - Компютърни и свързаните с тях услуги

ОБЯВЛЕНИЕ ЗА ПОРЪЧКА
Директива 2004/18/EO

Услуги

РАЗДЕЛ I: ВЪЗЛАГАЩ ОРГАН

I.1) Наименование, адреси и място/места за контакт
Национален идентификационен No (ЕИК): 000695146

Национален статистически институт, ул. Панайот Волов № 2, За: д-р Елка Атанасова – директор на дирекция Макроикономическа статистика; Кирил Илков – главен юрисконсулт в отдел ПД, Република България 1038, София, Тел.: 02 9857775; 02 9857104, E-mail: kilkov@nsi.bg, Факс: 02 9857225

Място/места за контакт: отдел ПД

Интернет адрес/и:

Основен адрес на възлагащия орган: www.nsi.bg.

Адрес на профила на купувача: http://www.nsi.bg/bg/node/11531/.

Адреси и места за контакт, от които може да бъде получена допълнителна информация: На горепосочения адрес за контакти.

Адреси и места за контакт, от които могат да бъдат получени спецификации и допълнителни документи: На горепосочения адрес за контакти.

Адреси и места за контакт, на които трябва да бъдат изпратени офертите/заявленията за участие: На горепосочения адрес за контакти.

I.2) Вид на възлагащия орган

Министерство или всякакъв друг държавен или федерален орган, включително техни регионални или местни подразделения

I.3) Основна дейност

Друг: статистика

I.4) Възлагане на поръчка от името на други възлагащи органи

НЕ

РАЗДЕЛ ІІ: ОБЕКТ НА ПОРЪЧКАТА

II.1) Описание
II.1.1) Заглавие на поръчката, предоставено от възлагащия орган/възложителя

„Изграждане на информационна система „Макроикономическа статистика - Финансова статистика и нефинансови национални сметки”

II.1.2) Вид на поръчката и място на изпълнение на строителството, място на доставката или място на предоставяне на услугите
Услуги
Категория услуги: 7 (07 - Компютърни и свързаните с тях услуги)
Основна площадка или място на изпълнение на строителството, място на доставката или място на предоставяне на услугите:
гр.София, ул. Панайот Волов № 2
Код NUTS: BG411
II.1.3) Информация относно обществената поръчка, рамковото споразумение или динамичната система за покупки (ДСП)

Обявлението обхваща обществена поръчка

ІІ.1.5) Кратко описание на поръчката или покупката/ите

„Изграждане на информационна система „Макроикономическа статистика - Финансова статистика и нефинансови национални сметки” включва разработване, инсталация, пускане в експлоатация, гаранционна поддръжка на системата, както и обучение на персонала на възложителя.

ІІ.1.6) Общ терминологичен речник (CPV)

72211000

Описание:

Услуги по програмиране на системен софтуер и потребителски софтуерни средства

ІІ.1.7) Поръчката попада в обхвата на Споразумението за държавни поръчки (GPA)

НЕ

II.1.8) Обособени позиции
Настоящата поръчка е разделена на обособени позиции

НЕ

II.1.9) Информация относно вариантите
Ще бъдат приемани варианти

НЕ

II.2) Количество или обем на поръчката
ІІ.2.1) Общо количество или обем

„Изграждане на информационна система „Макроикономическа статистика - Финансова статистика и нефинансови национални сметки“ включва разработване, инсталация, пускане в експлоатация, гаранционна поддръжка на системата, както и обучение на персонала на възложителя. В предмета на поръчката е включено обучение на служители на НСИ за работа с изградената система. Изпълнителят по договора трябва да осигури гаранционна поддръжка на изградената платформа за период от 24 месеца (минимум), считано от датата на подписване на приемо-предавателен протокол за внедряване на системата, съгласно условията, описани в Техничестото задание.

Стойност, без да се включва ДДС
920000 BGN
II.2.2) Информация относно опциите
Опции

НЕ

II.2.3) Информация относно подновяванията
Тази поръчка подлежи на подновяване

НЕ

ІІ.3) Продължителност на поръчката или краен срок за изпълнение
Продължителност в месеци

10

РАЗДЕЛ ІІI: ПРАВНА, ИКОНОМИЧЕСКА, ФИНАНСОВА И ТЕХНИЧЕСКА ИНФОРМАЦИЯ

III.1) Условия във връзка с поръчката
ІІІ.1.1) Изискуеми депозити и гаранции

1. Гаранция за участие. Форма на гаранцията за участие. Размер на гаранцията за участие. 1. Гаранциите се представят в една от следните форми: а) депозит на парична сума по сметка на Възложителя; б) банкова гаранция в полза на Възложителя. Участникът сам избира формата на гаранцията за участие. Гаранцията за участие под формата на банкова гаранция следва да е със срок не по-малък от 90 дни, считано от последната дата за представяне на оферти. Когато участник в процедурата е обединение, което не е юридическо лице, всеки от участниците в обединението може да бъде наредител по банковата гаранция, съответно вносител на сумата по гаранцията. При избор на гаранция за участие – парична сума, тя следва да се внесе по банков път по следната сметка: Банка: БНБ Централно управление, Банков код (BIC): BNBG BGSD, Банкова сметка (IBAN): BG84 BNBG 9661 3000 1190 01 Ако участникът избере да представи гаранцията за участие под формата на „парична сума”, платена по банков път, документът, удостоверяващ платената гаранция, следва да бъде заверен с подпис и печат от съответната банка и да се представи в оригинал. Ако участникът е превел парите по електронен път (електронно банкиране), той следва да завери съответния документ с неговия подпис и печат. В гаранцията за участие следва да бъде посочен предмета на поръчката, за който участникът кандидатства. Гаранцията за участие в обществената поръчка е в размер на 9 200,00 лв.; Задържането и освобождаването на гаранцията за участие става при условията и по реда на чл. 61 и чл. 62 от ЗОП. Усвояването на гаранцията за участие от Възложителя става при условията и реда на чл. 61, ал. 2 от ЗОП. 2. Гаранция за изпълнение. 1. Гаранцията за изпълнение е в размер на 4% (четири процента) от стойността на договора за изпълнение на обществената поръчка. Гаранцията за изпълнение може да се внесе по банков път или може да се представи под формата на банкова гаранция. Участникът сам избира формата на гаранцията за изпълнение. Когато участник в процедурата е обединение, което не е юридическо лице, всеки от участниците в обединението може да бъде наредител по банковата гаранция, съответно вносител на сумата по гаранцията. Участникът, определен за изпълнител на обществената поръчка, представя банковата гаранция или платежния документ за внесената по банков път гаранция за изпълнение на договора при неговото сключване. Гаранцията за изпълнение под формата на парична сума трябва да бъде внесена по следната сметка на възложителя: Банка: БНБ Централно управление, Банков код (BIC): BNBG BGSD, Банкова сметка (IBAN): BG84 BNBG 9661 3000 1190 01 Ако участникът, определен за изпълнител, избере да представи гаранцията за изпълнение под формата на „парична сума”, платена по банков път, документът, удостоверяващ платената гаранция, следва да бъде заверен с подпис и печат от съответната банка и да се представи в оригинал. В случай че участникът е превел парите по електронен път (електронно банкиране), той следва да завери съответния документ с подпис и печат. Когато участникът избере гаранцията за изпълнение да бъде банкова, тогава в нея трябва да бъде изрично записано, че тя е безусловна и неотменима, че е в полза на възложителя и че е със срок на валидност – (минимум) шестдесет дни след изтичане на срока на договора. При представяне на гаранция в платежното нареждане или в банковата гаранция изрично се посочва договора (наименование на обществената поръчка), за който се представя гаранцията. Когато участник в процедурата е обединение от правни субекти, което не е юридическо лице, в документа за внесена гаранция или банковата гаранция следва да е отразено, че тя се внася от цялото обединение и ползва всички участници в обединението, а не само идентификация на единия от тях.

ІІІ.1.2) Основни финансови условия и начини на плащане и/или позоваване на разпоредбите, които ги уреждат

Плащането по договора за възлагане на обществената поръчка ще се извършва от Възложителя в български лева, чрез банков превод и по банкова сметка на Изпълнителя. Заплащането се осъществява, както следва: За дейностите (етапите) без етап гаранционна поддръжка и съпровождане - 20% авансово от цената на съответния етап, съгласно – Образец № 14 „Ценово предложение” в срок до 20 (двадесет) дни след писмено възлагане от ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ и 80% в срок до 30 (тридесет) дни след приемане на резултатите от изпълнение на етапа на основание утвърден от ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ Протокол на Експертен съвет, назначен от ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ. Етапът на гаранционна поддръжка и съпровождане е безплатен за ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ. Всуко плащане по отделните етапи от реализацията на договора се осъществява в срок до 10 работни дни след представяне на следните документи: 1. Фактура - 1 (един) екземпляр в оригинал; 2. Приемо-предавателни протоколи, удостоверяващи извършването на отделните етапи и включените в тях дейности по договора. Финалното заплащане е в срок от 30 (тридесет) дни след приключване на всички дейности по договора, след представяне на следните документи: 1. Фактура - 1 (един) екземпляр в оригинал; 2. Приемо-предавателни протоколи, удостоверяващи извършването на всички дейности по договора. Средствата за изпълнение предмета на поръчката са от бюджета на НСИ и при изразходването им ще бъде открит акредитив.

ІІІ.1.3) Правна форма, която трябва да придобие групата от икономически оператори, на която се възлага поръчката

Възложителят, с оглед предоставената му правна възможност в чл. 25, ал. 3, т. 2 от ЗОП, не поставя изискване за създаване на юридическо лице, в случай, че избраният за Изпълнител участник е обединение от физически и/или юридически лица.

ІІІ.1.4) Други особени условия
Изпълнението на поръчката е предмет на особени условия

НЕ

ІІІ.2) Условия за участие
ІІІ.2.1) Лично състояние на икономическите оператори, включително изисквания във връзка с вписването в професионални или търговски регистри
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията

Не може да участва в процедурата за възлагане на обществената поръчка лице, съответно Възложителят ще отстрани от участие в процедурата всеки участник, при който е налице някое от следните обстоятелства: 1. ако е осъден с влязла в сила присъда, освен ако е реабилитиран, за: 1.1. престъпление против финансовата, данъчната или осигурителната система, включително изпиране на пари по чл. 253 – чл. 260 от Наказателния кодекс; 1.2. подкуп по чл. 301 - чл. 307 от Наказателния кодекс; 1.3. участие в организирана престъпна група по чл. 321 - чл. 321а от Наказателния кодекс; 1.4. престъпление против собствеността по чл. 194 – чл. 217 от Наказателния кодекс; 1.5. престъпление против стопанството по чл. 219 - чл. 252 от Наказателния кодекс; 1.6. престъпление по чл. 313 от Наказателния кодекс във връзка с провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки. 1.7. престъпление по чл. 136 от Наказателния кодекс, свързано със здравословните и безопасни условия на труд, или по чл. 172 от Наказателния кодекс против трудовите права на работниците. 2. е обявен в несъстоятелност. 3. е в производство по ликвидация или се намира в подобна процедура съгласно националните закони и подзаконови актове; 4. е в открито производство по несъстоятелност, или е сключил извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон, а в случай че участникът е чуждестранно лице – се намира в подобна процедура, съгласно националните закони и подзаконови актове, включително когато неговата дейност е под разпореждане на съда, или участникът е преустановил дейността си; 5. има задължения по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК към държавата и към община, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията, или има задължения за данъци или вноски за социалното осигуряване, съгласно законодателството на държавата, в която участникът е установен; 6. е осъден с влязла в сила присъда за престъпление по чл. 313 от Наказателния кодекс във връзка с провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки; 7. при който лицата, посочени в чл. 47, ал. 4 от ЗОП, са свързани лица по смисъла на § 1, т. 23а от допълнителните разпоредби на Закона за обществените поръчки с Възложителя или със служители на ръководна длъжност в неговата организация; 8. които са сключили договор с лице по чл. 21 или чл. 22 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. С оглед спазването на изискванията на Закона за обществените поръчки, при подаване на офертата за участие, участниците удостоверяват липсата на обстоятелствата по чл. 47, ал. 9 от закона с декларация, която се попълва, подписва и подпечатва, съгласно приложения образец – от лицата, които представляват участника.

ІІІ.2.2) Икономически и финансови възможности
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията

Наличието на изискуемия финансов ресурс се доказва с един или няколко от следните документи: удостоверение от банка; заверено копие от ГФО или някоя от съставните му части (минимум баланс и ОПР) за 2014 година. В случай, че ГФО или някоя от съставните му части за 2014 г. на участника е публикуван в публичен регистър в Република България, участникът може да не представя копие от ГФО или някоя от съставните му части, но следва изрично да посочи къде точно е публикувана изисканата информация.

Изисквано минимално/ни ниво/а:

Участникът трябва да докаже наличие на финансов ресурс за изпълнение на поръчката за осигуряването на материали, консумативи, средства за работна заплата и свързаните с нея данъци и осигуровки, и други. За целта той трябва да разполага с финансов ресурс в размер на 300 000 лева.

ІІІ.2.3) Технически възможности
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията:

1. Наличието на необходимия опит се доказва с декларация по Образец № 6, съдържаща списък на услугите с предмет, еднакъв или сходен с предмета на обществената поръчка, изпълнени през последните три години, считано от датата на подаване на офертата, с посочване на: година на внедряване на разработката; период на изпълнение, получателите и адрес за контакт, място на изпълнение, стойност на разработката, %-но участие на участника, заедно с доказателство (съгласно чл. 51, ал. 4 от ЗОП) за разработени, внедрени и успешно функциониращи информационни системи, описани в списъка, издадени от съответните получатели. 2. Като доказателство за изпълнение на изискванията на възложителя към лицата от екипа, които ще работят по изпълнение на поръчката, включително ще участват при осигуряване на гаранционната поддръжка с опит в изпълнението на ИТ услуги, еднакви или сходни с предмета на поръчката всеки участник трябва да представи документи (оригинали или заверени копия), посочващи образованието, професионалната квалификация и професионалния опит на лицата, които отговарят за изпълнението на услугата и осигуряването на гаранционната поддръжка (напр. автобиографии, копия на дипломи, документи, удостоверяващи продължителност на стаж). Направеното изброяване на документи, посочващи образование, професионална квалификация и професионалния опит не е изчерпателно, а инструктивно и потенциалните участници могат да представят всички документи, посочващи съответно образование, професионална квалификация и професионалния опит, които сметнат за необходимо. Всяко лице, включено като експерт при реализирането на обществената поръчка, подписва декларация за съгласие за участие в изпълнението й. 3. Доказването на изпълнението на това изискване се извършва с представяне на копие на валидно (с неизтекъл срок) удостоверение за регистрация на участника като администратор на лични данни или разпечатка от електронния регистър на администраторите на лични данни. 4. Доказването на изпълнението на това изискване се извършва с представяне на заверени от участника копия на притежавани валидни (с неизтекъл срок): - Сертификат за внедрена система за управление на качеството, съгласно стандарта ISO 9001:2008 или еквивалентна, обхвата на която включва: проектиране, разработка, интеграция, внедряване и поддръжка на информационни системи; - Сертификат за система за информационна сигурност, съгласно стандарта ISO 27001:2005 или еквивалентна обхвата на която включва: проектиране, разработка, интеграция, внедряване и поддръжка на информационни системи. Сертификатите трябва да са издадени от независими лица, които са акредитирани по съответната серия европейски стандарти от Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация” или от друг национален орган за акредитация, който е страна по Многостранното споразумение за взаимно признаване на Европейската организация за акредитация, за съответната област или да отговарят на изискванията за признаване, съгласно чл. 5а, ал. 2 от Закона за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието. 5. Доказване на изпълнението на това изискване се извършва с представяне на Декларация по образец за наличие на развойна среда за проектиране, разработка и тестване на Системата. Декларацията трябва да съдържа следната информация: – Наименование (вид) на техническите средства, оборудване и софтуерни лицензи; – Характеристики на техническите средства, оборудване и софтуерни лицензи; – Собствени/наети/ лизинг. Освен декларацията за наличие на развойна среда, когато участникът възнамерява да използва ресурси на трети лица (под наем или на лизинг) за проектиране, разработка и тестване на Системата, той доказва възможността за използване на тези ресурси на трето лице/лица – подизпълнители, свързани предприятия и други лица, като съгласно изискването на чл. 51а, ал. 2 от ЗОП, участникът трябва да докаже наличието на правна връзка между него и лицата, чиито възможности и ресурси възнамерява да използва (например: договор).

Изисквано минимално/ни ниво/а:

1. Участникът да има опит в областта на предмета на поръчката. През последните 3 (три) години, считано от датата на подаване на офертите да е реализирал сходни с предмета на поръчката услуги за национални или териториални (общински) институции или за значителни корпоративни клиенти (фирми) със значителен брой потребители (над 200) със следните характеристики: а) Да е изпълнявал услуга за проектиране, разработка, внедряване и поддръжка на минимум 1 (една) информационна система с многослойна архитектура; или Да има реализирана и внедрена минимум 1 (една) ИС с подобна комплексност във функционално отношение, според Техническата спецификация; б) Да е проектирал, реализирал и въвел в експлоатация минимум 1 (един) интерфейсен софтуер за оперативно взаимодействие/обмен на данни между информационни системи, които са разработени, внедрени и функционират самостоятелно. 2. Участникът трябва да разполага с екип от минимум 10 (десет) лица, които работят в областта на проектирането, разработката, внедряването и поддръжката на информационни системи, от които ключови експерти: а) Минимум 1 (един) ръководител на ИТ проекти с над 3 години опит в управлението на софтуерни проекти, еднакви или сходни с предмета на поръчката, с висше образование; б) Минимум 1 (един) бизнес анализатор с доказан опит по проекти, еднакви или сходни с предмета на поръчката, с висше образование; в) Минимум 1 (един) системен архитект (проектант) с над 3 години опит в областта на проектирането на информационни системи, еднакви или сходни с предмета на поръчката, с висше образование; г) Минимум 4 (четирима) програмисти с над 3 години опит в областта на софтуерната разработка, на информационни системи, еднакви или сходни с предмета на поръчката, с висше образование; д) Минимум 1 (един) ръководител по управление на качеството с над 3 години опит по управление на качеството на ИТ проекти, еднакви или сходни с предмета на поръчката, с висше образование; е) Минимум 1 (един) специалист с над 3 години опит по внедряване на информационни системи, еднакви или сходни с предмета на поръчката, с висше образование; ж) Минимум 1 (един) специалист с над 3 години опит по обучение на системни администратори и други потребители за работа с информационни системи, еднакви или сходни с предмета на поръчката, с висше образование. Позициите по букви д, е и ж може да бъдат съвместявани от членове на екипа от позиции от а до г. 3. Участникът трябва да бъде регистриран като администратор на лични данни. 4. Участникът да е внедрил към момента на подаване на офертата: а) Система за управление на качеството ISO 9001:2008 или еквивалентна, обхвата на която включва: проектиране, разработка, интеграция, внедряване и поддръжка на информационни системи; б) Система за информационна сигурност ISO 27001:2005 или еквивалентна, обхвата на която включва: проектиране, разработка, интеграция, внедряване и поддръжка на информационни системи. 5. Участникът да има собствена развойна среда или възможност за използването на ресурси на трети лица (под наем или на лизинг) за проектиране, разработка и тестване на Системата.

ІІІ.3) Специфични условия за поръчки за услуги
ІІІ.3.1) Информация относно определена професия
Изпълнението на услугата е ограничено до определена професия

НЕ

ІІІ.3.2) Персонал, който отговаря за изпълнението на услугата
Юридическите лица трябва да посочат имената и професионалната квалификация на персонала, който отговаря за изпълнението на услугата

ДА

РАЗДЕЛ ІV: ПРОЦЕДУРА

ІV.1) Вид процедура
ІV.1.1) Вид процедура

Открита

ІV.2) Критерии за възлагане
ІV.2.1) Критерии за възлагане
Икономически най-изгодна оферта с оглед на:
Посочените по-долу критерии:
Показател: Техническа оценка ; тежест: 70
Показател: Зареждане на първичните данни от различните източници; тежест: 6
Показател: Автоматизирано класифициране на статистическите единици по институционални сектори и предоставяне на възможност за корекция.; тежест: 7
Показател: Първоначално обработване на данни Подсистема 1; тежест: 5
Показател: Първоначално обработване на данни Подсистема 2; тежест: 5
Показател: Прототип на Подсистема 1; тежест: 10
Показател: Прототип на Подсистема 2; тежест: 10
Показател: Зареждане на допълнителни данни и оценки.; тежест: 5
Показател: Възможност за промяна на съществуващи функционалности; тежест: 10
Показател: Формиране на изходи; тежест: 5
ІV.2.2) Информация относно електронен търг
Ще се използва електронен търг

НЕ

ІV.3) Административна информация
ІV.3.2) Предишни публикации относно същата поръчка

ДА

Обявление в профила на купувача

Номер на обявлението в ОВ на ЕС: 2015/S 138 - 254892 от 21.07.2015 г. 
ІV.3.3) Условия за получаване на спецификации и допълнителни документи или на описателен документ
Срок за получаване на искания за документи или за достъп до документи
08.12.2015 г.  Час: 17:00
Платими документи

ДА

Цена: 6 BGN
Условия и начин на плащане

Цената на документацията е 6,00 (шест) лева с вкл. ДДС, като плащането трябва да бъде извършено по сметка на НСИ: Банка: БНБ Централно управление, IBAN: BG84 BNBG 9661 3000 1190 01 BIC: BNBG BGSD, или в касата на ЦУ на НСИ, като в платежното нареждане се посочва номера на решението на поръчката. Заплащането на документацията се изисква само в случаите на предоставянето й на място и изпращането й за сметка на участника, съгласно чл. 28, ал. 7 от ЗОП. В останалите случаи документацията може да бъде изтеглена свободно от страницата на НСИ в интернет: www.nsi.bg. Закупуването на документацията не е необходима условие за участие в процедурата.

ІV.3.4) Срок за получаване на оферти или на заявления за участие
08.12.2015 г.  Час: 17:00
IV.3.6) Език/езици, на който/които могат да бъдат изготвени офертите или заявленията за участие

Официален/ни език/езици на ЕС:

BG
Български

IV.3.7) Минимален срок, през който оферентът е обвързан от офертата
Продължителност в дни

90

IV.3.8) Условия за отваряне на офертите
Дата: 09.12.2015 г.  Час: 13:30
Място

гр. София, ул. П. Волов №2 - ЦУ на НСИ

Лица, които са упълномощени да присъстват при отварянето на офертите

Съгласно чл. 68, ал. 3 от ЗОП.

РАЗДЕЛ VI: ДОПЪЛНИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ

VI.1) Информация относно периодичното възлагане
Това представлява периодично пвтаряща се поръчка

НЕ

VI.2) Информация относно средства от Европейския съюз
Поръчката е свързана с проект и/или програма, финансирана от фондове на ЕС

НЕ

VI.3) Допълнителна информация

Продължение от раздел III.2.3. лява колона, т.2 след думите "трябва да представи" се добавя "декларация – образец № 7 от документацията, придружена от"; Продължение от раздел III.2.3. лява колона, т.5 след думите "декларация по образец" се добавя "образец № 9 от документацията"; Продължение от раздел IV.2.1./Критерии: Потребителски интерфейс - тежест 7%; Предложена цена - тежест 30%.

VI.4) Процедури по обжалване
VI.4.1) Орган, който отговаря за процедурите по обжалване

Комисия за защита на конкуренцията, бул. Витоша № 18, Република България 1000, София, Тел.: 02 9884070, E-mail: cpcadmin@cpc.bg, Факс: 02 9807315

Интернет адрес/и:

Интернет адрес: http://www.cpc.bg.

VI.4.2) Подаване на жалби

Съгласно чл. 120, ал. 5, т. 1 от ЗОП.

VI.5) Дата на изпращане на настоящото обявление

29.10.2015 г. 

ПРИЛОЖЕНИЕ Б: ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ОБОСОБЕНИТЕ ПОЗИЦИИ